سواد مالی چیست و چرا مهم است؟/ روش‌هایی برای بهبود سواد مالی

روابط عمومی داتین

روابط عمومی داتین

بانک سپه از مدت‌ها قبل به دنبال ارتقاء سامانه‌های خود بود؛ از دلایل مهم آن بهره‌مندی این بانک از فناوري‌های جدید، یکپارچگی هر چه بیشتر سامانه‌ها و خدمات و افزایش کیفیت و سطح اطمینان سامانه‌ها است.

اجرای این پروژه که به جرات می‌توان آن را بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در تاریخ بانک‌های ایران نامید، به داتین واگذار که از اسفند ۹۷ با امضای قرارداد میان بانک سپه و این شرکت رسماً آغاز شد و پس از گذشت 15 ماه، فردا پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه مهم‌ترین گام اجرایی این پروژه برداشته می‌شود.

پنج‌شنبه 19 تیرماه تمامی سامانه‌های بانک سپه به یکباره به سامانه‌ جامع بانکی امید (داتین) شامل بانکداری متمرکز، کارت، سوییچ پرداخت، اینترنت و موبایل بانک و راهکارهای تحلیلی (ذینفع واحد، مبارزه با پولشویی، کشف تقلب،…) مهاجرت می‌کند.

از آنجا که صیانت از داده‌های مشتریان اولویت اول بانک سپه است، تمامی خدمات بانک طی فرایند مهاجرت داده‌ها قطع می‌شود تا با کمترین میزان ریسک، داده‌های بانک به سامانه‌های جدید منتقل شود.

بر طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، حجم بسیار بالایی از داده‌های بانک شامل اطلاعات مرتبط با مشتریان، انواع سپرده‌ها، کارت، چک، گواهی سپرده، تسهیلات مبتنی بر کارت اعتباری و چک‌های چکاوک در بازه زمانی ۱۸ الی ۲۴ ساعت  به سامانه جدید منتقل خواهند شد و در پایان این فرایند، خدمات غیرحضوری بانک روی سامانه‌های جدید در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

همزمان، عملیات استقرار و اتصال سامانه‌های جدید به چکاوک، ساتنا، پایا، صیاد، نهاب و سایر سامانه‌های حاکمیتی تا پایان جمعه انجام می‌شود و مشتریان بانک سپه می‌توانند از ابتدای روز شنبه 21 تیرماه از تمامی خدمات بانکی استفاده کنند.

هم‌اکنون داتین به عنوان پیمانکار این طرح، مهاجرت را از درگاه‌های بیرونی و با اتصال به سامانه‌هایی همچون اپراتورها، ثبت احوال، ثبت اسناد، روزنامه رسمی، گمرک، نظام وظیفه، بانک مرکزی (پایا، سپام، چکاوک، صیاد، مکنا و …) و انتقال دستگاه‌های خودپرداز بانک سپه به سوئیچ خود آغاز کرده است.

بر این اساس، روزانه به طور متوسط ۳۰۰ خودپرداز بانک سپه به سوییچ داتین منتقل می‌شود و تاکنون بیش از سه هزار و ۸۰۰ دستگاه خودپرداز به سوییچ داتین متصل شده‌اند که تا قبل از پایان تیرماه، کل چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه خودپرداز بانک سپه به سامانه‌ داتین متصل خواهند شد.

این مهاجرت پس از موفقیت در چندین مانور که در سال گذشته و جاری به منظور حصول اطمینان از آمادگی صورت گرفته، انجام می‌شود و طبق برنامه مصوب تا آخر تیرماه به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

Rate this post

مطالب مرتبط

 
کربنکینگ، زیرمجموعه‌ها و شعب یک بانک را به یکدیگر متصل کرده و اطلاعات آنها را در یک واحد متمرکز ادغام می‌کند. این سیستم به مشتریان اجازه می‌دهد تا به حساب‌های بانکی خود دسترسی پیدا کنند و تراکنش‌های خود را در هر یک از شعب عضو، انجام دهند.
 
سیستم کربنکینگ به طور کلی از سرورهای بک‌اند تشکیل می‌شود. به زبان ساده، این نوع از سرورها داده‌های کاربران را در صورت درخواست، از طریق واحد اطلاعات مرکزی بازیابی می‌کنند و عملیات درخواستی آنها صورت می‌گیرد.
هشت اشتباهی که باید از آنها اجتناب کرد
هیچ راهکار کلی که مناسب همه‌ بانک‌ها و پروژه‌ها باشد، وجود ندارد؛ اما در عین حال، ما هشت اشتباه عمومی را که بانک‌ها در پروژه‌های تحول دیجیتال خود در سه حوزه‌ سرمایه انسانی، فرایندها و فناوری مرتکب می‌شوند، شناسایی کرده‌ایم.
 
با حکم محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین، هومن مسگری به عنوان معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این شرکت منصوب شد. مسگری پیش از این «مدیر طرح استقرار و توسعه بانکداری متمرکز بانک سپه» در داتین بود.