انقلاب امور مالی تعبیه‌شده در ارائه خدمات مالی
EN
EN
dotinnews63

بانک سپه فردا به سامانه‌های داتین مهاجرت می‌کند  

بانک سپه از مدت‌ها قبل به دنبال ارتقاء سامانه‌های خود بود؛ از دلایل مهم آن بهره‌مندی این بانک از فناوري‌های جدید، یکپارچگی هر چه بیشتر سامانه‌ها و خدمات و افزایش کیفیت و سطح اطمینان سامانه‌ها است.

اجرای این پروژه که به جرات می‌توان آن را بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در تاریخ بانک‌های ایران نامید، به داتین واگذار که از اسفند ۹۷ با امضای قرارداد میان بانک سپه و این شرکت رسماً آغاز شد و پس از گذشت 15 ماه، فردا پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه مهم‌ترین گام اجرایی این پروژه برداشته می‌شود.

پنج‌شنبه 19 تیرماه تمامی سامانه‌های بانک سپه به یکباره به سامانه‌ جامع بانکی امید (داتین) شامل بانکداری متمرکز، کارت، سوییچ پرداخت، اینترنت و موبایل بانک و راهکارهای تحلیلی (ذینفع واحد، مبارزه با پولشویی، کشف تقلب،…) مهاجرت می‌کند.

از آنجا که صیانت از داده‌های مشتریان اولویت اول بانک سپه است، تمامی خدمات بانک طی فرایند مهاجرت داده‌ها قطع می‌شود تا با کمترین میزان ریسک، داده‌های بانک به سامانه‌های جدید منتقل شود.

بر طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، حجم بسیار بالایی از داده‌های بانک شامل اطلاعات مرتبط با مشتریان، انواع سپرده‌ها، کارت، چک، گواهی سپرده، تسهیلات مبتنی بر کارت اعتباری و چک‌های چکاوک در بازه زمانی ۱۸ الی ۲۴ ساعت  به سامانه جدید منتقل خواهند شد و در پایان این فرایند، خدمات غیرحضوری بانک روی سامانه‌های جدید در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

همزمان، عملیات استقرار و اتصال سامانه‌های جدید به چکاوک، ساتنا، پایا، صیاد، نهاب و سایر سامانه‌های حاکمیتی تا پایان جمعه انجام می‌شود و مشتریان بانک سپه می‌توانند از ابتدای روز شنبه 21 تیرماه از تمامی خدمات بانکی استفاده کنند.

هم‌اکنون داتین به عنوان پیمانکار این طرح، مهاجرت را از درگاه‌های بیرونی و با اتصال به سامانه‌هایی همچون اپراتورها، ثبت احوال، ثبت اسناد، روزنامه رسمی، گمرک، نظام وظیفه، بانک مرکزی (پایا، سپام، چکاوک، صیاد، مکنا و …) و انتقال دستگاه‌های خودپرداز بانک سپه به سوئیچ خود آغاز کرده است.

بر این اساس، روزانه به طور متوسط ۳۰۰ خودپرداز بانک سپه به سوییچ داتین منتقل می‌شود و تاکنون بیش از سه هزار و ۸۰۰ دستگاه خودپرداز به سوییچ داتین متصل شده‌اند که تا قبل از پایان تیرماه، کل چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه خودپرداز بانک سپه به سامانه‌ داتین متصل خواهند شد.

این مهاجرت پس از موفقیت در چندین مانور که در سال گذشته و جاری به منظور حصول اطمینان از آمادگی صورت گرفته، انجام می‌شود و طبق برنامه مصوب تا آخر تیرماه به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

فعالان صنایع مالی بر این باورند که با بلوغ نسل بومی عصر دیجیتال و تغییر زنجیره‌های ارزش خدمات مالی، امور مالی تعبیه‌شده در ایران و جهان در سال‌های آینده توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد، اما توسعه آن در ایران احتمالاً درگیر چالش‌هایی خاص شود؛ ازجمله نحوه رویارویی رگولاتور با آن. در این مطلب به سراغ فاطمه حیدری، مدیر محصول منابع بانکداری متمرکز داتین رفتیم و با آنها درباره وضعیت امور مالی تعبیه‌شده در ایران و جهان، مزایا و معایب آن و آینده‌ای که در انتظارش است، صحبت کردیم.
بانک شهر پس از بررسی مستندات فنی و تخصصی تامین‌کنندگان نرم‌افزارهای جامع شرکت‌کننده در مناقصه سامانه مدیریت املاک و ساختمان، داتین را برنده این مناقصه اعلام کرد. سامانه داتین پیش‌تر توسط بانک‌های سپه و پاسارگاد انتخاب و برای مدیریت جامع حوزه املاک این د‌و بانک به کار گرفته شده بود.
نوآوری در اکوسیستم بانکی هرچند بسیار پیشروتر از بخش‌های دیگر کشور بود اما به نظر می‌رسد طی چند سال گذشته دچار یک رکود نسبی شده است و پروژه‌های نوآورانه با سرعتی که انتظار می‌رود اجرا نمی‌شود یا شکل اجرایش آنقدر تغییر می‌کند که دیگر شبیه آنچه از ابتدا برای آن برنامه‌ریزی شده بود نیست.
اصرار برای نگه‌داشتن سیستم کربنکینگ به‌صورت همان هسته‌ متمرکز که قابلیت زیادی برای تغییر و نوآوری ندارد، امکان ارائه‌ سرویس‌های جدید و ورود به بازارهای جدید را از ما می‌گیرد. در سیستم کربنکینگ، یک چسبندگی بین لایه‌ سرویس و لایه‌ زیرساخت ایجاد می‌شود. درحالی که اگر به‌صورت کرلس عمل کنیم، وابستگی سرویس به زیرساخت کم می‌شود.