سواد مالی چیست و چرا مهم است؟/ روش‌هایی برای بهبود سواد مالی

روابط عمومی داتین

روابط عمومی داتین

روزهای پنج‌شنبه و جمعه گذشته، هفتم و هشتم بهمن ماه با مهاجرت موفقیت‌آمیز داده‌های منابع (سپرده، چک، کارت، همراه بانک و اینترنت بانک) بانک انصار به بانک سپه، مهم‌ترین گام‌های پروژه واحدهای ادغامی برداشته شد.

این مهاجرت روز پنج‌شنبه هفتم بهمن ماه با قطع درگاه‌های الکترونیکی و کارتی‌ بانک سپه و بانک‌های ادغامی آغاز شد و تا ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه روز جمعه به طول انجامید.

پروژه مهاجرت بانک سپه و ادغام پنج بانک در آن، از منظر فنی فرازونشیب‌های بسیاری داشت؛ بانک سپه زمانی که مشتری داتین شد ۱۴۰۰ شعبه داشت اما در حال حاضر، با پایان فرایند ادغام بانک‌ها حدود سه هزار و ۷۰۰ شعبه دارد. از سوی دیگر، با هدف عدم تغییر شماره کارت‌های متعدد مشتریان بانک‌های ادغامی، سوئیچ و سیستم مدیریت کارت داتین، به صورت مولتی بین (Multi BIN) فعالیت می‌کنند. همچنین تلاش شد تا به منظور عدم اختلال در دریافت خدمت توسط مشتریان بانک‌های ادغامی، علاوه بر ایجاد شماره سپرده جدید، شماره سپرده قبلی نیز همچنان حفظ شود. همچنین مشتریان این بانک‌ها علاوه بر عدم تغییر شماره کارت، برای دریافت خدمات بانکی تغییری را در نام کاربری و رمز عبور خود در اینترنت‌بانک و موبایل‌بانکشان احساس نکرده و همچنان با همان اطلاعات قبلی خود می‌توانند خدمات دریافت کنند.

در این میان، تنها شماره شبای مشتریان تغییر کرد که از طریق پیامک، شماره شبای جدید هر مشتری به او اطلاع‌رسانی شد.

با وجود حجم داده و حجم عملیات بسیار بالای بانک سپه و اضافه‌شدن بانک‌های ادغامی، این بانک در هر مرحله بزرگتر شد اما خوشبختانه زیرساخت فنی و نرم‌افزارهای داتین، به دلیل توسعه‌پذیری جوابگوی این افزایش ‌بود. در حقیقت این پروژه نشان داد که یک سامانه کاملا بومی از محک توسعه‌پذیری کاملا سربلند بیرون آمد و توانست در پنج مرحله، توسعه یک بانک بزرگ همزمان با افزایش قابل توجه کاربران را با موفقیت پشتیبانی کند.

بانک انصار سابق، آخرین بانک ادغامی بود که طی هفته گذشته داده‌های آن به بانک سپه مهاجرت داده شد. حجم بالای مشتریان و تراکنش‌ها و نیز تنوع سرویس‌ها از مهم‌ترین تفاوت‌های این بانک با چهار بانک‌ ادغامی دیگر بود به ‌گونه‌ای که با این مهاجرت، ۲۵ درصد به حجم تراکنش‌های بانک سپه اضافه شد.

گفتنی است با این مهاجرت، تمامی داده‌های حوزه منابع (سپرده، چک، کارت و بانکداری مدرن) بانک سپه و پنج بانک ادغامی به راهکار جامع بانکی داتین به طور کامل مهاجرت داده شده‌اند. همچنین مهاجرت حوزه مصارف (تسهیلات، ضمانت‌نامه و اعتبار اسنادی) نیز در یک فرایند تدریجی (ابتدا بانک سپه و پس از آن واحدهای ادغامی) از چند ماه پیش آغاز شده و در حال انجام است. به این ترتیب پرونده مهاجرت بانک سپه و واحدهای ادغامی به سامانه جامع بانکداری متمرکز داتین در سال آینده به طور کامل بسته خواهد شد.

Rate this post

مطالب مرتبط

 
داتین استراتژی خود را بالابردن سطح دسترس‌پذیری افراد جامعه به خدمات مالی و توانمندسازی آنان قرار داده و حالا در یازدهمین سال فعالیتش، بر اساس این استراتژی در بلوط سرمایه گذاری کرد تا پازل خدمات خود را با محوریت توسعه فراگیری مالی بهبود دهد.
 
خودکارسازی خدمات بانکداری سنتی یا همان بانکداری دیجیتال، عنصر اصلی تعامل با مشتری و سودآوری بهتر است. به‌ عبارت ‌دیگر، بانکداری دیجیتال ترکیبی از بانکداری آنلاین و همراه است. بانکداری آنلاین به معنای دسترسی به خدمات بانکی از طریق وب‌سایت بانک است.
 
هوش مالی یا همان Financial intelligence اصطلاح نسبتا جدیدی است که در میان صاحبان مشاغل و افراد جامعه محبوبیت روزافزونی به‌ دست آورده است. این هوش، مهارتی اکتسابی است که می‌توان با تمرین و تکرار آن را آموخت. به ‌عبارت دیگر هوش مالی توانایی درک و کسب دانش و مهارت در زمینه امور مالی در دنیای کسب‌وکار است.