مراقبت از اعتماد مهم‌ترین اصل در همکاری بانک کارآفرین و داتین
EN
EN
داده های بانک انصار

داده‌های حوزه منابع بانک انصار سابق با موفقیت به بانک سپه مهاجرت داده شد

روزهای پنج‌شنبه و جمعه گذشته، هفتم و هشتم بهمن ماه با مهاجرت موفقیت‌آمیز داده‌های منابع (سپرده، چک، کارت، همراه بانک و اینترنت بانک) بانک انصار به بانک سپه، مهم‌ترین گام‌های پروژه واحدهای ادغامی برداشته شد.

این مهاجرت روز پنج‌شنبه هفتم بهمن ماه با قطع درگاه‌های الکترونیکی و کارتی‌ بانک سپه و بانک‌های ادغامی آغاز شد و تا ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه روز جمعه به طول انجامید.

پروژه مهاجرت بانک سپه و ادغام پنج بانک در آن، از منظر فنی فرازونشیب‌های بسیاری داشت؛ بانک سپه زمانی که مشتری داتین شد ۱۴۰۰ شعبه داشت اما در حال حاضر، با پایان فرایند ادغام بانک‌ها حدود سه هزار و ۷۰۰ شعبه دارد. از سوی دیگر، با هدف عدم تغییر شماره کارت‌های متعدد مشتریان بانک‌های ادغامی، سوئیچ و سیستم مدیریت کارت داتین، به صورت مولتی بین (Multi BIN) فعالیت می‌کنند. همچنین تلاش شد تا به منظور عدم اختلال در دریافت خدمت توسط مشتریان بانک‌های ادغامی، علاوه بر ایجاد شماره سپرده جدید، شماره سپرده قبلی نیز همچنان حفظ شود. همچنین مشتریان این بانک‌ها علاوه بر عدم تغییر شماره کارت، برای دریافت خدمات بانکی تغییری را در نام کاربری و رمز عبور خود در اینترنت‌بانک و موبایل‌بانکشان احساس نکرده و همچنان با همان اطلاعات قبلی خود می‌توانند خدمات دریافت کنند.

در این میان، تنها شماره شبای مشتریان تغییر کرد که از طریق پیامک، شماره شبای جدید هر مشتری به او اطلاع‌رسانی شد.

با وجود حجم داده و حجم عملیات بسیار بالای بانک سپه و اضافه‌شدن بانک‌های ادغامی، این بانک در هر مرحله بزرگتر شد اما خوشبختانه زیرساخت فنی و نرم‌افزارهای داتین، به دلیل توسعه‌پذیری جوابگوی این افزایش ‌بود. در حقیقت این پروژه نشان داد که یک سامانه کاملا بومی از محک توسعه‌پذیری کاملا سربلند بیرون آمد و توانست در پنج مرحله، توسعه یک بانک بزرگ همزمان با افزایش قابل توجه کاربران را با موفقیت پشتیبانی کند.

بانک انصار سابق، آخرین بانک ادغامی بود که طی هفته گذشته داده‌های آن به بانک سپه مهاجرت داده شد. حجم بالای مشتریان و تراکنش‌ها و نیز تنوع سرویس‌ها از مهم‌ترین تفاوت‌های این بانک با چهار بانک‌ ادغامی دیگر بود به ‌گونه‌ای که با این مهاجرت، ۲۵ درصد به حجم تراکنش‌های بانک سپه اضافه شد.

گفتنی است با این مهاجرت، تمامی داده‌های حوزه منابع (سپرده، چک، کارت و بانکداری مدرن) بانک سپه و پنج بانک ادغامی به راهکار جامع بانکی داتین به طور کامل مهاجرت داده شده‌اند. همچنین مهاجرت حوزه مصارف (تسهیلات، ضمانت‌نامه و اعتبار اسنادی) نیز در یک فرایند تدریجی (ابتدا بانک سپه و پس از آن واحدهای ادغامی) از چند ماه پیش آغاز شده و در حال انجام است. به این ترتیب پرونده مهاجرت بانک سپه و واحدهای ادغامی به سامانه جامع بانکداری متمرکز داتین در سال آینده به طور کامل بسته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین:
داتین از جمله مهم‌ترین شرکت‌های ایران در حوزه ارائه راهکارهای مالی به بانک‌هاست و طبق گفته هومن مسگری در 12 سال گذشته موفق به تولید 42 محصول متنوع شده و در جایگاه دومین شرکت عرضه‌کننده این نوع خدمات ایستاده است. عوامل متعددی در کسب این موفقیت نقش دارد که فرهنگ سازمانی و تخصص‌گرایی در صدر آن قرار می‌گیرد. مسگری در این گفت‌وگو علاوه‌بر معرفی شرکت داتین به جزئیات پروژه مهاجرت بانک کارآفرین نیز می‌پردازد.
«زنجیره ارزش؛ مشارکت‌ها و توسعه بازار» موضوع هشتمین شماره فصلنامه فناوری‌های مالی است و از این می‌گوید که شرکت‌ها چطور می‌توانند برای توسعه و گسترش حضور خود در محیط بازار، به تکمیل زنجیره ارزش بپردازند.
فعالان صنایع مالی بر این باورند که با بلوغ نسل بومی عصر دیجیتال و تغییر زنجیره‌های ارزش خدمات مالی، امور مالی تعبیه‌شده در ایران و جهان در سال‌های آینده توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد، اما توسعه آن در ایران احتمالاً درگیر چالش‌هایی خاص شود؛ ازجمله نحوه رویارویی رگولاتور با آن. در این مطلب به سراغ فاطمه حیدری، مدیر محصول منابع بانکداری متمرکز داتین رفتیم و با آنها درباره وضعیت امور مالی تعبیه‌شده در ایران و جهان، مزایا و معایب آن و آینده‌ای که در انتظارش است، صحبت کردیم.
با رویکرد سرمایه‌گذاری در توسعه سازمانی؛
داتین در پیروی از فرهنگ سازمانی فراگیر و با نگاه به سرمایه‌گذاری در جذب سرمایه‌های انسانی از سراسر ایران، دفاتر شیراز و قزوین را راه‌اندازی کرد و تعداد دفاتر استانی خود را به چهار رساند.