جشن ورودی دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با همراهی داتین و مدرسه داتین برگزار شد
EN
EN
کر بنکینگ- corebanking

فناوری کربنکینگ و شش چالش پیاده‌سازی آن

آیا می‌دانید که در دوران قبل از پیدایش اینترنت، مدت زمان انجام هرگونه تراکنش بین دو یا چند شعبه بانک یک یا چند روز بود؟ و دلیل اصلی که این موضوع اکنون به یک پدیده نادر تبدیل شده، تکنولوژی بانکداری متمرکز یا کربنکینگ است.

زیرساخت‌های مدرن فناوری اطلاعات چهره بخش بانکی را تغییر داده است. عوامل قابل توجهی که بانک را وادار به تکامل مداوم می‌کنند، رقابت بازار را نیز تشدید می‌کنند. همچنین افزایش جایگاه شرکت‌های فین‌تک در بازار و کاهش میل مشتریان به بانکداری سنتی، چالش‌ها را افزایش می‌دهد. در این میان، افرادی که با محیط متغیر بانکی ناسازگارند یا با ابزارهای نوآورانه ارتباطی ندارند، در بازار، زیان خواهند کرد.

قلب سیستم بانکی مدرن، فناوری سامانه بانکداری متمرکز (core banking) است. به همین دلیل مشتریان می‌توانند به‌سرعت و به‌راحتی پول خود را مدیریت کنند. همچنین، کارایی سیستم بانکداری متمرکز بانک بر دیدگاه مشتریان بانک تأثیرمی‌گذارد.

در این مقاله‌، با فناوری بانکداری متمرکز، ویژگی‌ها، عملکردها و چالش‌های پیاده‌سازی آن آشنا خواهید شد:

فناوری کربنکینگ چیست؟

کلمه “Core” مخفف the Centralized Online Real-time Exchange است. درحقیقت کربنکینگ، سیستم‌عامل یا نرم‌افزاری است که تراکنش‌های مالی بین شعب مختلف بانک را پردازش می‌کند. یک روش مقرون‌به‌صرفه و کارآمد بانکداری است که مشتریان را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به توقف در بانک، عملیات بانکی پایه را انجام دهند. به بیان ساده، کربنکینگ هسته اصلی اکوسیستم نرم‌افزاری بانکی است که سایر سیستم‌های فرعی بر آن تکیه می‌کنند.

کارکردهای کربنکینگ

کربنکینگ یا سامانه بانکداری متمرکز، بایگانی اصلی از پایگاه داده مهم جزئیاتی نظیر موجودی حساب مشتریان، سپرده‌ها، حساب‌های وام، معاملات مالی، سود و غیره است. علاوه بر این، با برنامه‌های موبایل‌بانک، بانکداری اینترنتی، شعب، دستگاه‌های خودپرداز و غیره همگام است. به عبارت دیگر، برخلاف تصور بانک‌ها در خصوص شکست فناوری سامانه بانکداری متمرکز، عملکردهای بانکی متوقف‌شده توسط آن، به اجرا درآمد و به واقعیت پیوست.

کارکردهای کلیدی سامانه بانکداری متمرکز:

  • افتتاح حساب‌های جدید
  • پردازش معاملات و حسابداری
  • پردازش وام
  • پردازش سپرده‌های نقدی و برداشت‌ها
  • کلر چک‌ها
  • داوری نرخ بهره
  • نوآوری در محصولات و ابزارهای جدید
  • روابط مشتری
  • گزارش آماری

چالش‌های فناوری کربنکینگ

نمی‌توان انکار کرد که سیستم بانکداری متمرکز راه زیادی را طی کرده است. به هرحال انتظار می‌رود که سیستم‌های بانکداری متمرکز بدون وقفه فعالیت کنند. افرادی که در پیشبرد آن کوتاهی می‌کنند، ممکن است در معرض زیان‌های عمده مالی، بی‌اعتمادی مشتریان و حتی مورد پیگیری نهادهای نظارتی قرار گیرند. با این وجود، سیستم‌های بانکی سنتی از نظر قابلیت اطمینان، قابل اتکا هستند اما با رشد روزافزون ابزارهای اینترنت، بانک‌ها موظف به تغییر نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز مدرن و ارائه عملکرد بهتر از خود هستند. با این وجود، باید بدون اغراق ذکر کرد که پیاده‌سازی نسل جدید نرم‌افزارهای بانکی ساده نیست.

در زیر چالش‌های اساسی پیاده‌سازی فناوری سیستم بانکداری متمرکز مدرن آمده است:

۱. زمان و هزینه
مدت زمان پروژه‌های پیاده‌سازی نرم‌افزار کربنکینگ، طولانی و معمولاً مستعد تمدید پروژه هستند. چنین پروژه‌هایی با ریسک افزایش هزینه مواجه هستند. بنابراین، بانک‌هایی که تمایل به تغییر سیستم بانکداری متمرکز خود دارند باید مجهز به برنامه مدیریت پروژه مناسبی باشند که پیشرفت پروژه را از نزدیک رصد کرده و خطرات را مدیریت کنند.

۲. دوره‌های بازپرداخت طولانی‌تر
به دلیل دوره طولانی بازپرداخت و سرمایه‌گذاری‌های عظیم‌، بانک‌ها با رویکرد بهبود فرایند و مدیریت استراتژیک، ممکن است نیاز مبرمی به ارزیابی بازده سرمایه‌گذاری (ROI) به کمک نسبت گردش مالی احساس کنند.

۳. مدیریت سهامداران
پیاده‌سازی نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز باعث تجدید ساختار سازمانی گسترده می‌شود. در این صورت، افرادی که در نتیجه پروژه سهمی دارند، می‌توانند خطرات قابل توجهی را برای روند اجرا به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، این ذی‌نفعان ممکن است اجرای برنامه را برای برآوردن الزامات خود تحت فشار قرار داده و پیچیدگی پروژه را افزایش دهند. از این رو، داشتن توافق و تعهد بلندمدت همه ذی‌نفعان داخلی برای ارائه حداکثر ارزش‌افزایی سیستم بانکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

۴. هضم دشوار در کانال‌های موجود
پیاده‌سازی سیستم کربنکینگ جدید مستلزم ادغام یکپارچه آن با سایر اجزای معماری بانکداری و کانال‌هایی مانند CRM و سایر میان‌افزارهاست. جایگزینی کامل این کانال‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری قابل ‌توجه بانک در آنها دشوار است. از طرفی، ادغام آنها در سیستم بانکی متمرکز جدیدتر نیز یک امرعادی نبوده و مستلزم ریسک و سرمایه‌گذاری بالایی است.

۵. دردسترس‌بودن منابع
پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز نرم‌افزار بانکداری متمرکز، مستلزم مهندسی مجدد فرایندهای تجاری کارآمد و منابع فراوان است. از این رو، بانک‌ها باید استراتژی منطقی به منظور مرور اهداف خود و ترسیم استراتژی‌های انتقال به سیستم بانکی جدید براساس منابع مالی و نیروی انسانی در اختیار داشته باشند.

۶. مسائل سازگاری
افراد، تمایلی به تغییر ندارند. همانند هرگونه تغییر سازمانی، پیاده‌سازی نرم‌افزار بانکداری متمرکز نیز با فرایند مدیریت تغییر سخت و دشواری روبه‌روست. مقاومت در برابر اتخاذ روش‌های جدید، عدم ارتباط شفاف با افراد یا بخش‌های متأثر در تغییر، همچنین آموزش کارکنان ازجمله پیچیدگی‌هایی است که ممکن است یک بانک هنگام تغییر نرم‌افزار بانکداری متمرکز خود با آن روبه‌رو شود.

نتیجه‌گیری

فناوری بانکداری مدرن مرتبط، به بانک‌ها کمک می‌کند تا سطح پیشرفت و کارایی خود را افزایش و تجربیات مشتری‌محور موثر را ارائه دهند، همچنین وفاداری مشتری را به دست آورند. در آخر، باید این نکته را مطرح کرد که چالش های فناوری کربنکینگ فراتر از این کلام است.

منبع: enterpriseedges.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

در کتاب‌های اقتصادی و محافل دانشگاهی می‌گویند توسعه یک فرایند است که از شاخص‌هایی مثل هدفمندی، تخصص‌گرایی، پیوستگی و... تشکیل شده اما من تصور می‌کنم آنچه بیش از همه باعث تداوم توسعه می‌شود و دایره اثرگذاری‌اش را فراتر از مرزهای یک سازمان پیش می‌برد، توانمندی در پیش‌بینی نیازهای آینده و تلاش برای پاسخ به آنهاست.
توسعه‌گرایی در داتین به‌روایت اسماعیل بی‌آزار املشی، مدیر راهکارهای پردازش تراکنش داتین
همزمان با سال‌های فعالیتم در حوزه بانکی، مالی و پردازش تراکنش در داتین، سوال‌هایی در ذهنم نقش می‌بندد که پیدا کردن پاسخ آن‌ها به من و هم‌تیمی‌هایم کمک می‌کند قدم‌های مثبتی در جهت توسعه تیم و راهکارهایی که به مشتری ارائه می‌دهیم برداریم. در پاسخ به هرکدام از این سوال‌ها نکاتی مشترک وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها، می‌بینم که عامل توسعه کسب‌وکار در خود مشتری و تعاملی که با او می‌سازیم نهفته است.
توسعه‌گرایی در داتین به‌روایت علیرضا عطایی، مدیر بانکداری الکترونیک داتین
اگر از من بپرسند چطور «نگاه توسعه‌گرا»‌ را در تیم خودمان یعنی بانکداری الکترونیک داتین، حفظ می‌کنیم، پاسخم یک عبارت کوتاه است: «فراتر از رفع نیاز». اما برای اینکه بتوانم این عبارت کوتاه را معنا کنم باید چند خطی درباره آن توضیح دهم.
پای درد و دل ناخداهای کشتی که بنشینید خاطرات متنوعی دارند؛ قطعا یکی از خاطرات پرتکرار آنها، تعمیر کردن کشتی روی دریاست. حتی ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید کشتی را باید روی دریا تعمیر کرد. من الان مسئولیت توسعه محصول وی‌بانک را دارم و حدودا چهار سالی است که روی این محصول به‌صورت متمرکز همراه با تیمی ۳۵ نفره کار می‌کنیم. وی‌بانک برای من حکم کشتی‌ای را دارد که بانکداری الکترونیک را در داتین جلو می‌برد.