معاون توسعه محصول داتین از تجربه استقرار کربنکینگ بانک سپه می‌گوید:
روابط عمومی داتین

روابط عمومی داتین

همکاری دوجانبه شرکت داتین و بانک سپه موقعیتی را رقم زد تا براساس آن فصل جدیدی در سیستم بانکداری کشور ایجاد شود. این پروژه بزرگ با وجود همه چالش‌ها درنهایت به روش بیگ‌بنگ و با موفقیت به سرانجام رسید.

یک‌ سال از مهاجرت بانک سپه به سیستم کربنکینگ جدید می‌گذرد. مهاجرتی با برنامه‌ریزی «داتین» که با خواست مدیران بانک سپه برای حرکت در مسیر بانکداری نوین همراه بود. این همکاری مشترک در سال گذشته، بانک سپه را باری دیگر در حافظه تاریخی بانکداری کشور متمایز کرد. نتیجه آن هم انتقال داده‌های بانکی بود که یک قرن تاریخ بانکداری کشور را از سر گذرانده است.

حقیقت این است که کربنکینگ، نیازی غیرقابل‌انکار برای مدیریت داده‌های بانکی در جهان امروز است. از همین رو بانکداری کشور هم گام‌به‌گام و همراه با راهبران و برنامه‌نویسان این سیستم بانکی در مسیر اجرای موفقیت‌آمیز آن پیش می‌رود. ازآنجایی‌که مهاجرت داده‌های بانک سپه به کربنینگ جدید، توسط داتین انجام شد، در یک سالگی این پروژه، شنیدن درباره چگونگی پیشبرد برنامه‌های آن خالی از لطف نیست. از همین رو به سراغ حمیدرضا آموزگار، معاون توسعه محصول و عضو هیئت‌مدیره داتین رفتیم و با او درباره آنچه گذشت تا بانک سپه به‌عنوان قدیمی‌ترین بانک کشور، به سامانه‌های بانکی داتین مهاجرت کند، به گفت‌وگو نشستیم.

او از چالش‌ها و مسائلی که در بزرگ‌ترین داستان مهاجرت داده‌های بانکی در ایران توسط تیم داتین تجربه شد، می‌گوید؛ اینکه این مهاجرت از سال 1398 آغاز شد و همزمان با همه چالش‌های ازپیش‌تعیین‌نشده این سال پرحادثه، درنهایت با موفقیت به پایان رسید. تیم داتین در این تجربه یکی از اتفاق‌هایی که نه‌تنها در سیستم بانکداری ایران، بلکه در سیستم بانکداری جهانی نادر است، رقم زد. این پرگویی و غلو نیست اگر بگوییم مهاجرت داده‌ با این حجم و قدمت، حتی در کشورهای توسعه‌یافته هم خیلی پرتکرار نیست.

تولدی دوباره بعد از قرنی

قدمت نزدیک به یک قرن بانک سپه، دلیل نمی‌شود که تصور کنید پشت باجه‌های بانک و در اتاق بایگانی داده‌ها و اطلاعات، همچنان کارمندان، مهره‌های چوبی چرتکه‌ها را بالا و پایین می‌کنند. این تصویر درواقع، یک فانتزی غیرواقعی است؛ اینکه فکر کنید میلیون‌ها کاغذ و تمامی اطلاعات، در پوشه‌های کاغذی بایگانی، انبار شده‌ بودند. پیش از استقرار کربنکینگ در این بانک، بانک سپه سیستم بانکداری خاص خود را داشت. سیستمی که تقریبا به شکل جزیره‌ای این بانک را مدیریت می‌کرد. ازآنجایی‌که سیستم قبلی سپه به شکل کربنکینگ نبوده، قابلیت جهش و توسعه بیشتر را برای این بانک ایجاد نمی‌کرد.

آموزگار با اشاره به اینکه، همه بانک‌های کشورهای توسعه‌یافته هم تا امروز به شکل یکپارچه مجهز به سیستم کربنکینگ نشده‌اند، می‌گوید: «درحقیقت این سیستم فقط در ایران نیست که آرام‌آرام در جریان بانکداری مورد اقبال قرار گرفته است. برخی کشورهای توسعه‌یافته صرفا به کسب‌وکار بانکی توجه دارند و براساس سیستم‌های نسل‌های قبل بانکداری حرکت می‌کنند. حتی برنامه‌نویسان شیوه‌های قبلی، از پردرآمدترین برنامه‌نویسان حوزه فناوری اطلاعات محسوب می‌شوند.»

تغییروتحول در مسیر توسعه

حمیدرضا آموزگار با توضیح درباره چرایی مهاجرت بانک سپه به کربنکینگ داتین می‌گوید: «ورود به جریان تحول دیجیتال با توجه به سنگینی سیستم‌های قبلی بانک سپه ممکن نبود. از همین رو بانک سپه تصمیم به تغییر سیستم‌های قبلی خود گرفت. با توجه به اینکه حل‌وفصل جریان کسب‌وکار بانکی، مهم‌ترین هدف یک بانک است، بانک سپه نیز بر همین موضوع تمرکز کرده بود و فرصتی برای به‌روزشدن اطلاعات نداشت. حقیقت این است که در پی اداره و مدیریت یک کسب‌وکار موفق بانکی، جریان به شکلی پیش می‌رود که جهش در سیستم اطلاعاتی با توجه به تحول دیجیتال، جریان روز و نوع سرویس‌دهی، اهمیتی قابل ‌توجه پیدا می‌کند.»

مهاجرت داده‌های بانکی خود به‌تنهایی موضوعی مهم و البته پرخطر است. اینکه داتین در این تجربه چه چالش‌هایی را تجربه کرده، پرسشی است که آموزگار در پاسخ به آن می‌گوید: «چالش اصلی داتین، جزیره‌ای بودن بانک سپه در بعد فنی و همچنین یکپارچه‌کردن دیتای آن بود. البته یک موضوع بسیار پیچیده‌ای که در پروژه بانک سپه نباید از قلم انداخت، تغییر فرهنگ‌ سازمانی حاکم بر این سیستم بود. این موضوع پیچیده‌ترین و اصلی‌ترین اتفاقی بود که در پروژه بانک سپه باید مورد توجه قرار می‌گرفت. خوشبختانه هیئت‌مدیره بانک سپه این تغییر جریان و رفتار سازمانی را خیلی خوب مدیریت کردند و درنهایت آن را به‌خوبی انجام دادند.»

برای خواندن متن کامل مصاحبه، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط