حرکت از معماری نرم‌افزار به معماری سازمانی
چسیتی و چرایی بانکداری دیجیتال

چیستی و چرایی بانکداری دیجیتال

خودکارسازی خدمات بانکداری سنتی یا همان بانکداری دیجیتال، عنصر اصلی تعامل با مشتری و سودآوری بهتر است. به‌ عبارت ‌دیگر، بانکداری دیجیتال ترکیبی از بانکداری آنلاین و همراه است. بانکداری آنلاین به معنای دسترسی به خدمات بانکی از طریق وب‌سایت بانک است. شما با استفاده از یک کامپیوتر به‌راحتی می‌توانید وارد حساب کاربری‌تان شوید، موجودی‌تان را چک، قبض‌هایتان را پرداخت یا حتی درخواست وام کنید.

بانکداری همراه، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی برای بهره‌مندی از خدمات بانکی است. خدمات ارائه‌شده در بانکداری آنلاین و همراه یکسان است و شاید بانکداری همراه برای کسانی که بیشتر اوقات را بیرون از خانه سپری می‌کنند و بیشتر در رفت‌وآمد هستند، کارآمدتر باشد.

درواقع با جانشینی حضور آنلاین به‌جای حضور فیزیکی در شعب بانک‌ها و برطرف‌شدن بهتر و سریع‌تر نیازهای مشتریان، معنای جدیدی از بانکداری تعریف شده؛ معنایی که روزبه‌روز با رشد و توسعه فناوری و حتی شیوع ویروس کرونا، اهمیت و الزامش پررنگ‌تر شده است.

شیوع ویروس کرونا، با اینکه اهمیت پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال را کاملا آشکار کرده اما بانکداری همراه و آنلاین، کلیدواژه‌های جدید این دوران به‌ حساب نمی‌آیند. درواقع این همه‌گیری صرفا به پدیده‌ای که قبلا در جریان بوده، سرعت بیشتری بخشیده است. با اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا مشتریان بیشتر و بیشتر به دنبال بهره‌مندی از خدمات بانکداری دیجیتال بودند، اما می‌توان میزان تقاضا برای این نوع از بانکداری را حتی به قبل و بعد از دوران کرونا تقسیم کرد. گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که شیوع این ویروس، ثبت‌نام در اپلیکیشن‌های بانکداری همراه را تا 200 درصد افزایش داده است.

این فرصتی است تا بانک‌ها از مزایای بانکداری دیجیتال، بیشتر از قبل بهره‌مند شوند و برای مشتریانشان حق انتخاب و راحتی بیشتری فراهم کنند. در دنیایی که تغییرات در سریع‌ترین زمان‌های ممکن اتفاق می‌افتند، مزیت‌های خدماتی چون کیف پول‌های دیجیتال، پرداخت‌های بدون تماس، اپلیکیشن‌های همراه و به‌طور کلی بانکداری دیجیتال، غیرقابل‌ انکار است. بانکداری دیجیتال تعطیلی ندارد و همین موضوع، یعنی دسترسی شبانه‌روزی به خدمات بانکی. همچنین رفاه و آسایشی که ارائه خدمات بانکی از طریق بانکداری دیجیتال برای مشتریان به همراه دارد غیرقابل ‌انکار و غیرقابل مقایسه با مراجعه حضوری به شعب بانکی است. صرفه‌جویی در زمان، موضوعی است که با توجه به زندگی در عصر دیجیتال بسیار ارزشمند است؛ انجام کارهای بانکی به کمک چند دکمه روی موبایل کجا و رفتن به شعبه و گرفتن نوبت و نشستن در صف انتظار کجا!

همان‌طور که گفته شد امروز که خدمات بانکداری دیجیتال، از جمله افتتاح حساب آنلاین، دریافت کارت بانکی در محل، انتقال وجه، دریافت تسهیلات و… به یک الزام تبدیل شده است، بانک پاسارگاد در مسیر این تحول و با همکاری داتین، تمامی این خدمات را در بستر ترابانک خود، تحت عنوان «ویپاد» ارائه می‌دهد.

مزایای بانکداری دیجیتال برای بانک‌ها

ذخیره پول: بانک‌هایی که در مسیر بانکداری دیجیتال قدم برداشته‌اند، می‌توانند هزینه کمتری برای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و حتی سرمایه‌های انسانی صرف کنند. همین موضوع به‌تنهایی می‌تواند در کاهش هزینه‌ها به‌شدت تاثیرگذار باشد. خودکارسازی فرایندها به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های عملیاتی ازجمله استخدام سرمایه انسانی، ساده‌سازی فرایندهای back-end و غیره را کاهش دهند و تمامی این موارد به معنای کاهش استرس‌های جانبی نیز است.

مزایای رقابتی: شناسایی زودهنگام تحولات بازار هدف، انطباق و همراهی هوشمندانه با آنها و دستیابی به مزایای رقابتی جدید، یکی از حیاتی‌ترین  رموز بقا در اکوسیستم حوزه‌های گوناگون کسب‌و‌کار است. امروز، دیجیتالی‌کردن هرچه بیشتر فرایندهای بانکی، نه تنها به حفظ و جذب مشتریان، به‌ویژه نسل‌های نو و آینده کمک می‌کند، بلکه عنصری ضروری در این رابطه به‌شمار می‌رود.

درحال حاضر شرکت‌های فین‌تک در ایران، با ارائه راهکارهای بانکداری دیجیتال، به‌خوبی درحال همراهی بانک‌ها در مسیر دیجیتالی‌شدن هستند.

در مسیر دیجیتالی‌شدن این نکات را فراموش نکنید

در تمامی کانال‌ها به یک اندازه حضور داشته باشید: بانک‌ها برای طی‌کردن مسیر دیجیتالی‌شدن، به شکل موفق و موثر، نیاز دارند تا با ارائه خدمات و امکانات یکسان در تمامی کانال‌ها (از دسکتاپ تا دستگاه‌های خودپرداز)، تجربه مشابه و یکپارچه‌ای را در تمامی نقاط تماس برای مشتری خلق کنند. چالش بسیاری از بانک‌ها در این زمینه، کمبود اطلاعات در رابطه با هوش مصنوعی، فناوری‌ها و روندهای دیجیتال‌سازی و ضعف در اجرای آنهاست. در این زمینه، کسب‌و‌کارهای بزرگ دنیا، با پیمانکاران مجرب فناوری‌های استراتژیک، مشارکت می‌کنند.

شریک فین‌تکی مناسب انتخاب کنید: تمامی فین‌تک‌ها به یک شکل ساخته نشدند و قطعا برای همه مناسب نیستند. شاید شرکت فین‌تکی که یک کسب‌وکار با آن به‌خوبی وارد همکاری شده، مناسب کار و نیاز شما نباشد. پس وقت بگذارید و به توانایی‌های فین‌تک‌ها در نوآوری، نگاه و بهترین گزینه را برای ایجاد راهکارهای دیجیتالی خود انتخاب کنید.

امنیت را فراموش نکنید: به‌کارگیری تمام اقدامات امنیتی برای جلوگیری از حملات کلاهبرداری، یک الزام است و حرف اول را در این حوزه می‌زند. البته فراموش نکنید که مجرمان و کلاهبرداران هم پابه‌پای پیشرفته‌ترشدن فناوری‌ها و نوآوری‌ها، پیچیده‌تر و باهوش‌تر می‌شوند؛ پس فرایند تامین امنیت را دست‌کم نگیرید. جدال با انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها، از دردسرهای همیشگی بانک‌ها بوده است.

از شعب فیزیکی هم غافل نشوید: شاید زمانی که وارد فرایند دیجیتالی‌شدن شوید، همه شما را به رفتن به سمت یک بانک تمام دیجیتالی تشویق کنند. اما حواستان باشد، هستند مشتریانی که هنوز هم به حضور یک بانک فیزیکی اهمیت می‌دهند. برای مثال، شرکت تجارت الکترونیکی آمازون را نگاه کنید؛ ورای هر نوع دسترسی که برای افراد فراهم کرده، باز هم مشتریانش خواهان رفتن به یک فروشگاه فیزیکی هستند. بالاخره شاید همه نتوانند یک کفش را بدون پازدن، سفارش دهند.

چالاک باشید: همان‌طور که در مسیر دیجیتالی‌کردن خدمات بانکی خود قدم برمی‌دارید، چالاکی را نیز مدنظر قرار دهید. شاید در ابتدا کمی دچار چالش شوید و ندانید که چطور باید در فرایندها و تصمیم‌گیری‌ها چالاک بود؛ اما زمانی که بتوانید به‌سرعت و به‌راحتی خودتان را با تغییرات وفق دهید و همسو شوید، کاملا متوجه صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ خود خواهید شد.

بازاریابی راهکارهای دیجیتالی‌تان را فراموش نکنید: زمانی که به یک طرح و برنامه قابل‌ قبول رسیدید، حتی قبل از ارائه آن به بازار، به مشتریان فعلی و بالقوه خود اطلاع دهید. بازاریابی کنید و در این مسیر از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. بگذارید همه از اتفاق هیجان‌انگیز دیجیتالی شما باخبر شوند و برایش تبلیغات کنند. با این کار و ایجاد ارتباط شخصی‌تر با مخاطبانتان، احتمال افزایش تعاملات به‌مراتب افزایش می‌یابد.

مزایای بانکداری دیجیتال برای مشتریان

اصلی‌ترین هدف بانک دیجیتال، تسهیل زندگی برای مشتریان بانک‌ها است. بانکداری آنلاین و همراه می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل زندگی مالی خودتان را در دست بگیرید و ابزارها و ویژگی‌هایی ارائه می‌دهد که ممکن است با شیوه‌های بانکداری سنتی به آنها دسترسی پیدا نکنید. البته به‌خاطر داشته باشید که مسئله بر سر تماما دیجیتالی‌شدن یا نشدن نیست. مهم‌ترین نکته، یافتن راه‌حلی است که متناسب با عادات و نیازهای شما به‌عنوان یک مشتری بانکی باشد و بهترین کارایی را برای شما داشته باشد؛ حالا این راه‌حل می‌خواهد خدمات بانکداری دیجیتالی باشد یا مراجعه حضوری به شعبه بانک. در ادامه به برخی از مزایای بانکداری دیجیتال برای مشتریان اشاره می‌کنیم:

  • رفاه و راحتی که ثمره انجام کارهای بانکی از مکان دلخواه است.
  • دسترسی شبانه‌روزی به خدمات بانکی
  • بانکداری سبز
  • امکان تنظیم پرداخت‌های خودکار برای قبوض آب، برق و غیره
  • سهولت در خریدهای آنلاین به‌واسطه انجام پرداخت‌های آنلاین
  • فراگیری مالی
  • با انتقال وجه به‌صورت دیجیتالی، کمتر امکان مواجهه با ارزهای تقلبی را دارید.
  • تقویت حریم خصوصی و حفظ امنیت برای مشتریان
  • امکان مسدودکردن فوری کارت درصورت لزوم
  • شخصی‌سازی خدمات بانکی بر اساس شناخت نیاز مشتری
  • جمع‌آوری داده دقیق و معتبر از طریق ارائه خدمات به‌صورت دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پای درد و دل ناخداهای کشتی که بنشینید خاطرات متنوعی دارند؛ قطعا یکی از خاطرات پرتکرار آنها، تعمیر کردن کشتی روی دریاست. حتی ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید کشتی را باید روی دریا تعمیر کرد. من الان مسئولیت توسعه محصول وی‌بانک را دارم و حدودا چهار سالی است که روی این محصول به‌صورت متمرکز همراه با تیمی ۳۵ نفره کار می‌کنیم. وی‌بانک برای من حکم کشتی‌ای را دارد که بانکداری الکترونیک را در داتین جلو می‌برد.
امروزه تعیین اینکه آیا یک شرکت می‌تواند به‌عنوان یک «فین‌تک» محسوب شود یا نه، دیگر چندان کار ساده‌ای نیست. با گسترش عرضه‌ ابزارهای بانکداری به‌عنوان سرویس(BaaS)، یکپارچه‌‌کردن خدمات مالی به‌عنوان بخشی از دیگر محصولات دیجیتالی ـ شامل خدماتی همچون کارت‌های تنخواه‌گردان سازمانی، حساب‌های بانکی و ارائه‌ انواع وام‌ها ـ آسان‌تر از همیشه شده است.
استفاده از سامانه‌های کشف تقلب در سازمان‌ها ضروری است؛ سامانه‌ای که داتین در راستای ارائه آن گام برداشته و از سال 1396 در این حوزه فعالیت می‌کند. داتین با استفاده از آخرین روش‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های هوش مصنوعی همواره درحال به‌روزرسانی سامانه کشف تقلب خود است و زیرساخت‌ سامانه را به‌‌گونه‌ای طراحی کرده تا برای به‌روزکردن آن به کمترین زمان ممکن احتیاج داشته باشد.
قوانین جدید نوسازی سامانه‌های بانکداری متمرکز، این نکته را بازتاب می‌دهند که بانک‌ها باید رویکردی آینده‌نگرانه نسبت به عملیات و پروژه‌های فناوری اطلاعات خود داشته باشند. رعایت این موارد از این جهت ضروری است که انتظارات مشتریان به‌شدت در حال افزایش‌ است و سرعت تغییرات هر لحظه درحال شتاب‌گرفتن بیشتر است.