حرکت از معماری نرم‌افزار به معماری سازمانی
فعالیت های شرکت داتین
نگاهی به فعالیت‌های شرکت «داتین»

از ارائه راهکارهای جامع بانکی و بیمه­‌گری تا تهدیدها و فرصت‌های تحریم برای داتین

ساختمانی آرام در انتهای خیابان ناهید شرقی در جردن، محل انجام مصاحبه با یکی از شرکت‌های برتر در حوزه فناوری­های بانکی بود، شرکتی که توانست در روندی طولانی، حرفه ای و کاملا تخصصی مسئولیت تامین سامانه کربنکینگ بزرگترین بانک کشور یعنی «سپه» را بر عهده بگیرد و طبق یک برنامه زمان­بندی شده، مقدمات پیوستن به این بانک را فراهم کند.

به گزارش فابانیوز: بر همین اساس به سراغ «هومن مسگری» دستیار ارشد مدیرعامل داتین در حوزه کسب‌وکار و مدیر طرح استقرار و توسعه بانکداری متمرکز در بانک سپه و «فرهنگ فرزان»، معاون فروش و امور مشتریان داتین رفتیم و درباره موضوعات مختلف از جمله نحوه شکل­ گیری داتین، محصولات و خدمات و همکاری‌های این شرکت با بانک‌ها و موسسات مالی و غیرمالی با آنها به گفت‌وگو نشستیم.

متن کامل این میزگرد قرار است به­ زودی در نشریه تخصصی «بانکداری الکترونیک» متعلق به مرکز فابا منتشر شود. بر همین اساس، قصد داریم گزیده‌هایی از این میزگرد را در دو بخش معرفی شرکت داتین و همچنین مشخصات کربنگینگ این شرکت در سایت فابانیوز منتشر کنیم که در ادامه بخش نخست این گفتگوی مفصل را می خوانید.

مسگری در ابتدای این میزگرد در توضیح نحوه شکل‌گیری شرکت داتین گفت: شرکت داتین، با تاسیس بانک پاسارگاد و تشکیل فناپ از نیمه دوم سال ۸۴ آغاز به کار کرد. البته در ابتدا نه شرکتی مستقل، که واحد راهکارهای بانکی شرکت فناپ بود. در آن مقطع، ماموریتی در مورد تولید یک محصول بانکی بومی به این شرکت داده شد و از همان ابتدا نیز، مدیران بانک و شرکت، محصولی فراتر از کربنکینگ را در نظر داشتند. فناپ می‌خواست، سبدی جامع از سامانه‌های بانکی را تولید کند و به همه نیازهای نرم‌افزاری بانک‌ها به‌صورت یکپارچه پاسخ دهد. این وظیفه، به واحد راهکارهای بانکی فناپ سپرده شد. در ادامه و با بزرگ و بالغ شدن این واحد، در ابتدای سال ۹۲ یک شرکت نرم‌افزاری مستقل شکل گرفت. از آن زمان تاکنون، این شرکت با نام تجاری داتین فعالیت می‌کند.

فرزان در ادامه، افزود: این مجموعه از ابتدا، هدف خود را ارائه خدمات جامعی در حوزه نرم‌افزارهای بانکی در داخل و خارج از کشور قرار داد. اساسا فناپ با این ایده تاسیس شد که بتواند به یکی از جدی‌ترین بازیگران این حوزه تبدیل شود و این اتفاقی بود که بسیار زود رخ داد. اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، مناقصه‌های مختلفی در سیستم بانکی کشور برگزار و به سرعت، بر مشتریان فناپ افزوده شد. تاکنون بانک‌های مختلفی از خدمات این شرکت استفاده کرده‌اند و سامانه سوئیچ داتین نیز، به تعدادی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک ارائه شده است.

طیف وسیع خدمات داتین/ از راهکارهای بانکی تا راهکار جامع بیمه­‌گری

فرزان در بخش دیگری از این میزگرد، به خدمات شرکت داتین اشاره کرد. او در این­باره گفت: یکی از ماموریت‌های داتین، ارائه راهکارهای بانکی است. راهکار جامع این شرکت، خدمات لازم را در همه حوزه‌ها از جمله سپرده‌‌ها، تسهیلات، مشتریان و اعتبارات ریالی و ارزی به شبکه بانکی کشور ارائه می‌دهد.

معاون فروش و امور مشتریان داتین در ادامه تاکید کرد: همچنین داتین، سامانه‌‌ای را در حوزه سوئیچ پرداخت و برای مدیریت کارت عرضه کرده است. علاوه بر این، در سبد محصولات این شرکت، سامانه‌ای نیز برای مدیریت کارت اعتباری به‌صورت کاملا مستقل و جامع وجود دارد؛ این محصول در شرکت پیشگامان پویا (شرکت متولی کارت‌های اعتباری بانک ملی ایران) که به نوعی تنها بازیگر جدی حوزه کارت‌های اعتباری در کشور است، استفاده می‌شود.

فرزان اضافه کرد: سامانه‌های بانکداری مدرن، مانند اینترنت‌بانک، موبایل‌بانک و تلفن‌بانک نیز در راهکار یکپارچه و جامع بانکی داتین دیده شده است. در حوزه راهکار تحلیلی، اکنون این شرکت می‌تواند بیش از 15 سامانه نرم‌افزاری را در اختیار مشتریان خود بگذارد؛ برای مثال می‌توان به مباحث زیرساختی و همچنین سامانه‌هایی در حوزه‌های تشخیص تقلب و مبارزه با پولشویی اشاره کرد. سامانه‌های مشتری‌محور نیز، به نوعی در همین دسته قرار می‌گیرند و داتین محصولاتی را در حوزه باشگاه و پروفایل مشتریان و همچنین اعتبارسنجی، عرضه کرده است. این شرکت همچنین در حوزه کلان‌داده که امروزه به رویکرد غالب صنایع مالی دنیا تبدیل شده، محصولی را آماده دارد.

برتری‌های مشخص کربنکینگ داتین نسبت به محصولات مشابه

فرایند توسعه محصولات داتین سوال دیگری بود که در بخش دیگری از این نشست به آن پرداخته شد و فرزان به آن پاسخ داد، فرزان در این­باره گفت: همان‌طور که اشاره شد، داتین فعالیت خود را با ارائه سامانه‌های کربنکینگ، سوئیچ و برنامه‌ریزی منابع سازمانی آغاز کرد. نخستین محصولی که در بانک پاسارگاد عملیاتی شد، سامانه سوئیچ بود که به‌تدریج سیستم‌های دیگر نیز در دستور کار شرکت قرار گرفت و تولید شد.

او افزود: مجموعه داتین، یکی از نقاط پررنگ و برگ برنده خود را در بازار، توجه به تکنولوژی روز و دانش فنی می‌داند. به‌خاطر دارم روزی که کر داتین عرضه شد، نسبت به یک یا دو محصول مشابهی که آن زمان در بازار وجود داشت، از برتری‌های مشخصی برخوردار بود. برای مثال، نخستین راهکاری بود که بر بستر وب عمل می‌کرد. به‌همین دلیل، محصول داتین مزیت بزرگی در بحث‌های رقابتی داشت.

تهدیدها و فرصت‌های تحریم برای داتین

در ادامه این نشست، به موضوع تاثیر تحریم‌ها بر روند کار و ارائه خدمات شرکت‌های داخلی حوزه فناوری­های بانکی از جمله داتین پرداخته شد و فرزان در این ­باره گفت: شرایط تحریمی برای شرکت‌هایی مانند داتین، می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد. از این جهت فرصت است که امکان استفاده از راهکار شرکت‌های خارجی کمتر وجود دارد؛ هم به دلیل خودداری این شرکت‌ها از حضور در بازار ایران و هم به دلیل تاثیری که شرایط تحریمی بر جهش‌های ناگهانی قیمت ارز ‌می‌گذارد.

او بیان کرد: سال‌هاست که چنین محدودیت‌هایی برای کشور وجود دارد و این امر باعث شده است ایران، در حوزه‌هایی تبدیل به جزیره‌ای خودکفا شود. این شرایط از یک طرف، شرکت‌های ایرانی را در برقراری ارتباطات لازم با پیشگامان صنایع مختلف در دنیا ناتوان می‌کند که این موضوع، بدون شک اتفاق مثبتی نیست. اما از سوی دیگر، همین محدودیت کشور را ناچار به بهره‌گیری از همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی کرده است.

معاون فروش و امور مشتریان داتین افزود: هم داتین و هم دیگر شرکت‌های همکار در حوزه نرم‌افزارهای بانکی، می‌توانند از این فرصت برای نشان دادن توانمندی‌های خود استفاده کنند. داتین به عنوان یک شرکت ایرانی می‌داند که در شرایط تحریمی منافع ملی حکم می‌کند ارز کمتری از کشور خارج شود. به همین دلیل، تلاش‌ می‌کند هم در راه‌حل‌هایی که به شبکه بانکی ارائه می‌‌دهد و هم در معماری و طراحی محصولات خود، به گونه‌ای عمل کند که نیاز کمتری به سخت‌افزار وجود داشته باشد؛ چرا که سخت‌افزارها، وارداتی هستند و تهیه آنها به ارز نیاز دارد. این موضوعی است که امروز برای بانک‌ها نیز حساسیت بیشتری ایجاد کرده است و آنها در تلاشند با توجه به افزایش قیمت دلار، هزینه‌های خود را در این حوزه تا جای ممکن کاهش دهند. نکته دیگر هم این است که شبکه بانکی ایران در مقایسه با آنچه در بانکداری دنیا دیده می‌شود، بسیار پیچیده‌تر است.

تنوع مشتریان بزرگ داتین

در ادامه این میزگرد، مسگری به سابقه همکاری‌های داتین با بانک‌ها و موسسات مالی و غیر مالی اشاره کرد و گفت: سوئیچ پرداخت الکترونیک داتین به عنوان نخستین محصول این شرکت در سال ۱۳۸۷ وارد بانک پاسارگاد و در دی ماه همان سال، کربنکینگ داتین با دریافت تاییدیه نهایی، وارد این بانک شد؛ البته لازم است یادآوری کنم که آن زمان همه فعالیت‌ها در واحد راهکارهای بانکی فناپ انجام می‌شد و هنوز داتین در قالب شرکتی مستقل تاسیس نشده بود.

دستیار ارشد مدیرعامل داتین در حوزه کسب‌وکار افزود: در ادامه مسیر، صندوق تعاون کشور نیز برای بهره‌گیری از «ترنج» وارد مذاکره با مجموعه شد که پس از اجرایی شدن توافق، توانستیم در سال ۸۸، سامانه بانکداری متمرکز را در این صندوق دولتی نصب کنیم. مدتی بعد، بانک گردشگری نیز مانند دو مشتری پیشین، بسته کامل راهکارهای بانکی را از داتین دریافت کرد که شامل همه نیازهای مرتبط بانکی می‌شد. بانک قرض‌الحسنه رسالت، چهارمین مشتری شرکت بود. داتین مشتریان دیگری نیز دارد که فقط از محصول کربنکینگ شرکت استفاده کرده‌اند؛ از جمله موسسه مالی اعتباری فردوسی که از ادغام هشت تعاونی اعتباری تشکیل شده است.

مسگری به تنوع حوزه مشتریان این شرکت اشاره کرد و گفت: همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره)، صندوق قرض‌الحسنه‌ای در اختیار دارد که به مددکاران خود از طریق آن تسهیلات می‌دهد و از کر داتین برای این صندوق استفاده می‌کند. بانک رفاه، که بیش از هزار شعبه دارد، نخستین مشتری بزرگ‌مقیاس داتین بود که تا به امروز، از سامانه تسهیلات و برخی دیگر از سامانه‌های داتین بهره می‌گیرد.

منبع: فابانیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

هفتمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی یک رویکرد آینده‌پژوهانه در صنعت بانکداری است. این شماره، کرلس بنکینگ را درحالی بررسی می‌کند که تنها چند شرکت در دنیا به‌صورت رسمی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند.
فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون:
فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون نیز تن‌دادن به روند فناوری را آینده محتوم بیمه می‌داند. رویکردی که به‌حتم در سال‌های آینده تحولی جدی در پیکره عملیاتی بیمه ایجاد می‌کند. با او درباره چالش‌های ورود فناوری اطلاعات به رویکردهای بیمه‌گری در ایران و آینده صنعت، با همه مقاومت‌هایش صحبت کردیم.
معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین در آی‌تی ویکند شریف:
هومن مسگری، معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین در ارائه‌ای با موضوع «برخوردی نزدیک با واژه «مشکل»» در دهمین رویداد آی‌تی ویکند شریف، به تشریح واژه مشکل و چگونگی برخورد با آن در فضای کاری پرداخت.
می‌خواهیم به افق‌های جدیدی فکر کنیم تا فراتر از ارائه راهکارهای جامع بانکی و بیمه‌گری، نقش‌آفرینی بیشتری در توسعه اقتصادی کشورمان داشته باشیم. «فراگیری مالی» آن ‌چیزی‌ است که به آن فکر می‌کنیم تا همه افراد جامعه بتوانند به خدمات مالی هوشمند دسترسی آسان پیدا کنند.