حرکت از معماری نرم‌افزار به معماری سازمانی
فرهنگ فرزان

بانک‌ها پس از گذار از کربنکینگ چه دغدغه‌هایی دارند؟

فرهنگ فرزان؛ معاون فروش و امور مشتریان شرکت داتین، درباره محصولات بانکداری دیجیتال این شرکت و دغدغه‌های روز بانک‌ها توضیحاتی ارائه داد. شرکت داتین به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید نرم‌افزار و ارائه راهکارهای جامع بانکی و مالی شناخته می‌شود که اخیراً در پروژه‌های ملی متفاوتی نیز حضور پیدا کرده است. به همین بهانه با فرهنگ فرزان، معاون فروش و امور مشتریان شرکت داتین به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

سیر پیشرفت محصولات داتین

معاون فروش و امور مشتریان شرکت داتین در توضیح حوزه‌های فعالیت داتین و نقش این شرکت در بانکداری دیجیتال گفت: این شرکت با ارائه سامانه‌های اصلی کُربنکینگ شروع به فعالیت کرد و همزمان سامانه‌های پرداختی همچون سوئیچ، CMS و مدیریت کارت اعتباری را راه‌اندازی و اجرا کرد. همچنین در مرحله بعد در کنار این سامانه‌ها، اینترنت بانک، تلفن بانک و موبایل بانک را که سامانه‌های بانکداری مدرن نامیده می‌شدند، به سبد محصولات خود اضافه کرد.

فرزان در ادامه بیان داشت: پس از این مرحله، گسترش سامانه‌های تحلیلی مثل BI مطرح و این سامانه‌ها به مرور به سبد محصولات مورد نیاز بانک‌ها مبدل شد. بانک مرکزی نیز روی این محصولات تاکید داشت ولی الزاماتی را برای آن درنظر گرفت که می‌توان به سامانه‌های ضدپولشویی یا کشف تقلب آفلاین و آنلاین اشاره کرد. همچنین در کنار این محصولات، داتین سامانه‌هایی که بیشتر روی فعالیت‌های مشتریان بانک تمرکز دارند، نظیر360 Customer ، پروفایل مشتریان و باشگاه مشتریان، بانکداری شرکتی و بانکداری اختصاصی را عرضه کرده است.

راهکارهای جامع برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) یکی دیگر از محصولات داتین است که از مجموعه سامانه‌های مدیریت منابع انسانی‏(HRM)، مدیریت تدارکات – پشتیبانی، مدیریت دعاوی و حقوقی، مدیریت امنیت اطلاعات، سیستم جامع بازرسی و حسابرسی، اتوماسیون اداری و پرتال، مدیریت ارتباط با مشتری، سیستم تهیه صورت‌های مالی (تجمیعی و تلفیقی) تشکیل شده است. فرزان در توضیح این محصول گفت: مجموعه سامانه‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی داتین، یک راهکار مدیریتی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که از مزایای آن می‌توان به یکپارچگی و گردش اطلاعات بین تمامی بخش‌های سازمان از جمله مالی، تولید، انبار، منابع انسانی، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان اشاره کرد.

به گفته او، یکی دیگر از حوزه‌هایی که از دو سال پیش شرکت داتین تمرکز جدی بر آن گذاشته و فعالیت‌های قابل توجهی نیز در آن داشته، بانکداری و تحول دیجیتال بوده که اخیرا هم (در سال 98) شاهد ورود بانک‌های مختلف و در راس آن‌ها وزارت امور اقتصادی و دارایی با تدوین سند چشم‌انداز و تکلیف به بانک‌ها به این حوزه هستیم.

بانکداری دیجیتال و الکترونیک

فرزان در توضیح مفهوم بانکداری دیجیتال و الکترونیک و تمایز بین این دو مفهوم این‌گونه توضیح داد: تحول دیجیتال و بانک دیجیتال در حال حاضر با مفهومی فراتر و متفاوت‌تر از بانکداری الکترونیک و اینترنت بانک یا موبایل بانک مطرح است و بیشتر اوقات بانکداری دیجیتال با مقیاس بانک دیجیتال یا موبایل بانک سنجیده می‌شود. اولین و مهمترین مسئله در بانک دیجیتال این است که ما در بانک‌های سنتی تمرکزمان بر محصول بوده و به بیانی بانک‌ها محصول‌محور بوده‌اند در حالی‌که در بانکداری دیجیتال تمرکز بر مشتری قرار گرفته و یک بانک دیجیتال، مشتری‌محور خواهد بود؛ نکته دوم بحث سفارشی‌سازی خدمات است و در نهایت، گرفتن اطلاعات و ارائه به مشتری از کانال‌های دیجیتال. به‌طور خلاصه اگر در یک بانک با تعریف سنتی مشتری به شعبه مراجعه و درخواست وام ‌کند، در بانک دیجیتال، بانک به مشتری رجوع می‌کند (قاعدتاً از کانال‌های غیر حضوری) و بر اساس نیازی که با تحلیل داده‌های مربوط به مشتری به دست آمده، پیشنهاد یک وام مشخص و خاص آن مشتری را می‌دهد. بنابراین همان‌طور که می‌بینید بانک دیجیتال در حقیقت مفهومی است که از یک بستر دیجیتال و پیشرفت‌های فناوری در راستای تسهیل حداکثری زندگی مشتری و نه دیگر صرفاً خدمت‌رسانی بانکی به او استفاده می‌کند.

شرکت داتین هم در همین راستا، آمادگی و توانمندی این موضوع را دارد تا با همراهی و قرار گرفتن در کنار بانک‌ها، علاوه بر تدوین نقشه راه رسیدن به مفهوم بانک دیجیتال (که بدیهی است برای هر بانک با توجه به استراتژی‌ها و شرایط کسب‌وکاری آن بانک متفاوت از بانک دیگر است)، طرح‌ها و خدمات مشاوره‌ای و نهایتاً مستندات ایجاد شده برای بانک را به محصولات و خدمات قابل لمس برای مشتریان نهایی آن بانک منتج کند تا هم بانک و هم مشتریان آن، لذت بهره‌‌برداری از خدمات بانک دیجیتال را احساس کنند.

آخرین پروژه‌های داتین

معاون فروش و امور مشتریان داتین در تشریح آخرین پروژه‌های این شرکت گفت: از ابتدای امسال داتین در کنار سایر پروژه‌ها و مشتریان خود، روی پروژه راهکار بانکی بانک معظم سپه تمرکز کرده که این پروژه درحال پیشرفت وفق طرح مدیریت پروژه مصوب است.

او افزود: در حوزه ERP نیز در کنار اجرای چند پروژه بانکی دیگری که جاری بوده، قرارداد سامانه اموال وزارت امور اقتصادی و دارایی را آغاز کرده‌ایم که این پروژه نیز، پروژه بسیار بزرگی محسوب می‌شود و امیدواریم در این تجربه نیز بتوانیم سربلند باشیم.

از سوی دیگر محصولات نسل دو سامانه سوئیچ پرداخت الکترونیک و بانکداری متمرکز نیز در حال پیشرفت بوده و به زودی قابلیت عملیاتی کردن در فضای بانکی کشور را دارد.

دغدغه آتی بانک‌های ایرانی

فرزان در پایان گفت: در شرایطی هستیم که اکثر بانک‌ها در خصوص کربنکینگ تصمیم‌گیری و آن را اجرایی کرده‌اند و به‌جز برخی بانک‌های بزرگ کشور این مساله تا حد خوبی در کشور حل شده و به نوعی می‌توان گفت وقت پرداختن به دغدغه‌های دیگری در خصوص بانک‌هاست. در همین راستا، با نگاه بانکداری دیجیتال یا به نوعی شاید بتوان گفت بانکداری آینده سعی در ترسیم این فضا در سال‌های آتی داریم. بدیهی است این مهم خود شامل دغدغه‌هایی است.

معاون فروش و امور مشتریان داتین این دغدغه‌ها را چنین توضیح داد: در مرتبه نخست، تحول دیجیتال و اقدامات ضروری در این حوزه مطرح است که این امر برداشتن گام‌هایی زیرساختی و بنیادی چه در کسب‌و‌کار عملیاتی بانک‌ها و چه در سیستماتیک کردن فرایندها و ستاد بانک‌ها را می‌طلبد. به همین دلیل شرکت داتین علاوه بر این که به‌صورت جدی به حوزه بانکداری دیجیتال می‌پردازد به‌عنوان بخشی از این سناریو اهمیت راهکارهای جامع برنامه‌ریزی سازمانی را دو چندان می‌بیند. تحقق یک تحول دیجیتال به تمام معنا مستلزم داشتن سازمانی است که حتما فرایندها و روال‌های داخلی خود را متحول کرده باشد. مُشرِف بر تمامی این موارد، بحث‌های امنیتی مطرح است که در داتین روی این موضوع نیز تمرکز جدی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

هفتمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی یک رویکرد آینده‌پژوهانه در صنعت بانکداری است. این شماره، کرلس بنکینگ را درحالی بررسی می‌کند که تنها چند شرکت در دنیا به‌صورت رسمی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند.
فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون:
فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون نیز تن‌دادن به روند فناوری را آینده محتوم بیمه می‌داند. رویکردی که به‌حتم در سال‌های آینده تحولی جدی در پیکره عملیاتی بیمه ایجاد می‌کند. با او درباره چالش‌های ورود فناوری اطلاعات به رویکردهای بیمه‌گری در ایران و آینده صنعت، با همه مقاومت‌هایش صحبت کردیم.
ششمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی منتشر شد
ششمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی با عنوان «هم‌افزایی صنعت بیمه و فناوری اطلاعات» منتشر شد. این بار صاحب‌نظران صنعت بیمه کشور، چالش‌هایی را مطرح کرده‌اند که رفع آنها جز با فناوری میسر نیست.
امروز 12 سال از تاسیس داتین می‌گذرد؛ شرکتی که از دل واحد راهکارهای بانکی فناپ با فلسفه وجودی فراگیری مالی متولد شد و در این سال‌ها توانسته با رویکرد توسعه‌گرایی و نگرش مقیاس‌‌پذیری، ۴۲ محصول و خدمت را درجهت حل مسائل فناورانه بانکی و بیمه طراحی کند.