چشم‌انداز داتین در 1403؛ فراگیری مالی با ایجاد بسترهای فناورانه
رتبه دوم پردازش تراکنش- داتین

داتین با مهاجرت دو بانک ادغامی مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان، رتبه دوم پردازش تراکنش را به دست آورد

داتین با انجام مهاجرت داده‌های دو بانک سابق مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به سامانه‌های بانک سپه، رتبه دوم پردازش تراکنش را بر اساس آمار تراکنش‌های شتابی در بین ارائه‌دهندگان کربنکینگ در کشور، به نام خود ثبت کرد.

با انتقال داده‌های مؤسسه اعتباری کوثر سابق به راهکار جامع بانکی داتین در مردادماه، طبق مصوبه هیئت‌مدیره بانک سپه مقرر شد داده‌های دو بانک سابق مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان نیز در مهرماه 1400 به بانک سپه مهاجرت داده شوند.

به این ترتیب، از ساعت 14:30 روز پنج‌شنبه 22 مهرماه با قطع سامانه‌های بانک‌های سابق حکمت ایرانیان و مهر اقتصاد، بستر زیرساخت برای مهاجرت داده‌های مشتریان، سپرده، چک، بانکداری مدرن، کارت، ESB و سوئیچ به بانک سپه آماده شد. با قطعی سامانه‌های این دو بانک تا ساعت 12:30 روز جمعه 23 مهرماه، داده‌های مشتریان، به بانک سپه منتقل شد. مهاجرت همزمان داده‌های دو بانک، رکوردی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. از سوی دیگر، تجمیع اطلاعات مشتریان و سپرده‌های آنها تحت یک شماره مشتری یکتا (برای مشتریان دارای سابقه قبلی در بانک سپه)، شرایط مهاجرت را به لحاظ فنی و کسب‌وکاری خاص‌ می‌کند. با وجود این مسائل، داده‌های حدود 17 میلیون سپرده دو بانک سابق مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به ‌طور کامل به بانک سپه منتقل شد.

با انجام این مهاجرت، بر اساس آمار تراکنش‌های شتابی، داتین رتبه دوم پردازش تراکنش را در بین ارائه‌دهندگان کربنکینگ (بعد از شرکت خدمات انفورماتیک) در کشور به نام خود ثبت کرده و در حال حاضر، نزدیک به 14 درصد تراکنش‌های شبکه شتاب در سامانه‌های داتین پردازش می‌شوند. از سوی دیگر، این مهاجرت به معنای موفقیت داتین، نه تنها در تامین راهکارهای بانکی برای بانک‌های با بیش از 1000 شعبه که با بیش از 2000 شعبه است. به‌ طوری که راهکار بانکی جامع و کاملا بومی داتین در بیش از 2200 شعبه بانک سپه به بهره‌برداری رسیده و در بستری یکپارچه به شعب و مشتریان، خدمات ارائه می‌شود.

این مهاجرت همانند مهاجرت بانک سپه، به‌ صورت یک‌باره انجام شد و به همین دلیل مشتریان این دو بانک، برای دریافت خدمات خود نیازی به تغییر کارت، دسته‌چک و غیره ندارند و می‌توانند با همان نام کاربری و رمز عبور قبلی خود، در اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک سپه نیز خدمات دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین تصریح کرد:
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه نوروزی اقتصاد مدرن از برنامه‌های این شرکت در سالی که گذشت، گفت. او مسیر پیش روی داتین را به فراگیری مالی گره زد و آن را دستاوردی خواند که از طریق آن مردم می‌توانند همیشه و همه‌جا فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی به خدمات مالی دسترسی داشته باشند
درحال حاضر، بانک‌های متعددی از خدمات بانکداری ساخت‌پذیر تمنوس استفاده می‌کنند که از جمله می‌توان به Garanti BBVA International اشاره کرد؛ بانک مذکور به لطف استفاده از این پلتفرم، موفق شده تا به یکی از نخستین‌ بانک‌های هلند تبدیل شود که از فضای ابری برای فرایندها و پایگاه‌های داده مشتریان استفاده می‌کند.
سیستم‌های یکپارچه سال‌های گذشته، که زمانی به‌عنوان بستر بانکداری در نظر گرفته می‌شدند، اکنون به‌صورت فزاینده‌ای به‌عنوان مانعی برای گام‌های مترقی در این بخش عمل می‌کنند. درمقابل، بانکداری Coreless، با جهت‌گیری بخش‌بندی‌شده و ماژولار خود، راه روبه‌جلو را هموار می‌کند.
بانکداری باز یک جنبش جهانی است که درحال تغییر شکل اکوسیستم خدمات مالی و تغییر ایده بانکداری است. این مهم، پیامدهای بسیار قابل توجهی برای سوئیچ‌های بانکی دارد.