حرکت از معماری نرم‌افزار به معماری سازمانی
علامه حلی

سیزدهمین دوره مسابقات برنامه‌نویسی حلی نت با حمایت داتین برگزار شد

مسابقه برنامه‌نویسی حلی نت روز گذشته، هفتم مردادماه به میزبانی دبیرستان علامه حلی تهران و با حمایت داتین برگزار شد و دانش‌آموزان رده اول و دوم متوسطه و دانشجویان با حضور در چالش برنامه‌نویسی پایتون و ++C با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در این رویداد که سیزدهمین دوره خود را تجربه می‌کرد، داتین با هدف توسعه دانش برنامه‌نویسی و توانمندسازی دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد به عنوان حامی حاضر شد و تعدادی از مدیران این شرکت به منظور آشنایی بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان با مفاهیم صنعت بانکی و فضای کاری برنامه‌نویسی تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دادند.

ارائه اول به موضوع امنیت در فناوری اطلاعات برای شرکت‌کنندگان رده دوم متوسطه اختصاص داشت و سعیده زینالی، مدیر واحد معماری امن داتین به بررسی تاریخچه هک در دنیا پرداخت و گفت: «واژه‌های هک و هکینگ از سال 1950 وارد ادبیات فناوری اطلاعات شد. هکر کسی است كه متفاوت مي‌انديشد و از نواقص برنامه‌نويسي کامپیوتری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند. هکرها نیز با توجه به هدف خود نام‌گذاری و به چهار دسته کلاه سیاه، کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه آبی تقسیم می‌شوند.»

او در ادامه ضمن تشریح چگونگی دریافت اطلاعات افراد توسط هکرها تصریح کرد: «با استفاده از OSINT  (open source intelligence)  و از مجرای شبکه‌های اجتماعی، هکر می‌تواند به اطلاعاتی از ما دست پیدا کند که خارج از تصور ماست. همچنین او با استفاده از مهندسی اجتماعی می‌تواند فرد را مورد حمله قرار دهد.»

 

مدیر واحد معماری امن داتین، آسیب‌پذیری سامانه‌ها را یکی از مواردی دانست که می‌تواند کسب‌وکار سازمان‌ها را به مخاطره بیندازد.  با هدف بررسی این مساله، پیمان زینتی، کارشناس واحد معماری امن داتین با اشاره به آسيب‌پذيري‌هاي موجود در سايت دانشگاه هاروارد و فیفا، ارائه خود را انجام داد.

علی زارع، مالک محصول راهکارهای تشخیص تقلب داتین در ارائه خود به دانش‌آموزان رده اول متوسطه، فعالیت‌های داتین را در حوزه کشف تقلب مورد بررسی قرار داد و گفت: «ما از دارایی‌های افراد در برابر سرقت، هک و تخلفات بانکی محافظت می‌کنیم. یکی از مصادیق تخلفات بانکی، قمار است اما اینکه چرا با آن مخالفیم، فارغ از جنبه دینی به این دلیل است که در سایت‌های قمار، بازی بر اساس الگوریتم‌های مشخص انجام می‌شود و احتمال برد هر فرد در این فعالیت‌ها از قبل بسیار پایین تعیین ‌شده است.»

او ضمن تشریح فرایند کپی‌کردن کارت مشتریان توسط سارقین، با بیان اینکه یکی دیگر از کارهای مهم ما شناسایی رفتارهای ناسالم در سناریوهای مرتبط است، به چگونگی بررسی تراکنش‌های مشکوک در داتین پرداخت و گفت: «در داتین طبق زمان‌بندی تعیین‌شده، تصمیم‌گیری برای ردشدن هر تراکنش مشکوک باید زیر 20 میلی ثانیه باشد. یعنی به ازای هر پلک‌زدن 20 تراکنش تعیین تکلیف می‌شود. ما در داتین، روزانه بیش از چند میلیون تراکنش داریم که تمام آنها از نظر احتمال تخلف بررسی می‌شوند.»

زارع همچنین روش‌های کشف تقلب را به سه دسته روش‌های آماری و ریاضیاتی، روش‌های هوش مصنوعی و به طور ویژه روش‌های مبتنی بر گراف تقسیم و هر یک از آنها را تشریح کرد.

در این مسابقه حدود ۲۰۰ دانش‌آموز و دانشجو از مدارس سمپاد کل کشور در دو رده اول و دوم متوسطه، اعضای باشگاه دانش‌پژوهان جوان و دانشجویان دانشگاه‌های مطرح کشور همچون دانشگاه شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیر، صنعتی اصفهان و… شرکت کردند و با یکدیگر به رقابت پرداختند. مرحله اول رقابت این مسابقه فشرده که بر دو موضوع تقویت مهارت حل مسئله و برنامه‌نویسی تمرکز داشت، صبح تا ظهر میان شرکت‌کنندگان رده اول متوسطه و مرحله دوم آن، ظهر تا شب میان شرکت‌کنندگان رده دوم متوسطه انجام شد.

در پایان این رویداد، شش تیم از میان تیم‌های دانش‌آموزی رده‌های اول و دوم متوسطه، تیم‌های اول تا سوم چالش شبانه و برگزیدگان بخش «ترین‌ها» به دلیل اعلام سریع‌ترین جواب صحیح پس از سه دقیقه از شروع مسابقه معرفی و به آنها جوایز نقدی اهدا شد.

گفتنی است، هومن مسگری، معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین به نمایندگی از این شرکت در مراسم اهدای جوایز حاضر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

رشد پلتفرم‌های Low-code/ no-code به‌دلیل کمبود توسعه‌دهندگان ماهر نرم‌افزار و نیاز به بهبود زمان انجام پروژه‌های نرم‌افزاری، افزایش یافته تا مشکلات کسب‌وکارها با سرعت بهتری حل شود.
هفتمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی یک رویکرد آینده‌پژوهانه در صنعت بانکداری است. این شماره، کرلس بنکینگ را درحالی بررسی می‌کند که تنها چند شرکت در دنیا به‌صورت رسمی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند.
داتین با هدف ارتقای دانش و مهارت‌های برنامه‌نویسی و همچنین، شناخت و جذب افراد توانمند و خلاق در حوزه برنامه‌نویسی از رویداد شریف کدجم حمایت می‌کند. درنهایت 15 نفر برتر این رقابت، می‌توانند از این شرکت بازدید کنند و با فعالیت‌های آن آشنا شوند.
دانشگاه فردوسی و شتاب‌دهنده تریگ‌آپ با حمایت و همراهی داتین، رویداد Block&Fin Stars را برای دانشجویان و علاقه‌مندان به نوآوری و فناوری‌های مالی برگزار می‌کند. رویداد Block&fin Stars در ۱۳ اسفندما از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در سالن خیام دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود.