داتین برای دانشجویان دانشگاه شریعتی تور مسیر شغلی برگزار کرد
EN
EN
راهکار بانکداری متمرکز

پنج مزیت برتر راهکار‌های بانکداری متمرکز برای بانک‌ها

راهکارهای بانکداری متمرکز به مشتریان اجازه می‌دهد حساب‌های بانکی خود را با استفاده از شعبه‌های به‌هم‌‌پیوسته‌ از هر بخشی از کشور مدیریت کنند. در چند دهه گذشته، بانکداری متمرکز نحوه عملکرد بانک‌ها را تغییر داده است. اولین نسخه از راهکارهای بانکداری متمرکز با قصد هم‌سوکردن فرایندهای تجاری میان شعبه‌های مختلف یک بانک و ایجاد یک تجربه بانکی دوستانه‌تر برای مشتریان، به آنها این امکان را می‎داد تا به حساب بانکی خود دسترسی داشته و تراکنش‎های پایه را از هر شعبه‌ای از بانک که بخشی از شبکه بود، انجام دهند. در طول یک دوره زمانی، با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، راهکار‌های بانکداری متمرکز بسیار پیشرفت کردند.

آخرین نسخه‌ راهکارهای بانکداری متمرکز، نرم‌‎افزارهایی جامع هستند که با پوشش تمامی نیازهای نرم‌افزاری یک بانک به ‌صورت فراگیر، به بانک‌ها اجازه می‌دهند تا به ‌صورت هم‌زمان تمام امور فناورانه و نیازهای اساسی بانکداری متمرکز خود را از یک پلتفرم واحد مدیریت کنند. یک پلتفرم بانکداری متمرکز برتر، پایه و اساس موفقیت یک بانک است. در واقع یک راهکار بانکداری متمرکز خوب می‌تواند فرایندهای تجاری در شعبه‌های مختلف یک بانک را همسو و مدیریت پایگاه داده را ساده‌سازی کند. حتی تجزیه‌وتحلیل‌های تجاری از قبیل تحلیل ریسک و تحلیل سودآوری را میسر سازد.

با افزایش تقاضا برای دریافت یک تجربه بانکی سریع‌تر و دوست‌داشتنی از سوی مشتریان، یک موج افزایشی در تعداد شرکت‌های فعال در زمینه راهکارهای بانکداری متمرکز برای ارائه‌ راهکارهای بانکداری سریع‌تر و کاربرپسند به‌ وجود آمده است. برای مثال چندین راهکار بانکداری متمرکز خوب مانند فیناکل، اوراکل فلکس‌کیوب، ایده‌آل اینونت و فایسرو وجود دارد که فرایند بانکداری را در سراسر جهان متحول کرده‌اند.

مزایای استفاده از راهکارهای بانکداری متمرکز برای بانک‌ها

راهکارهای بانکداری متمرکز مانند فیناکل نه تنها بانکداری را برای مشتریان بلکه برای بانکداران هم آسان‌تر می‌کنند. بیایید به پنج مزیت برتر راهکار‌های بانکداری متمرکز از دیدگاه بانک‌ها نگاهی داشته باشیم:

۱. افزایش وفاداری مشتریان

راهکار‌های بانکداری متمرکز، بانک‌ها را قادر می‌سازد تا خدماتی بسیار متفاوت و برجسته را به مشتریان خود ارائه دهند. بدین ترتیب نه ‌تنها مشتریان می‌توانند حساب‌های بانکی خود را با استفاده از شعبه‌های به ‌هم ‌پیوسته از هر بخشی در کشور مدیریت کنند، بلکه می‌توانند حساب‌های بانکی خود را هر زمانی در طول روز از هر جایی که هستند، اداره کنند. در عین حال بانک‌ها هم با ساده‌سازی تراکنش‌ها و تجربه بانکداری شفاف، قادر به حفظ مشتریان فعلی، جذب مشتریان جدید و توسعه روابط مشتریان به حوزه‌هایی فراتر از تراکنش‌های معمول بانکی هستند. راهکار‌های بانکداری متمرکز، بانک‌ها را قادر ساخته‌ تا بتوانند محصولات و خدمات مالی مشتری‌محور را به خدمات اصلی بانکداری خود اضافه کنند و از فرایندهای سنتی و پیچیده‌ بانکداری به ‌صورت غیر خودکار دور شوند.

۲. افزایش کارآمدی کارکنان

راهکار‌های بانکداری متمرکز، فرایند کسب‌وکار را ساده و کارآمد می‎سازند. این کار به کارکنان صف کمک می‌کند تا پایگاه ‌داده مشتری را به‌راحتی مدیریت کنند، مدیریت «دفتر کل» بانک و گزارش‌دهی کلی را سرراست کنند و حجم کار را به ‌طور کامل یا تا حدی با خودکارکردن برخی وظایف مشخص، مانند بانکداری از راه دور کاهش دهند. امکانات زیرساخت ارتباطی در راهکارهای بانکداری متمرکز مدرن نیز تبادل اطلاعات بین کارمندان را در سراسر شعبه‌های مختلف بانک در سراسر کشور یکپارچه و سریع‌تر می‌کند. بدیهی است که مؤثر کارکردن، به فرصت‌های کسب‌وکاری بیشتری برای بانک منجر می‌شود. راهکار‌های بانکداری متمرکز همچنین بانک‌ها را قادر ساخته‌ تا از نیروی انسانی متخصص اما محدود خود، به‌ صورت اثربخش‌تری استفاده کنند. در عین حال نباید فراموش کرد هنگامی که بسیاری از فرایندهای مربوط به تراکنش‌های بانکی، خودکار می‌شوند، احتمال بروز خطاهایی که فرایندهای دستی در معرض آنها قرار دارند نیز به طور قابل ‌توجهی کاهش می‌یابد.

۳. کاهش هزینه‌های عملیات و پشتیبانی

راهکار‌های بانکداری متمرکز، بانک‌ها را قادر می‌سازد تا حجم مشتریان را به ‌شکل اثربخش‌تری مدیریت کنند. بانکداری آنلاین، تعداد حضور افراد در شعبه‌های بانک را هر روز کاهش می‌دهد. این مساله به بانک این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های زیرساختی، عملیاتی و پشتیبانی را به ‌صورت قابل توجهی کاهش دهد. دستگاه‌های خودپرداز، بانکداری اینترنتی، بانکداری همراه و درگاه‌های پرداخت اینترنتی نیاز به پردازش دستی تراکنش‌های مالی در بانک را کاهش داده‌اند. این امر به بانک در مدیریت کار با نرخ بسیار کارآمدتری نسبت به قبل و همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی و پشتیبانی کمک می‌کند. کاهش مدت زمان مورد نیاز برای عرضه‌ محصولات جدید بانکی به بازار، نقل‌و‌انتقال بانکی (عملیات کلر) سریع‌تر، تسویه و مغایرت‌گیری حساب‌ها و همچنین افزایش اثربخشی عملیاتی بانک از جمله تاثیرات این بخش هستند.

۴. کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری فناوری اطلاعات

راهکار‌های بانکداری متمرکز مدرن به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که با تلفیق چندین نرم‌افزار مجزای بانکی هزینه‌های مربوط به نگهداری سیستم‌های بازمانده را بهینه‌سازی کنند. این امر به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های تعمیر و نگهداری فناوری اطلاعات را با انتقال به یک پلتفرم خدمات مشترک کاهش دهند که این امر به ‌نوبه‌ خود منجر به بهبود کارایی شعب بانک می‌شود. ویژگی‎هایی مانند چاپ مرکزی و پشتیبان‌گیری متمرکز، به کاهش هزینه‌های نهفته در ماشین‌های چاپ جداگانه و ماشین‌های پشتیبان شعب کمک می‌کند. راهکار‌های بانکداری متمرکز بسیار امن هستند و بنابراین احتمال ازدست‌رفتن اطلاعات و در خطر قرارگرفتن امنیت داده‌های مشتری را کاهش می‎دهند که این امر هم باعث کاهش احتمال هر گونه مجازات قانونی می‌شود.

۵. دسترسی فوری به نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

اکثر راهکار‌های بانکداری متمرکز مدرن با نرم‌افزارهایی برای تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار ادغام شده‌‎اند. این امر به دسترسی به اطلاعات ارزشمند نهفته در داده‌های جمع‌آوری‌شده در سیستم‌های پشت‌صحنه‌‎ بانک کمک می‌کند و این داده‌ها را به بینش‌های قابل‌ اجرا بر اساس نیازهای بانک تبدیل می‌کند. تعدادی از راهکار‌های بانکداری متمرکز به ‌صورت هر زمان، دسترسی به داده‌های سفارشی را در کنار داده‌های زنده در هر یک از ابعاد مختلف عملیات بانکی فراهم می‌آورند. این اطلاعات به بانک در اصلاح فوری مسائل مشهود کمک می‌کند. همچنین آنها از این طریق می‌توانند داده‌های مربوط به یک فرایند کسب‌وکار خاص را جمع‌آوری و تاثیر بلندمدت آن را مطالعه کنند. بنابراین می‌توان گفت که راهکار‌های بانکداری متمرکز، بانکداری را شفاف و هوشمندتر ساخته‌اند.

در سال‌های اخیر، به ‌صورت توأمان، هم شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ راهکار بانکداری متمرکز و هم بانک‌ها در درک تحولات مستمر اکوسیستم بانکی به ‌بلوغ رسیده‌اند. این ادراک، منجر به پیشرفت‌های مشهود در طراحی راهکارهای تازه منتشرشده و جمع‌آوری الزامات، مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی کسب‌وکار از زاویه‌ دید بانک شده ‌است.

راهکارهای بانکداری متمرکز، پدیده‌ای تحول‌ساز در صنعت بانکداری بوده‌اند. آنها باعث شده‌اند تا بانکداری، هوشمندتر، قابل ‌دسترس‌تر و برای مشتریان در سطح کشور آسان‌تر شود. همچنین این راهکارها باعث شده‌اند تا صنعت بانکداری در معنای سالم آن، رقابتی‌تر شود؛ به ‌شکلی که اکنون تمامی بانک‌ها برای ارائه بهترین خدمات بانکی به مشتریان در حال رقابت هستند. در عین حال این راهکارها از نظر مالی هم برای بانک‌ها سودمند بوده‌اند. در این میان می‌توان به مواردی نظیر کاهش هزینه نیروی کار در شعب با خودکارکردن چندین فرایند بانکی دستی و کاهش هزینه‌های زیرساختی، عملیاتی و پشتیبانی با ارائه تمام خدمات بانکی ضروری به ‌صورت آنلاین اشاره کرد. راهکارهای بانکداری متمرکز با تسهیل عرضه‌ سریع‌تر محصولات و کاهش زمان ارائه‌ محصولات جدید به بازار، مزایای نامشهودی را هم برای بانک‌ها از جمله افزایش سهم بازار و افزایش رقابت‌پذیریِ ناشی از کاهش هزینه‌ تمام‌شده‌‌ بانک، فراهم کرده‌اند.

منبع: everythingfinanceblog.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

در کتاب‌های اقتصادی و محافل دانشگاهی می‌گویند توسعه یک فرایند است که از شاخص‌هایی مثل هدفمندی، تخصص‌گرایی، پیوستگی و... تشکیل شده اما من تصور می‌کنم آنچه بیش از همه باعث تداوم توسعه می‌شود و دایره اثرگذاری‌اش را فراتر از مرزهای یک سازمان پیش می‌برد، توانمندی در پیش‌بینی نیازهای آینده و تلاش برای پاسخ به آنهاست.
توسعه‌گرایی در داتین به‌روایت اسماعیل بی‌آزار املشی، مدیر راهکارهای پردازش تراکنش داتین
همزمان با سال‌های فعالیتم در حوزه بانکی، مالی و پردازش تراکنش در داتین، سوال‌هایی در ذهنم نقش می‌بندد که پیدا کردن پاسخ آن‌ها به من و هم‌تیمی‌هایم کمک می‌کند قدم‌های مثبتی در جهت توسعه تیم و راهکارهایی که به مشتری ارائه می‌دهیم برداریم. در پاسخ به هرکدام از این سوال‌ها نکاتی مشترک وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها، می‌بینم که عامل توسعه کسب‌وکار در خود مشتری و تعاملی که با او می‌سازیم نهفته است.
توسعه‌گرایی در داتین به‌روایت علیرضا عطایی، مدیر بانکداری الکترونیک داتین
اگر از من بپرسند چطور «نگاه توسعه‌گرا»‌ را در تیم خودمان یعنی بانکداری الکترونیک داتین، حفظ می‌کنیم، پاسخم یک عبارت کوتاه است: «فراتر از رفع نیاز». اما برای اینکه بتوانم این عبارت کوتاه را معنا کنم باید چند خطی درباره آن توضیح دهم.
پای درد و دل ناخداهای کشتی که بنشینید خاطرات متنوعی دارند؛ قطعا یکی از خاطرات پرتکرار آنها، تعمیر کردن کشتی روی دریاست. حتی ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید کشتی را باید روی دریا تعمیر کرد. من الان مسئولیت توسعه محصول وی‌بانک را دارم و حدودا چهار سالی است که روی این محصول به‌صورت متمرکز همراه با تیمی ۳۵ نفره کار می‌کنیم. وی‌بانک برای من حکم کشتی‌ای را دارد که بانکداری الکترونیک را در داتین جلو می‌برد.