آینده صنعت و هوش مصنوعی در رویداد اربیتا و با همراهی داتین بررسی شد
EN
EN
open banking

چگونه بانکداری باز دنیای وام‌های اعتباری را ساده می‌کند؟

بر اساس تحقیقات بازار انجام‌شده و رصد «بخشنامه خدمات پرداخت 2» (PSD2) در بانکداری باز، استفاده از مجوزهای PSD2 راه را برای تغییر هموار کرد و منجر به فرصت‌هایی برای ساده‌سازی زندگی مشتری و وام‌دهنده شد. این فرصت‌ها شامل ارزیابی ریسک به شکل خودکار، بهبود نمرات اعتباری و وام فوری است. در ادامه این مقاله به چند سرویس نوآورانه در این زمینه می‌پردازیم:

اعتبارسنجی خودکار

برای ارزیابی اعتبار یک متقاضی وام، وام‌دهندگان می‌توانند از اطلاعات ارائه‌شده توسط شرکت‌های بیرونی استفاده کنند. این شرکت‌ها، مانند Experian، داده‌های مربوط ‌به اعتبار یک مشتری، به‌عنوان مثال اطلاعات هویتی، کارت‌های اعتباری، اطلاعات حساب و سابقه پرداخت را که توسط مجوز PSD2 آنها فعال شده را جمع‌آوری می‌کنند و درنهایت امتیاز اعتباری را به وی اختصاص می‌دهند. براساس این نمره، وام‌دهندگان درمورد تصویب، اندازه وام و نرخ بهره تصمیم می‌گیرند. بنابراین ممکن است مشتریان برای افزایش نمره اعتباری خود، داده‌های پرداخت خود را به اشتراک بگذارند تا Experian درمورد نمره و گزینه‌های بهبود آن به مشتریان دید مناسب دهد.

پیشنهاد وام فوری یک‌ساعته

چک‌های اعتباری خودکار نه تنها برای وام‌دهندگان بلکه برای مصرف‌کنندگان نیز مفید هستند. اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی بودید که تا به حال سعی در دریافت وام مسکن یا سایر تسهیلات اعتباری داشتید، احتمالا مدارک زیادی که باید برای درخواست وام خود جمع‌آوری می‌کردید و فرم‌هایی که بایستی تکمیل می‌کردید را به خاطر دارید؛ خسته‌کننده و زجرآور!

همین امر درمورد صاحبان مشاغل که برای ایده‌های جدید تجاری خود درخواست وام می‌کنند‌، صدق می‌کند. QRED یکی از فین‌تک‌هایی است که به‌طور خودکار امتیازات اعتبار را با خدمات وام به مشاغل کوچک، ترکیب می‌کند. مجوز PSD2 به آنها اجازه می‌دهد تا با درج اطلاعات حساب مشتریان‌، فرایندهای خود را بهینه کنند.

الان بخر، بعدا پرداخت کن

تأمین مالی کوتاه‌مدت مشتری، با استفاده از مفهوم «الان بخر، بعدا پرداخت کن» که به مشتری این امکان را می‌دهد تا خرید خود را انجام دهد و پرداخت را موکول به آینده کند. این روش، اغلب بدون بهره به مشتری ارائه می‌شود. Klarna احتمالاً شناخته‌شده‌ترین ارائه‌دهنده BNPL است که روند تصویب آن فقط چند ثانیه طول می‌کشد.

برای مثال مشتری هنگام خرید یک مبل از شرکتی خرده‌فروش گزینه BNPL را انتخاب می‌کند. هنگام تائید، ارائه‌دهنده BNPL مبلغ خرید کامل را به خرده‌فروش می‌پردازد اما درصد مشخصی از آن را نیز شارژ می‌کند.

خرده‌فروشان هنوز طرفدار دارند؛ زیرا مشتریان در هنگام استفاده از BNPL تمایل به صرف هزینه بیشتری دارند. علاوه ‌بر این، خرده‌فروش نیازی به تأئید اعتبار مشتری ندارد، البته این موضوعی است که از زمان معرفی الزامات تأئید اعتبار مشتری در سال 2021 دشوارتر شد.

با افزایش تجارت الکترونیکی، محبوبیت BNPL به‌سرعت در حال افزایش است، به‌ویژه در بین نسل Y (26 تا 41 ساله‌ها) و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد. درحال حاضر نگرانی این است که مصرف‌کنندگان ممکن است بیشتر از آنچه در وسعشان هست، هزینه کنند. پیش‌بینی می‌شود مقررات جدیدی وضع شود تا زمانی که مشتری به تعهدات پرداخت خود عمل نکرده از تجمع بدهی مشتری به‌طور همزمان در چندین ارائه‌دهنده BNPL جلوگیری کند.

آینده

بسیاری از فین‌تک‌ها و بانک‌های سنتی برای تقویت خدمات خود و ارزیابی سلامت مالی مشتریان خود به فناوری پلتفرم‌های وام و اعتبارسنجی متکی هستند. داده‌های اطلاعات حساب که اکنون تحت PSD2 در دسترس هستند، ممکن است به نفع این پلتفرم‌ها باشند. با توجه به اینکه ارائه چک‌های اعتباری خودکار، واجد شرایط برای شروع وام‌دهی در سراسر جهان هستند، این پلتفرم‌ها پتانسیل تبدیل‌شدن به غول‌های اعتباری در سراسر جهان را دارند.

درحالی‌ که بانک‌ها در تلاش برای ورود به فضای BNPL هستند، Klarna در حال حاضر مشتریان را با جدیدترین برنامه خرید سراسری خود جذب کرده، جایی که کاربران می‌توانند مستقیماً از هر خرده‌فروش آنلاین خرید کنند، امتیاز وفاداری را جمع‌آوری و بعداً پرداخت کنند.

منبع:

فصلنامه فناوری‌های مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

در کتاب‌های اقتصادی و محافل دانشگاهی می‌گویند توسعه یک فرایند است که از شاخص‌هایی مثل هدفمندی، تخصص‌گرایی، پیوستگی و... تشکیل شده اما من تصور می‌کنم آنچه بیش از همه باعث تداوم توسعه می‌شود و دایره اثرگذاری‌اش را فراتر از مرزهای یک سازمان پیش می‌برد، توانمندی در پیش‌بینی نیازهای آینده و تلاش برای پاسخ به آنهاست.
توسعه‌گرایی در داتین به‌روایت اسماعیل بی‌آزار املشی، مدیر راهکارهای پردازش تراکنش داتین
همزمان با سال‌های فعالیتم در حوزه بانکی، مالی و پردازش تراکنش در داتین، سوال‌هایی در ذهنم نقش می‌بندد که پیدا کردن پاسخ آن‌ها به من و هم‌تیمی‌هایم کمک می‌کند قدم‌های مثبتی در جهت توسعه تیم و راهکارهایی که به مشتری ارائه می‌دهیم برداریم. در پاسخ به هرکدام از این سوال‌ها نکاتی مشترک وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها، می‌بینم که عامل توسعه کسب‌وکار در خود مشتری و تعاملی که با او می‌سازیم نهفته است.
توسعه‌گرایی در داتین به‌روایت علیرضا عطایی، مدیر بانکداری الکترونیک داتین
اگر از من بپرسند چطور «نگاه توسعه‌گرا»‌ را در تیم خودمان یعنی بانکداری الکترونیک داتین، حفظ می‌کنیم، پاسخم یک عبارت کوتاه است: «فراتر از رفع نیاز». اما برای اینکه بتوانم این عبارت کوتاه را معنا کنم باید چند خطی درباره آن توضیح دهم.
پای درد و دل ناخداهای کشتی که بنشینید خاطرات متنوعی دارند؛ قطعا یکی از خاطرات پرتکرار آنها، تعمیر کردن کشتی روی دریاست. حتی ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید کشتی را باید روی دریا تعمیر کرد. من الان مسئولیت توسعه محصول وی‌بانک را دارم و حدودا چهار سالی است که روی این محصول به‌صورت متمرکز همراه با تیمی ۳۵ نفره کار می‌کنیم. وی‌بانک برای من حکم کشتی‌ای را دارد که بانکداری الکترونیک را در داتین جلو می‌برد.