آینده صنعت و هوش مصنوعی در رویداد اربیتا و با همراهی داتین بررسی شد
EN
EN
مدیر بانکداری دیجیتال داتین

فرایندهای طراحی و توسعه محصول ویپاد، گامی بزرگ درجهت فراگیری مالی

شناسایی نیاز، طراحی راهکار مناسب، پاسخ‌گویی سریع به نیاز شناسایی‌شده و پایداربودن سیستم از دغدغه‌های قابل تامل در حوزه طراحی و توسعه محصول در فضای دیجیتال هستند. در ویپاد، برای مدیریت این موارد، از تمرکز بر تیم‌سازی و چیدمان ساختار تیمی استفاده شده است.

در تیم طراحی و توسعه محصول ویپاد، برای مدیریت زمان و همچنین افزایش سطح پاسخ‌گویی، از ساختار ماتریسی در چیدمان تیم استفاده شده است. در این ساختار، افراد همزمان در دو تیم محصول و تکنولوژی به فعالیت می‌پردازند. تیم تکنولوژی مسئولیت به‌روزبودن تکنولوژی، هماهنگی فنی بین اعضا در تیم‌های مختلف محصول در حوزه تکنولوژی، کد ریویو، توسعه زیرساخت، بهبودهای فنی، هدف‌گذاری فنی و رسیدن به اهداف مربوطه را برعهده دارد.

هر تیم محصولی در قالب یک تیم اسکرامی، مسئولیت صفر تا صد طراحی و توسعه محصول قابل ارائه به بازار را برعهده دارد. برای رسیدن به این هدف، پس‌از شناسایی مسئله، تحلیل آن و طراحی راهکار و محصول در تیم مربوطه انجام می‌شود. در فاز تحلیل، نیاز در ابعاد کلان اکوسیستم دیجیتال بررسی می‌شود و نقاط تماس با تیم‌های دیگر شناسایی می‌شوند. این نقاط تماس، از این جهت دارای اهمیت ویژه‌ای هستند که ممکن است موجب تغییراتی در تیم‌های دیگر شوند. نگاه کلان به مسئله از تداخل‌های احتمالی و مشکل‌ساز، پیشگیری می‌کند. مسئولیت این هماهنگی‌ها با مدیرمحصول است. مدیرمحصول پس‌از بررسی راهکار، با کمک تحلیلگران فنی تیم، راهکار را از منظر فنی و مدل پیاده‌سازی، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. همچنین مدیرمحصول طی جلساتی که با مدیران محصول تیم‌های دیگر برگزار می‌کند، از میزان تاثیر راهکار انتخابی بر تیم‌های آنها مطلع می‌شود.

اگر راهکار روی تیم‌های دیگر اثرگذار باشد، در تمامی مستندات تحلیل، طراحی، فنی و تست، این مسئله تحت‌ عنوان ماتریس تاثیرگذاری «فیچر–تیم» مشخص می‌شود. تمامی تیم‌های درگیر متعهد می‌شوند تا در فعالیت‌های خود به این فیچر نیز بپردازند. پس‌ از آنکه تحلیل فیچر کامل شد و تمام پیش‌نیازهای آن مهیا شد، راهکار برای پیاده‌سازی وارد اسپرینت می‌شود. از آنجایی‌ که زمان، مسئله مهمی برای ارائه راه‌حل به بازار است، در ویپاد، زیرساخت‌ها تا حد ممکن به‌صورت «قابل تنظیم» طراحی شده‌اند و امکان اعمال تغییرات یا اضافه‌کردن فیچرها در حداقل زمان ممکن فراهم شده تا نیاز به انتشار نسخه جدید به کمترین میزان خود برسد. یکی از مسئولیت‌های تیم تولید، طراحی فیچرها به‌صورت ماژولار است تا سرعت توسعه‌های آتی افزایش یابد و امکانات گذشته، قابلیت استفاده مجدد و چند‌باره داشته باشند.

در ابتدای اسپرینت، شرایط زمانی برای آماده‌سازی روال‌های تست آماده‌تر است. بنابراین در این زمان بیشتر به ایجاد تست کیس و تست سناریو پرداخته می‌شود. در زمانی که تصمیم به تهیه نسخه اپلیکیشن گرفته می‌شود، تست پلن و تست اگزکیوشن‌ها نیز ساخته می‌شوند. برای ارائه محصول با بالاترین کیفیت، فیچرها در ویپاد از چند فیلتر تست عبور می‌کنند. این فیلترها شامل یونیت تست‌های اپ و سرویس، تست منوال، تست اتومات و تست محصول هستند. تمامی این لایه‌های تست، با روال‌هایی که در تیم تعریف شده، در محیط‌های تست عملیاتی، قبل و بعد از انتشار اجرا می‌شوند.

در هر یک از تیم‌های محصول و تکنولوژی، اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در برهه‌های مشخص زمانی تعیین و پیشبرد اهداف به‌صورت دوره‌ای رصد می‌شود. یکی از مواردی که در تیم‌ها اجرا شده و خروجی آن به‌عنوان بخشی از اهداف درنظرگرفته می‌شود، مطالعه روی آخرین تکنولوژی‌ها روز است. درصورتی‌ که تکنولوژی مورد مطالعه با نیازمندی‌های محصول هم‌خوانی داشته باشد، به‌عنوان هدف تعریف شده و در فرایندهای توسعه‌ اعمال می‌شود.

از جمله اقدامات دیگری که در ویپاد انجام شده، آماده‌سازی زیرساختی «بات» است، که این امکان را به تردپارتی‌ها می‌دهد تا خودشان فیچر را پیاده کرده و به ویپاد متصل شوند. با این امکان، سرعت توسعه محصولاتی که بیزینس‌های بیرونی دارند، افزایش پیدا می‌کند. در این فیچر، کامپوننت‌های متنوعی طراحی شده و در اختیار تردپارتی قرار داده می‌شود. تیم ویپاد به‌عنوان ناظر، بر مدل استفاده هر ترد‌پارتی از کامپوننت‌ها به‌صورت سیستمی نظارت می‌کند.

درنتیجه تمامی این اقدامات، ویپاد به اپلیکیشنی با میلیون‌ها کاربر تبدیل شده است که آمار کرش فری آن، بالای ۹۹.۷ درصد است و بیش‌ از ۱۵۰ هزار نفر از کاربران ویپاد امتیاز ۴.۸ را برای آن در کافه‌ بازار ثبت کرده‌اند.

منبع: راه پرداخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

هفتم آذرماه، داتین و مدرسه داتین در همراهی با شتابدهنده تریگ‌آپ، رویدادی را تحت عنوان «اربیتا» برگزار کردند تا در آن و با حضور دانشجویان علاقه‌مند و متخصصان این حوزه، پیوند صنعت در افق هوش مصنوعی نقد و بررسی شود. 
داتین در همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد، «آزمایشگاه فناوری‌های مالی» را در دانشکده ریاضی این دانشگاه راه‌اندازی کرد تا دانشجویان و پژوهشگران بتوانند با بهره‌گیری از امکانات فراهم‌شده، به پژوهش و ارائه راه‌حل‌های کاربردی درباره موضوعات صنعت مالی و بانکی بپردازند. 
وضعیت اکنون و آینده هوش مصنوعی در نسبت با فناوری‌های مالی نوظهور در ایران موضوعی بود که در میزگرد رسانه پیوست مورد بررسی قرار گرفت. علی زارع، مالک محصول راهکارهای تشخیص تقلب داتین یکی از افرادی بود که در این پنل، چالش‌های پیش روی صنعت‌سازی هوش مصنوعی و قرارگیری آن در صنعت بانکی و پرداخت کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.
روز شانزدهم آبان‌ماه دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، ورودی سال 1403 در جشنی به نام «مِیز» گرد هم آمدند تا در قالب چندین اجرا و سخنرانی با مسیر پیش رویشان در این دو رشته تحصیلی آشنا شوند. امیر امامی، سرپرست راهکارهای جامع سازمانی ابری داتین یکی از سخنرانان این رویداد بود.