همراهی داتین و مدرسه داتین با رویداد برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت
dotinnews85

بچه‌های امروز، آینده بانکداری

اولین بانک‌ها به عنوان ارائه‌دهنده وام خرید و فروش غلات به کشاورزان و بازرگانان حدود 2000 سال قبل از میلاد در آشور، هند و سومر شناخته شدند. از آن زمان تاکنون این بازی به طور گسترده و فزاینده، یک بازی بانکی با محصولات متنوع‌تر و پیچیده‌تر برای بزرگسالان بوده است.

حدود 20 سال پیش با تلاش شرکت‌هایی مثل نت‌اکسیپ (Netscape) و مایکروسافت که با محصولات خود اینترنت را برای مردم عمومی کردند، خدمات بانکی نیز به مرور زمان دیجیتالی شد.

از آن زمان با رشد فناوری، تغییرات در مقررات و توزیع مجدد ثروت، چیزهای زیادی تغییر کرده است. همه این‌ها باعث افزایش سرویس‌های بانکی و انتظارات مشتریان از سرویس‌هایی که دریافت می‌کنند، شده است. تحقیقی که شرکت تل‌استارا (اپراتور تلفن همراه استرالیایی) انجام داده، نشان می‌دهد که زمان زیادی تا کنار رفتن نسل قبل از نسل X باقی نمانده و باید منتظر ورود نسل Z(متولدین اواخر دهه نود میلادی تا سال 2010) به صف مشتریان بانکی باشیم.

در بانکداری آینده دیگر به دفترچه بانکی نیازی نیست. نسل امروز که اکوسیستم فناوری را شکل می‌دهند به حجم زیادی اطلاعات دسترسی دارند و به اتصال، تعامل، برنده‌شدن و لذت بردن اهمیت بسیاری می‌دهند؛ برای آنها برنده شدن از مفهوم ایجاد اعتماد و مهارت تجربه جلوتر است. بانک‌ها و فین‌تک‌ها هرچه زودتر شروع به فهمیدن در مورد این نسل کنند بهتر در مورد آنها یاد می‌گیرند و خدمات بهتری را ارائه خواهند داد.

طبق نظرسنجی اخیر موسسه حسابداران رسمی دولتی آمریکا، والدین آمریکایی به فرزندان خود به طور متوسط 67.80 دلار پول توجیبی پرداخت می‌کنند. بانک‌هایی که موفق می‌شوند در سنین جوانی مشتری خود را از طریق پول توجیبی جذب کنند، فرصتی عالی برای ایجاد روابط زودهنگام و تبدیل آن به مشتری وفادار دارند. بانک‌ها می‌توانند حس اعتماد و ارزش را به جوانان نسل جدید القا و آنها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنند. وقتی زمان استفاده کودکان سابق و جوانان امروز از خدمات بانکی مثل اخذ وام می‌رسد، مزیت بسیار بزرگی نسبت به دیگر بانک‌ها و موسسات مالی دارند؛ زیرا اولین حساب بانکی آنها در یک بانک باز شده و اعتماد به این برند بانکی در ضمیر ناخودآگاه آنها قرار گرفته است، همچنین اگر بانک‌ها ارزش پیشنهادی خوبی به مشتریان خود ارائه کنند، فرصت پیدا خواهند کرد تا مادر، پدر، پدربزرگ، مادربزرگ و بقیه اعضای خانواده را به عنوان مشتری تحویل بگیرند.

بانک مشترک‌المنافع استرالیا (CommBank) در سال 1931 با برنامه Dollarmites وارد بازار بانکی شد و اکنون گواهی می‌دهد که 20٪ از پس‌انداز این بانک مربوط به جوانان است و همچنین بزرگترین دفتر وام را در کشور استرالیا دارا است. تحلیل‌گران بر این باورند كه بستر بانكی كودكان 8 درصد ارزش بانک مشترک‌المنافع استرالیا را یعنی حدود 17،421 دلار به ازای هر كودك، تشکیل می‌دهد. 90 سال بعد، دیگر بانک‌ها هم در حال حرکت برای رسیدن به این حد از پیشرفت هستند.

شرکت‌های گو هنری(GoHenry) در انگلستان، اسپیرگی(Spriggy) در استرالیا و گرین لایت (Greenlight) در ایالت‌متحده مشتریان بانکی را رها کرده‌اند و تمرکز خود را روی ارائه خدمات بانکی و مالی به نسل جدید گذاشته‌اند.

مورکو (Moroku) که شرکتی در حوزه ایجاد تجربه کاربری در حوزه بازی، برنامه‌های تلفن‌همراه و بانک‌ها است با ساخت پلتفرمی برای بانک‌ها تلاش می‌کند تا بانک‌ها به مشتریان خود بسیار سریعتر از قبل همراه با ویژگی‌ها و فیچرهای قدرتمندتر و گیمیفیکشن خدمت ارائه دهند.

بچه‌های نسل جدید تمایلی به تجربه‌های کاربری بانکی امروز ندارند بلکه از طریق ترکیبی از اهداف سرگرمی و یادگیری جذب می‌شوند. آنها ارزهای دیجیتالی را درک می‌کنند و انتظار دارند برنامه‌های خود را شخصی‌سازی کنند؛ نسل Z از پشتیبانی بانک‌ها انتظار آموزش ویدیویی دارند و می‌خواهند دستاوردهای اجتماعی را به اشتراک بگذارند و در طول بازی خود با دیگران همکاری کنند. همان‌طور که مهارت‌های دوران کودکی برای کنترل یک جوی استیک کنسول بازی باعث شد تا بعدها شغل‌هایی مثل اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد شود، مهارت‌ها و توانایی‌های ذاتی نسل جدید در بازی‌ها و برنامه‌هایی که امروز از آنها استفاده می‌کنند باعث می‌شود از بانک‌ها همین روندها را در رابط‌های کاربری نسل بعدی بانکی نیز انتظار داشته باشند. بانکداری برای جوانان شاید از نظر اندوخته مالی کمتر باشد اما الگویی برای بزرگسالان نسل بعدی، ایجاد باورها و ارزش‌های عالی در مورد پول ایجاد خواهد کرد.

والدین مسئولیت آموزش کودکان خود را در زمینه مدیریت پول دارند اما بانک‌ها با سرمایه‌گذاری در یادگیری و آزمایش مهارت‌ها، ارزش‌ها و اعتقادات نسل Z ‌ می‌توانند نقش مهمی را داشته باشند و از این نقش، سود مالی خوبی در سال‌های آینده برای خود متصور شوند.

منبع: فین‌تک فیوچر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پای درد و دل ناخداهای کشتی که بنشینید خاطرات متنوعی دارند؛ قطعا یکی از خاطرات پرتکرار آنها، تعمیر کردن کشتی روی دریاست. حتی ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید کشتی را باید روی دریا تعمیر کرد. من الان مسئولیت توسعه محصول وی‌بانک را دارم و حدودا چهار سالی است که روی این محصول به‌صورت متمرکز همراه با تیمی ۳۵ نفره کار می‌کنیم. وی‌بانک برای من حکم کشتی‌ای را دارد که بانکداری الکترونیک را در داتین جلو می‌برد.
صنعت مدیریت ثروت به واسطه تغییرات جمعیتی، ظهور انبوه نسل جدیدی از سرمایه‌گذاران بالقوه، سناریوهای جهانی گذار‌ و مهم‌تر از همه دیجیتالی‌شدن لجام‌گسیخته، در میانه یک دگرگونی و تحول تاریخی و سرنوشت‌ساز قرار دارد. برای مدیران ثروتی که به‌دنبال رونق و شکوفایی در آینده‌ای نزدیک هستند، مدل مشورت‌محور و مراجع‌محور پشتوانه و ستون اصلی دیجیتالی‌شدن را شکل خواهد داد.
پیشرفت سریع و رو به جلو در عصر حاضر باعث شده است تا ما پی ببریم در عصری زندگی میکنیم که به‌وسیله داده تعریف می‌شود؛ عصری که هوش مصنوعی نقش مهمی در بسیاری از بخشهای آن ایفا میکند.
تدابیر ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی که در دوران همه‌گیری کووید 19 مطرح شد، بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای را که پیشرفتی آهسته داشتند، مجبور کرد تا خیلی سریع و پیش از زمان مورد انتظار، به استفاده‌کنندگان راه‌حل‌‌های دیجیتال تبدیل شوند. درحقیقت آنها مجبور شدند تا به‌دنبال راه‌حل‌های آنلاین باشند.