همراهی داتین و مدرسه داتین با رویداد برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت
trends- 2022

ترندهای تکنولوژی در خدمات مالی سال 2022

وب 3، اینترنت نسل سوم یا اینترنت غیرمتمرکز به‌ صورت خلاصه، تکامل‌یافته‌ترین نسل از اینترنت است که در آن همه‌ چیز به ‌صورت غیرمتمرکز و با کمک هوش مصنوعی و بلاکچین اداره می‌شود. در وب 3 برخلاف وب 2، این کاربران هستند که برای داده‌ها و اطلاعات خود تصمیم‌گیری می‌کنند. در این نسل از اینترنت، کاربران می‌توانند در ازای محتوایی که تولید می‌کنند، درآمد داشته باشند.

وب 3 در واقع یک اصطلاح فراگیر است که ارزهای دیجیتال، محاسبات قراردادهای هوشمند، اینترنت اشیا، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، امور مالی غیرمتمرکز و «متاورس» را پوشش می‌دهد.  این تحول اقتصاد اینترنتی تاثیری عمیق در آینده خواهد داشت.  به گزارش جی پی مورگان، فقط NFTهای مبتنی بر بلاکچین ارزش بازار نوپا را به هفت میلیارد دلار رسانده است.

پتانسیل بلاکچین

همزمان با توسعه‌ هوش مصنوعی، توجه به فناوری بلاکچین افزایش یافته است، پریا گولیانی، رئیس انجمن دولتی بلاکچین (GBA) در بریتانیا می‌گوید: «ورود فناوری بلاکچین، تغییرات بی‌سابقه‌ای در خدمات مالی ایجاد کرده است. من معتقدم که کاربرد آن می‌تواند بسیار بیشتر از تراکنش های شفاف باشد . بلاکچین راه را برای یک چشم‌انداز مالی کاملاً دموکراتیک می‌تواند هموار و جایگزینی یکپارچه‌تر و مؤثرتر برای بانکداری بر اساس ایده‌های تمرکززدایی فراهم کند .همچنین این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که ثروت خود را بدون واسطه مدیریت کنند.»

لکس سوکولین، رئیس مشترک فین‌تک جهانی و اقتصاددان ارشد شرکت نرم‌افزاری اتریوم  ConsenSysنیز معتقد است که زیرساخت بلاکچین اکنون برای محاسبه قرارداد هوشمند معنادار و انتقال و تبادل ارزش در سراسر اقتصاد استفاده می‌شود. البته، پرسش‌هایی در مورد پایداری، مقررات، مقیاس پذیری و قابلیت همکاری باقی می‌ماند اما به ‌طور کلی نشانه‌های حرکت رو به جلو دلگرم‌کننده است.

پذیرش ارز دیجیتال

ظهور ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری بلاکچین، فرصت‌های جدیدی را در استفاده از پول و همچنین اشکال جدید هیجان‌انگیزی از دارایی‌ها و بازارهای دیجیتال ایجاد کرده است. جدا از ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها، ارزهای دیجیتال منتشرشده توسط بانک مرکزی یا CBDC  یکی از جالب‌ترین نوآوری‌ها در این زمینه است.CBDC ها سبب تسریع و افزایش امنیت پرداخت‌های بین بانکی، مؤسسات و افراد می‌شوند.

ریچارد تروین، نویسنده کتاب پرفروش «غیرنقدی – انقلاب ارز دیجیتال چین» به عنوان یک متخصص مطلع از نحوه کارکرد CBDC، می‌گوید:  «پرداخت دیجیتال در حال حاضر بخشی از زندگی مردم چین است چه آماده باشیم یا نه، CBDCها در حال ظهور و گسترش هستند. با راه‌اندازی CBDC توسط چین و هند، 37 درصد از جمعیت جهان در سه سال آینده به CBDC دسترسی خواهند داشت. این یک تغییر اساسی پارادایم است که به نظر می‌رسد بانک‌های غربی برای آن آماده نیستند.»

هوش مصنوعی در فین‌تک

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پتانسیل پیشرفت خدمات مالی را بیش از هر فناوری نوظهور دیگری دارند. با استفاده از هوش مصنوعی، شرکت‌ها می‌توانند ریسک را بهتر کاهش دهند، پورتفولیوها را بهینه کنند، با جرایم مالی مبارزه کنند و تجربیات شخصی‌سازی شده مشتری را ارائه دهند. نقطه قوت اصلی هوش مصنوعی این است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا حجم زیاد داده را تجزیه‌وتحلیل و آگاهانه تصمیم‌گیری کنند.

جیم ماروس، سخنران جهانی، میزبان پادکست و ناشر The Financial Brand می‌گوید: «هوش مصنوعی و تجزیه‌وتحلیل کاربردی دسترسی مشتری به ابزارهای مالی، مشاوره و راه‌حل‌های تعبیه‌شده را تسهیل می‌کند. این امر باعث افزایش اعتماد و تمایز برند از طریق توانمندسازی مشتری برای شراکت در مسیر مالی آن، خواهد شد. این سطح از مشارکت به محافظت از حریم خصوصی و امنیت مشتریان نیز کمک می‌کند.»

اران استیلر معمار ارشد نرم افزار نیز معتقد است که یک بخش مهم در تنظیم هوش مصنوعی، اطمینان از معتبربودن داده‌های مورد استفاده برای استخراج الگوریتم است. در نتیجه، من پیش‌بینی می‌کنم که کیفیت و اعتبار داده‌ها برای اغلب شرکت‌های فناوری، موضوع نگران‌کننده‌ای خواهد بود. همان‌طور که ما کد خود را تست می‌کنیم، باید داده های خود را آزمایش و اعتبارسنجی کنیم و مطمئن شویم که مطابق انتظار و پیش‌بینی ما، رفتار می‌کنند.

رشد مستمر مالی تعبیه‌شده

مدتی طول کشید اما بانکداری بدون بانک از طریق پدیده تأمین مالی تعبیه‌شده به واقعیت تبدیل شد. توانایی پلتفرم‌های بومی دیجیتال برای تعبیه خدمات مالی در بستر خود اقبال مشتریان را در پی داشت، چراکه نیاز مشتری را بهتر از سایر شرکت‌ها شناسایی و رفع کردند.

دکتر افی پیلارینو، تحلیل‌گر تأثیرگذار فین‌تک جهانی، می‌گوید: «پدیده مالی تعبیه‌شده، در بازار به دو شکل ظاهر شده است. یکی از طریق شرکت‌های خدمات مالی موجود که مجموعه خدمات خود را از طریق ارائه‌دهندگان زیرساخت به عنوان سرویس مالی افزایش می دهند. شکل دیگر، شرکت‌های غیر مالی است که اکنون خدمات مالی ارائه می دهند. به عنوان مثال، اپل در ایالات متحده کارت اعتباری خود را ارائه می‌دهد، تسلا بیمه عرضه می‌کند و Shopify بانکداری تجاری را راه اندازی کرده است.»

طبق گفته‌های بیل گیتس در سال 1994 «بانکداری ضروری است، بانک‌ها نه.»

پائولو سیرونی، مشاور و نویسنده پرفروش اعتقاد دارد که در نهایت، این فرصتی برای ازبین‌بردن اصطکاک در تعاملات با کاربر که بانکداری را زمینه‌ای  برای خلق «ارزش جدید» می‌کند.

منبع:

fintechnews.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پای درد و دل ناخداهای کشتی که بنشینید خاطرات متنوعی دارند؛ قطعا یکی از خاطرات پرتکرار آنها، تعمیر کردن کشتی روی دریاست. حتی ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید کشتی را باید روی دریا تعمیر کرد. من الان مسئولیت توسعه محصول وی‌بانک را دارم و حدودا چهار سالی است که روی این محصول به‌صورت متمرکز همراه با تیمی ۳۵ نفره کار می‌کنیم. وی‌بانک برای من حکم کشتی‌ای را دارد که بانکداری الکترونیک را در داتین جلو می‌برد.
صنعت مدیریت ثروت به واسطه تغییرات جمعیتی، ظهور انبوه نسل جدیدی از سرمایه‌گذاران بالقوه، سناریوهای جهانی گذار‌ و مهم‌تر از همه دیجیتالی‌شدن لجام‌گسیخته، در میانه یک دگرگونی و تحول تاریخی و سرنوشت‌ساز قرار دارد. برای مدیران ثروتی که به‌دنبال رونق و شکوفایی در آینده‌ای نزدیک هستند، مدل مشورت‌محور و مراجع‌محور پشتوانه و ستون اصلی دیجیتالی‌شدن را شکل خواهد داد.
پیشرفت سریع و رو به جلو در عصر حاضر باعث شده است تا ما پی ببریم در عصری زندگی میکنیم که به‌وسیله داده تعریف می‌شود؛ عصری که هوش مصنوعی نقش مهمی در بسیاری از بخشهای آن ایفا میکند.
تدابیر ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی که در دوران همه‌گیری کووید 19 مطرح شد، بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای را که پیشرفتی آهسته داشتند، مجبور کرد تا خیلی سریع و پیش از زمان مورد انتظار، به استفاده‌کنندگان راه‌حل‌‌های دیجیتال تبدیل شوند. درحقیقت آنها مجبور شدند تا به‌دنبال راه‌حل‌های آنلاین باشند.