حرکت از معماری نرم‌افزار به معماری سازمانی
dotinnews15

وقتی با صنعت پُرپولی مثل صنعت بانکی مواجه هستیم؛ چه مواردی را باید در تجربه کاربری مد نظر قرار دهیم؟

پنل سیاست‌گذاری کلان در طراحی تجربه کاربری با حضور محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین، پیمان منعم طبری، مدیرعامل ایران‌کیش و نیما نامداری، معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا برگزار شد. رویکرد این پنل که مدیریت آن برعهده علیرضا نیکوکار، استراتژیست تجربه کاربری بود، به تجربه کاربری در خدمات مالی اختصاص داشت.

تاکید نژادصداقت؛ مدیرعامل داتین در این پنل بر این بود که نباید فضای بانکی و پرداخت کشور را ساده تصور کرد؛ چراکه قوانین فوق‌العاده محدودکننده هستند و با وجود قواعد بین‌المللی پیچیده‌تر هم می‌شوند. اما با این وجود باید کاربران را در استفاده از سرویس‌های خودمان خوشحال ببینیم و در این راستا باید فرایندها را تسهیل کرد.

نیما نامداری با تاکید بر اینکه وقتی از صنعت مالی صحبت می‌کنیم منظور ما فقط بانک نیست، گفت: «در این میان سایر بازیگرانی که به افراد می‌گویند پول تو را بهتر مدیریت می‌کنیم هم در این دسته‌بندی حضور دارند. بنابراین اینجا ما با مفهوم اعتماد سروکار داریم. بانک‌های بزرگ دنیا اعتبار و اعتماد دارند اما اقتدار ندارند. اعتماد در صنعت مالی نیز دو پارامتر اصلی دارد؛ ثبات مالی و ارتباط با مشتری و این اعتماد معمولاً از ثبات و پیش‌بینی پذیری می‌آید.»

طبری هم در ادامه اهمیت دادن مدیران بالادستی به مفهوم تجربه کاربری را پراهمیت خواند و تصریح کرد: «یکی از مهم‌ترین اصول در تجربه کاربری در یک سازمان این است که مدیران بالادستی را متوجه اهمیت آن کنیم. تجربه کاربری مواردی مانند اعتماد، شفافیت و کارایی را به دنبال دارد و صرفاً مختص صنعت مالی نیست و در این راستا باید تیم طراحی یک تیم مهم باشد و صرفاً نقش سرویس را نداشته باشد.»

نژادصداقت معتقد بود ایده خوبی در حوزه تجربه کاربری به صنعت بانکی نیامده و همین باعث شده فعالان صنعت دست به کار شوند. صنعت مالی، خوب، پولدار و مورد نیاز مردم است و باید حواس طراحان تجربه کاربری به آن باشد.

او ادامه داد: داتین نرم‌افزارهای بانکی را طراحی می‌کند. تمام تلاشمان این است که آنچه که B2B2C نام دارد را طراحی کنیم. مشتریان ما بانک‌ها هستند و تنها می‌توانیم محصول را به آنها پیشنهاد دهیم و در صورت پذیرش، آن را اجرا می‌کنیم و نمی‌توانیم روی مشتری نهایی کنترلی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

مدیرعامل داتین در نشست «مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» نهمین نمایشگاه تراکنش مطرح کرد:
«مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» عنوان یکی از نشست‌های نهمین نمایشگاه تراکنش بود که محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در آن به سخنرانی پرداخت و در آن، از پارادوکس‌های نوآوری و آفت‌های آن گفت.
شنبه چهارم آذر ماه نشست خبری با موضوع «داتین با فناوری در مسیر توسعه فراگیری مالی» برگزار شد و مدیرعامل داتین، محمد نژادصداقت با اعلام پردازش ۲۰ میلیاردی تراکنش توسط راهکار جامع بانکی این شرکت، از رشد چهار برابری درآمد داتین از سال ۱۴۰۰ به ۱۴۰۲ و رسیدن به دو هزار میلیارد تومان درآمد در سال  ۱۴۰۲ خبر داد و در ادامه، مسیر جدید داتین را ارائه محصولات مالی فناورانه به مصرف‌‌کننده دانست. 
در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه غیرانتفاعی خاتم مطرح شد
در آیین آغاز سال تحصیلی جدید که برای دانشجویان ورودی سال 1402 دانشگاه غیرانتفاعی خاتم، اول آبان ماه برگزار شده، موضوعاتی مثل چگونگی فرایند بورسیه داتین و فناپ، اهداف آن و مزایایی که برای دانشجویان درپی خواهد داشت، توسط مدیران ارشد داتین و دیگر مدیران هلدینگ فناپ مطرح شد.
یک وجه مهم در شناسایی روندهای تاثیرگذار سال آینده متعلق به امکان رشد روندهایی است که در سالیان اخیر نمایان شده و هنوز با جایگاه واقعی فاصله معناداری دارند. به‌عنوان نمونه، حوزه بانکداری دیجیتالی که سال‌هاست در انواع همایش‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها مطرح می‌شود.