همراهی داتین و مدرسه داتین با رویداد برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت
فرایند مهاجرت سپه

فرایند مهاجرت سپه به سامانه یکپارچه بانکی داتین از دی ماه آغاز می‌شود

فرایند مهاجرت بانک سپه به سامانه یکپارچه بانکی داتین از دی‌ماه آغاز می‌شود و تکمیل آن ۹ ماه به طول خواهد انجامید.

به گزارش پیوست، این بخش از پیاده‌سازی کربنکینگ بانک سپه طولانی‌ترین بخش از اجرای این پروژه در بانک سپه به شمار می‌آید.

مدیرفناوری اطلاعات بانک سپه در گفت‌وگو با پیوست در خصوص مراحل پیاده‌‌سازی سامانه یکپارچه بانکی امید، گفت: «توجه داشته باشید داده‌های طبقه‌بندی شده در سامانه‌های مختلف بانک سپه طی ۹۰ سال جمع‌آوری شده است و انتقال، یکپارچه‌سازی و پالایش این میزان داده‌‌ فرایند طولانی خواهد بود. از همین روست که مرحله مهاجرت یکی از طولانی‌ترین مراحل پیاده‌سازی کربنکینگ محسوب می‌شود.»

احمد سلمانی آرانی افزود: «مراحل راه‌اندازی و پیاده‌سازی سامانه یکپارچه بانکی بانک سپه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش می‌رود. هم‌اکنون مرحله تحلیل شکاف به اتمام رسیده‌ است و در مرحله آمورزش و آماده‌سازی محیط عملیات قرار داریم.»

او با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص زمان اجرای طرح گفت: «آماده‌سازی محیط عملیات برای پیاده‌سازی طرح تقریبا هشت ماه به‌طول خواهد انجامید.»

پروژه پیاده‌سازی کر داتین در بانک سپه به صورت رسمی از ۲۸ فروردین ماه امسال آغاز شده‌ است. طبق قرار داد منعقد شده میان بانک سپه و هلدینگ فناپ پیاده‌سازی سامانه یکپارچه بانکی داتین در شعب بانک سپه در یک دوره زمانی ۱۸ ماهه صورت خواهد گرفت و پس از آن در ۱۸ ماه باقی مانده نیز پشتیبانی از این سرویس آغاز می‌شود.

آرانی در پاسخ به این سوال که در مسیر پیاده‌سازی سامانه یکپارچه بانکی چگونه با بانک‌هایی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند همکاری خواهید کرد گفت: «پروسه ادغام یک پروسه دو مرحله کوتاه‌مدت و بلندمدت است.»

او ادامه داد: «پیاده‌سازی کربنکینگ در مرحله بلند مدت قرار می‌گیرد اما در مرحله کوتاه‌مدت قرار شده با ایجاد سامانه‌ای مشترک با عنوان گذرگاه سامانه‌های مختلف هر شش بانک به یکدیگر متصل شوند و بیش از ۲۰ خدمت از سوی این شش بانک انتخاب شده و به صورت متمرکز از طریق این سامانه واحد به مشتریان بانک‌ها ارائه شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

در بنچ مارک بانکداری جهانی در سال 2022، اين سوال را از هزار رهبر ارشد بانکی پرسیدند که «اولویت اصلی آنها برای تحول عملیاتی بانک خودشان چیست؟» در جمع‌بندی، 37 درصد از كل افراد پاسخگو، موضوع انتقال به یک سیستم کربنکینگ مدرن و مبتنی‌بر ابر را از اولويت‌های اصلی خود اعلام كردند.
در سنوات اخیر، فناوری اطلاعات با سرعت شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف، از جمله صنعت بانکداری، تحول ایجاد کرده است. بانک‌های ایرانی نیز در این راستا پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. از جمله مفاهیمی که به‌تازگی در این زمینه مطرح شده، گذر از بانکداری متمرکز (Core Banking) به مفهوم بانکداری بدون هسته (Coreless Banking) است.
امروزه با پدیدآمدن پلتفرم‌های ابری که ضمن تضمین قابل‌اعتمادبودن و مقیاس‌پذیری در بالاترین سطح از استانداردها، قیمت بسیار مناسبی هم برای خدمات خود ارائه می‌دهند، بازاندیشی این سوال بنیادین که آیا بانک‌ها حتما باید خودشان مدیریت زیرساخت ابری خود را به‌صورت متمرکز برعهده داشته باشند، ضروری به‌نظر می‌رسد.
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین تصریح کرد:
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه نوروزی اقتصاد مدرن از برنامه‌های این شرکت در سالی که گذشت، گفت. او مسیر پیش روی داتین را به فراگیری مالی گره زد و آن را دستاوردی خواند که از طریق آن مردم می‌توانند همیشه و همه‌جا فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی به خدمات مالی دسترسی داشته باشند