در راستای توانمندسازی مالی صورت گرفت: ارائه طرح تسهیلاتی «پیش‌درآمد» بدون کارمزد
هوش مصنوعی در بانکداری

هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

هوش مصنوعی (AI) صنایع مختلف از جمله بانکداری را متحول کرده است. چت‌بات‌ها و دستیارهای شخصی مبتنی ‌بر هوش مصنوعی به‌طور گسترده در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فناوری‌های هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای در بازار بانکداری، خدمات مالی و بیمه‌ای هستند؛ از این رو، موسسه‌های بانکی باید این فناوری‌های نوظهور را در مقیاس بزرگ بپذیرند تا در فضای رقابتی باقی بمانند.

هوش مصنوعی چه کمکی به بانکداری می‌کند؟

بانک‌ها از قابلیت‌های هوش مصنوعی به روش‌های مختلف برای متحول‌کردن عملیات و تعریف آینده صنعت استفاده می‌کنند. از کشف تقلب و خدمات مشتری گرفته تا اتوماسیون پردازش و فراتر از آن. درحقیقت هوش مصنوعی تاثیر قابل توجهی در صنعت بانکداری گذاشته است.

همچنین در یک بازار بسیار رقابتی، بانک‌ها تلاش می‌کنند تا بالاترین سطح ممکن خدمات دیجیتال را به مشتریان خود ارائه دهند. بانک‌ها با ایجاد وب‌سایت‌های مدرن و راحت، امکان جست‌وجو در سایت (یا مشابه آن در پلتفرم‌ها)، توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل و حتی برنامه‌های وب پیشرفته، امکانات لازم را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند. بنابراین آن‌ها سعی می‌کنند خدمات خود را در هر زمان و هر مکان و از طریق دستگاه‌های مختلف در دسترس کاربرانشان قرار دهند. ابزار مهمی که به بانک‌ها کمک می‌کند تا سرپا بمانند و انتظارات بالای مشتریان خود را برآورده کنند، هوش مصنوعی (AI) است.

هوش مصنوعی و بانکداری الکترونیکی

با پیچیده‌تر و پیشرفته‌ترشدن هوش مصنوعی، کاربرد فناوری‌های مبتنی‌‌بر هوش مصنوعی به‌سرعت درحال گسترش است. اکنون می‌توانیم ببینیم که بانکداری الکترونیکی به‌تدریج از طریق هوش مصنوعی درحال تغییر است و فراتر از درک سنتی خود، انعطاف‌پذیرتر و مشتری‌محورتر می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند با سرعتی قابل توجه، حجم وسیعی از اطلاعات را استخراج کند و با استفاده از قابلیت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از کلاهبرداری مالی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، الگوریتم‌های هوش مصنوعی اجرای عملیات‌هایی مانند ربات‌های گفت‌وگوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی، سیستم‌های امنیتی بیومتریک و غیره را ممکن می‌سازند. همه این‌ها کیفیت خدمات را بهبود، سود را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

کاربردهای هوش مصنوعی در بانکداری الکترونیکی

راه‌حل‌های هوش مصنوعی به روش‌های مختلفی در بانکداری الکترونیکی استفاده می‌شود که در ادامه به آنها اشاره شده است:

بهبود تجربه مشتری

براساس تعاملات گذشته کاربران، هوش مصنوعی به‌دنبال درک عمیق مشتریان و رفتار آنها تا حد امکان است. دستیاران مجهز ‌به هوش مصنوعی از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و پردازش زبان برای ارائه پاسخ‌های فوری به طیف گسترد‌ه‌ای از سوالات مشتریان استفاده می‌کنند. این موضوع به بانک‌ها فرصت می‌دهد تا محصولات و خدمات مرسوم و دیجیتال خود را با افزودن ویژگی‌های سفارشی، شخصی‌سازی کنند که باعث افزایش تعامل با مشتری می‌شود و به ایجاد روابط قوی با آنها کمک می‌کند.

برای مثال برنامه‌های بانکداری تلفن همراه امکاناتی مثل چک‌کردن حساب بانکی، انجام پرداخت‌ها، کنترل هزینه‌ها و مبادله ارز دارند که در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، تعداد کاربران این امکانات بسیار افزایش یافت. علاوه بر این، آنها رفتار کاربر را دنبال می‌کنند و براساس آن پیشنهادات شخصی ارائه می‌دهند و حداکثر راحتی را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

خودکارسازی عملیات‌های روتین

یکی از سودمندترین کاربردهای هوش مصنوعی، خودکارشدن کارهای تکراری و مبتنی ‌بر قانون است. با هوش مصنوعی در بانکداری، سازمان‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از وظایف معمول مانند ورود داده‌ها، تطبیق حساب، پردازش اسناد و غیره را به‌طور کارآمدی خودکار کنند. این نوع خودکارسازی، نه تنها به کارمندان اجازه می‌دهد تا روی کارهای ضروری‌تر تمرکز کنند، بلکه باعث کاهش خطا و تسریع تکمیل فرایند نیز می‌شود.

توسعه واسط‌های تعاملی هوشمند

چت‌بات‌های مدرن مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند احساسات را در چت با مشتریان تشخیص داده و به مناسب‌ترین روش پاسخ دهند. بنابراین آنها وظایف متعددی را برعهده می‌گیرند و فشار روی مراکز تماس و به‌طور کلی کارکنان را کاهش می‌دهند. همه این‌ها به مشتریان امکان می‌دهد کارآمدترین و سریع‌ترین خدمات ممکن را ارائه و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا هزینه‌های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. فناوری هوش مصنوعی همچنین می‌تواند کلاهبرداری احتمالی را تشخیص و به‌موقع به کاربر هشدار دهد که ممکن است مشکلی در حسابش وجود داشته باشد.

پیش‌بینی سناریوهای احتمالی و جلوگیری از تقلب

هوش مصنوعی قادر است نتایج احتمالی و روندهای آینده را براساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های رفتار مشتری در گذشته پیش‌بینی کند. بنابراین، تاثیر مهمی بر تشخیص و جلوگیری از تقلب در صنعت بانکداری و مالی دارد.

هوش مصنوعی همچنین به جلوگیری از کلاهبرداری‌های مختلف، شناسایی تکنیک‌های ضد پولشویی و ایجاد توصیه‌هایی برای مشتریان کمک می‌کند. پو‌لشویی‌ها از اقدامات خاصی استفاده می‌کنند تا وانمود کنند که منبع پول‌‌ها قانونی است. هوش مصنوعی این اقدامات پنهان و الگوهای مشکوک را از طریق مکانیسم‌های یادگیری ماشین شناسایی می‌کند و با این کار، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های هنگفت بانک‌ها می‌شود و از حساب‌های مشتریان محافظت می‌کند.

امنیت پیشرفته بیومتریک

هوش مصنوعی بانک‌ها را قادر می‌سازد تا تجربه شخصی‌سازی‌شده‌تر را به‌صورت شبانه‌روزی برای مشتریان خود فراهم کنند. به‌عنوان مثال، استفاده از ویژگی‌های تشخیص چهره، اثر انگشت یا صدا برای ورود به برنامه. این روش‌های احراز هویت بیومتریک، ایمنی اطلاعات ارزشمند کاربر را تقویت و از دسترسی غیرمجاز به حساب‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به محافظت از داده‌ها دربرابر سرقت هویت، سرقت کارت، اسکیمینگ و فیشینگ کمک می‌کند.

تقویت سیستم امنیت سایبری

در چشم‌انداز دیجیتال درحال تکامل امروزی، میزان جرایم سایبری به اوج بی‌سابقه‌ای رسیده و داده‌های حساس کاربران را در معرض خطر سرقت قرار می‌دهد. برای مقابله با این چالش، برنامه‌های کاربردی مبتنی‌ بر هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری پیشرفته ظاهر شده‌اند و امنیت سایبری را در صنعت بانکداری تقویت می‌کنند. هوش مصنوعی در بانکداری به‌طور موثر تهدیدهای قبلی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، از الگوها درس می‌گیرد، ناهنجاری‌ها را شناسایی می‌کند و به‌طور قابل توجهی خطر نقض امنیت را کاهش می‌دهد.

راهکارهای هوش مصنوعی مکانیزم دفاعی پیشگیرانه را برای موسسات بانکی فراهم می‌کند که از داده‌های کاربران دربرابر سرقت سایبری بالقوه محافظت می‌کند و شبکه‌های امنیتی را در بانک‌ها بهبود می‌بخشد.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری

فناوری‌های هوش مصنوعی بانک‌ها را قادر می‌سازد تا حجم زیادی از داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار را پردازش و روند بازار را پیش‌بینی کنند، بینش‌هایی به‌دست آورند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند و درنهایت به تصمیم‌ بهتر برسند. تصمیم‌گیری مبتنی‌ بر داده به بانک‌ها کمک می‌کند تا بهره‌وری را افزایش، هزینه‌ها را کاهش دهند و در بازار رقابتی پیشتاز باشند.

آینده هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

بانک‌ها درحال پیاده‌سازی فرایندهای خودکار مبتنی ‌بر هوش مصنوعی هستند تا نیازهای روبه‌رشد مشتریان را برآورده و در بازار رقابت کنند. آنها به ‌سرعت از فناوری‌های دیجیتال استقبال و مکانیسم‌های جدیدی را راه‌اندازی می‌کنند. همچنین، آنها را به‌طور یکپارچه در تمام مراحل کسب‌وکار خود به کار می‌برند.

صنعت بانکداری با پیشرفت هوش مصنوعی در آستانه تحولی اساسی است. هوش مصنوعی تاثیری انقلابی در صنعت بانکداری گذاشته، فرایندها را خودکار می‌کند، تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد، خطرات را کاهش می‌دهد، راندمان را افزایش داده و عملیات کلی را متحول می‌کند.

گنجاندن هوش مصنوعی در فرایندهای بانکداری دیجیتال دیگر مربوط‌ به آینده نیست، بلکه در لحظه است. با گذشت زمان، این منطقه با سرعت بیشتری توسعه می‌یابد و فرصت‌های نوآورانه‌ای را ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی به‌‌زودی تمام جنبه‌های حوزه مالی را به یک مدل مدرن و بسیار پیشرفته‌تر تبدیل می‌کند.

به همین دلیل است که بانک‌ها باید پیشرفت‌های فناوری در هوش مصنوعی را پیگیری و استراتژی خود را برای آینده برنامه‌ریزی کنند. به هر حال، فناوری‌هایی که امروز ما را شگفت‌زده می‌کنند، به‌زودی به یک روال روزمره تبدیل خواهند شد.

پرسش و پاسخ

1. هوش مصنوعی چه تاثیری در صنعت بانکداری دارد؟

پیاده‌سازی هوش مصنوعی در برنامه‌های کاربردی بانکی و راه‌حل‌های نرم‌افزاری، شیوه دسترسی شرکت‌ها و مدیریت امور مالی را به‌طور چشمگیری متحول کرده است. بانک‌ها درواقع از پتانسیل هوش مصنوعی به روش‌های مختلف برای ساده‌سازی فرایندها، کشف تقلب، بهینه‌سازی عملیات، بهبود کارایی و ارائه تجربیات شخصی‌تر به مشتریان استفاده می‌کنند.

2. هوش مصنوعی چطور به بهبود تجربه مشتری کمک می‌کند؟

دستیاران مجهز ‌به هوش مصنوعی از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و پردازش زبان برای ارائه پاسخ‌های فوری به طیف گسترد‌ه‌ای از سوالات مشتریان، خدمات شخصی‌سازی‌شده و کمک به فرایندهای بانکی استفاده می‌کنند.

3. هوش مصنوعی چه نقشی در کشف تقلب در بانکداری دارد؟

بانک‌ها با استفاده از قدرت هوش مصنوعی می‌توانند تراکنش‌های تقلبی را شناسایی کنند، زیان‌های مالی را به حداقل برسانند و از حساب‌های مشتریان محافظت کنند.

4. استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری چه ضرورتی دارد؟

هوش مصنوعی به روش‌های مختلف بانکداری را متحول کرده است؛ از بهبود پشتیبانی مشتری و کشف تقلب گرفته تا تقویت سیستم امنیت سایبری و فراتر از آن. پذیرش هوش مصنوعی در صنعت بانکداری و مالی همچنان درحال رشد است و برای بانک‌ها ضرورت دارد که از قدرت این فناوری نوظهور برای به‌دست‌آوردن مزیت‌های رقابتی در عصر دیجیتال فعلی استفاده کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اصرار برای نگه‌داشتن سیستم کربنکینگ به‌صورت همان هسته‌ متمرکز که قابلیت زیادی برای تغییر و نوآوری ندارد، امکان ارائه‌ سرویس‌های جدید و ورود به بازارهای جدید را از ما می‌گیرد. در سیستم کربنکینگ، یک چسبندگی بین لایه‌ سرویس و لایه‌ زیرساخت ایجاد می‌شود. درحالی که اگر به‌صورت کرلس عمل کنیم، وابستگی سرویس به زیرساخت کم می‌شود.
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین تصریح کرد:
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه نوروزی اقتصاد مدرن از برنامه‌های این شرکت در سالی که گذشت، گفت. او مسیر پیش روی داتین را به فراگیری مالی گره زد و آن را دستاوردی خواند که از طریق آن مردم می‌توانند همیشه و همه‌جا فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی به خدمات مالی دسترسی داشته باشند
پای درد و دل ناخداهای کشتی که بنشینید خاطرات متنوعی دارند؛ قطعا یکی از خاطرات پرتکرار آنها، تعمیر کردن کشتی روی دریاست. حتی ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید کشتی را باید روی دریا تعمیر کرد. من الان مسئولیت توسعه محصول وی‌بانک را دارم و حدودا چهار سالی است که روی این محصول به‌صورت متمرکز همراه با تیمی ۳۵ نفره کار می‌کنیم. وی‌بانک برای من حکم کشتی‌ای را دارد که بانکداری الکترونیک را در داتین جلو می‌برد.
با ویپاد حساب بانکی خود را آنلاین ایجاد کنید و از خدمات بانکی اینترنتی بهره‌مند شوید، خدماتی مثل دریافت تسهیلات بدون وثیقه، کارت هدیه مجازی بدون کارمزد و پشتیبانی آنلاین و تلفنی 24 ساعته.