برای ارائه اعتبار به کاربران ویپاد، رفتارسازی کردیم
EN
EN

لازمه ارائه خدمات مطمئن و همراهی بیشتر مشتریان،  بررسی رخداد تخلف و تقلب در بسترهای فناوری اطلاعات است. در طول زمان، موسسات مالی و اعتباری نیز به‌صورت مستقل از ابزارهای مختلفی برای پیشگیری و کشف تقلب و تخلف استفاده کرده‌اند. به‌طور مثال، یکی از رویکردهای اولیه، استفاده از روش‌هایی نظیر تاسیس بخش بازرسی سازمان‌ها است که با توجه به دانش خبرگی سعی در شناخت تراکنش‌های غیر قانونی داشته و پس از شناخت موارد مذکور با شناسایی و اصلاح روال‌های منجر به رخداد تقلب (و تخلف)، باعث کاهش تکرار آنها شده‌اند. اگرچه این رویکرد در برخی موارد و شرایط کارا است اما با افزایش تنوع خدمات، تعداد مشتریان، پیچیدگی فرایندها و حجم داده‌ها این روش به تنهایی پاسخگو نخواهد بود. به همین دلیل لزوم استفاده از سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین و روش‌های قاعده‌محور در کنار دانش خبرگی افراد متخصص احساس می‌شود. داتین از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را با بهره‌بردای از سامانه‌های آفلاین آغاز کرد و در مسیر گسترش این محصول استراتژیک و با تکیه بر تجربیات و دانش موجود در سازمان، در طی دو سال وارد حوزه تشخیص تقلب آنلاین شد. نهایتا زمستال 1400 توانست اولین خروجی عملیاتی خود را در حوزه شناسایی تراکنش‌های شرط‌بندی آنلاین ارائه دهد.

امکانات و ویژگی‌های سامانه تشخیص تخلف و تقلب داتین
  • موتور تعریف سناریوها و قواعد در سطح کل سیستم به ازای موجودیت‌های مختلف مانند مشتری، کارت، سپرده و … .
  • تعیین نوع واکنش سیستم به مورد مشکوک تشخیص داده شده بر اساس سناریو مانند ریجکت کردن و یا ارسال پیامک و …
  • تشخیص رفتار غیرمعمول هر موجودیتی در سیستم با توجه به تاریخچه رفتاری آن در اکوسیستم مالی
  • دریافت بازخورد از مشتری یا کاربر برای تایید، رد و یا اعمال محدودیت انجام تراکنش
  • استفاده از ماژول شبیه‌ساز قواعد
  • استفاده از الگوریتم‌های machine learning ، supervised , unsupervised برای تشخیص تقلب
  • مدیریت لیست‌های مختلف برای هر موجودیت مانند لیست سفید
  • استفاده از زیرساخت کلان‌داده برای توزیع‌پذیری و مقیاس‌پذیری داده‌ها
  • استفاده از گراف دیتابیس‌ها برای بررسی شبکه‌های مالی
  • اتصال به سامانه‌های عملیاتی و استفاده از امکانات آنها برای اعمال محدودیت روی موجودیت مانند مسدود کردن کارت
معرفی سامانه تشخیص تخلف و تقلب داتین

سامانه‌ تشخیص تخلف و تقلب داتین، سامانه‌ای است که در آن تراکنش‌های بانکی به‌صورت برخط (on-line) و غیر برخط (off-line) پایش و تراکنش‌های مشکوک شناسایی و اعلام می‌شود. در این سامانه، به‌منظور کشف و کنترل تخلف‌های انجام‌شده، دو امکان پردازش سریع اطلاعات و ارائه تحلیل‌ها و تشخیص‌های به‌موقع پیاده‌سازی شده است. بخش آفلاین سامانه‌های تشخیص تخلف و تقلب داتین با تکیه بر زیرساخت انبار‌داده، تمامی ماژول ‌ها و سامانه‌های بانکی را پوشش می‌دهد. همچنین، بخش آنلاین آن به‌صورت یک راهکار جامع انواع الگوریتم‌های نظارتی، غیر نظارتی و شناخت ناهنجاری را دربردارد. در هر دو رویکرد آفلاین و آنلاین، امکان بهره‌برداری از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی شامل روش‌های نظارتی، نیمه نظارتی و بدون نظارت، روال‌های قاعده‌محور و … وجود دارد.  با توجه به حجم بالای داده‌های بانکی، زیرساخت کلان‌داده موجود در شرکت داتین توزیع‌پذیری و مقیاس‌پذیری را در پیاده‌سازی نهایی این محصول تضمین می‌کند و تمامی بخش‌های سامانه به‌صورتی طراحی و پیاده‌سازی شده که هر مشتری بر اساس قواعد سفارشی و سیاست‌های اعمال کنش روی تراکنش‌ها، به‌راحتی و به‌سرعت می‌تواند سامانه را برای کاربرد ویژه خود، سفارشی‌سازی کند.

سوالات پرتکرار

  • تعداد الگوریتم پیاده‌سازی شده چقدر است؟ و چه الگوریتم‌هایی هستند؟
    نقطه شروع کار در حوزه تشخیص تقلب، شناخت سناریوهای متخلفین است. سناریوهای مرتبط با کارتها و درگاههای مورد استفاده در شرطبندی، کراولینگ داده و ناهنجاری در عملیات مالی در سامانه داتین عملیاتی شده است.
  • سرعت پاسخگویی در تعداد تراکنش چقدر است؟
    با توجه به اینکه هدف سامانه، بررسی و تحلیل آنلاین تراکنش‌ها قبل از ثبت در سامانه‌های عملیاتیست،  زیرساخت به‌گونهای طراحی شده است که تحلیل تراکنش در حین انجام آن هیچگونه خللی در فرایند انجام عملیات ایجاد نمیکند. در حال حاضر  سامانه کشف تقلب و تخلف داتین، پاسخگویی در کمتر از 100 میلی‌ثانیه به‌طور موازی با بررسی سامانه‌های عملیاتی است.
  • مکانیزم‌های اطلاع‌رسانی در این سامانه چیست؟ و چقدر میتواند اطلاع‌رسانی گسترده داشته باشد؟
    روشهای مختلفی برای اطلاع‌رسانی نتیجه بررسی‌ها در سامانه تشخیص تخلف و تقلب داتین پیاده‌سازی شده است که میتوان به داشبوردهای تحلیلی برای بررسی داده‌های ورودی و نتایج تحلیل تراکنش، اطلاع‌رسانی از طریق اینترنت و یا پیامک و همچنین اطلاع‌رسانی با توجه به موقعیت فرد در سازمان از طریق اپلیکیشن‌های سازمانی، پیامک یا ایمیل اشاره کرد.
  • سامانه تشخیص تقلب و تخلف داتین چند تی پی اس ساپورت میکند؟
    تمامی اجزاء سامانه توزیع شده است و قابلیت پشتیبانی از هر TPS با توسعه افقی در سامانه وجود دارد.
  • درصد خطای شناسایی چقدر بوده است؟
    دقت شناسایی سامانه با توجه به موارد عملیاتی شده، بالای 95 درصد بوده است.

دمویی از سامانه برخط تشخیص تراکنش ناهنجار را ببینید

fraud detection cover
پخش ویدیو