بانکداری اجتماعی از انواع خدمات غیر حضوری بانکی محسوب میشود که به واسطه آن ارائه خدمات بانکی از طریق شبکههای اجتماعی و به واسطه درگاههای دیجیتال فراهم میشود و خدمات بانک را در فضای مجازی در اختیار مشتریان بانک قرار میدهد.
بهرهگیری از بانکداری اجتماعی، شناخت بانک از مشتری را افزایش میدهد و امکان تطبیقدهی محصولات بانکی متناسب با فضای اجتماعی را فراهم میسازد.
علاوه بر پیامهای متنی، صوتی، تصویری، تبلیغاتی و معرفی محصولات، قابلیت ارسال پیامهای انتقال وجه، پیامهای مالی خرید و مبادله وجه، پیامهای تقاضای وجه یا صدور صورتحساب الکترونیکی فروش کالا نیز در این شبکهها مهیاست. بسیاری از خدمات بانکی نظیر انتقال وجه، اخذ وام، تشکیل گروههای مالی، پرداخت و غیره، ماهیت اجتماعی دارند و با توجه به دیجیتالیشدن روابط اجتماعی در قالب شبکههای اجتماعی، فرصت خوبی برای بانکها جهت عرضه خدمات بانکی در این بستر فراهم شده است.