در راستای توانمندسازی مالی صورت گرفت: ارائه طرح تسهیلاتی «پیش‌درآمد» بدون کارمزد
محمد-نژادصداقت
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین تصریح کرد:

چشم‌انداز داتین در 1403؛ فراگیری مالی با ایجاد بسترهای فناورانه

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه نوروزی اقتصاد مدرن از برنامه‌های این شرکت در سالی که گذشت، گفت. او مسیر پیش روی داتین را به فراگیری مالی گره زد و آن را دستاوردی خواند که از طریق آن مردم می‌توانند همیشه و همه‌جا فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی به خدمات مالی دسترسی داشته باشند تا شیرینی استفاده از آن را بچشند.

مدیرعامل داتین در ابتدای این گفت‌وگو، گفت: «خیلی خوشحالم که در عمر ۱۲ ساله تشکیل شرکت داتین، توانستیم در خدمت مردم کشورمان باشیم. با توسعه فناوری در صنعت مالی به افراد کمک کنیم و در سطح کشور، نقش‌آفرین باشیم.»

به گفته او، داتین در طول این سال‌ها تلاش‌های خیلی زیادی کرده تا بتواند خدمات شایسته و درخوری را به اکوسیستم مالی کشور و درنهایت به هم‌میهنان ارائه دهد. در سال پیش رو هم هدفش تولید محصولاتی است تا افراد با استفاده از آنها زندگی بهتری را تجربه کنند.

نگاه مقیاس‌پذیر و توسعه‌گرایانه داتین

در ادامه نژادصداقت بسترهای فناورانه‌ را که در سال‌های گذشته توسط داتین ایجاد شده، مهم تلقی کرد. او همچنین وجود این بسترها را عاملی خواند تا داتینی‌ها با استفاده از آن و با کمک نگاه مقیاس‌پذیر و توسعه‌گرایانه بتوانند خدماتی شایسته را به مردم و بازیگران صنعت مالی کشور ارائه دهند.

او با بیان اینکه در این سال‌ها بانک‌های متعددی به داتین اعتماد کرده‌اند، گفت: «امروز با کمک سرمایه‌های انسانی خود توانسته‌ایم بستر زیرساخت نرم‌افزاری و هر آنچه که یک بانک برای انجام عملیات مالی به آن نیاز دارد به هفت مجموعه ارائه دهیم. بانک‌هایی که به داتین اعتماد کرده‌اند، توانسته‌اند با محصولی که این شرکت در اختیارشان قرار داده، سرویس‌هایی را همسو با تکنولوژی روز برای مشتریان خود تعریف کنند و ارائه بدهند.»

مهاجرت بانک کارآفرین به راهکار جامع بانکی داتین

سالی که گذشت بانک کارآفرین، از بانک‌های بسیار خوشنام صنعت بانکی کشور، به مجموعه مشتریان داتین پیوست. به باور نژادصداقت، این اتفاق، افتخاری برای داتین بود که توانست مهاجرت دیگری را در صنعت بانکی کشور با موفقیت رقم بزند.

او این مهاجرت را دارای ویژگی‌های خاص توصیف کرد: «انتقال داده‌های بانک کارآفرین به راهکار جامع بانکی داتین ظرف مدت 10 ماه انجام پذیرفت. به این ترتیب، به‌صورت یک‌باره تمامی سپرده‌ها، تسهیلات و حوزه ارزی بانک کارآفرین به سامانه‌های بانکی داتین منتقل شدند.»

توجه به شفافیت تراکنش

او توجه قانون‌گذار به بحث شفافیت تراکنش را در سالی که گذشت، مثبت ارزیابی کرد و گفت: «این موضوع از نظر من بسیار به‌جا و درست بوده و جای تقدیر دارد. ما در سطح کشور، عارضه‌هایی داریم که با شفافیت تراکنش و در ادامه آن، شناسایی تراکنش‌های ناسالم می‌توان به رفع آنها کمک کرد. این توجهات درنهایت توسعه اقتصادی کشور را به‌دنبال دارد. همچنین شناسایی این عارضه‌ها توسط قانون‌گذار صنعت بانکی، به‌درستی، این حوزه و سایر صنایع مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متاسفانه همین مسائل در برخی مواقع موجب شده که نتوانیم سلامت اقتصاد را تضمین کنیم.»

او ابراز امیدواری کرد که با این نگاه درست و پشتیبانی ایجادشده در صنعت، بتوانیم از طریق بانک‌ها، سایر بازیگران اکوسیستم مالی و تامین‌کننده‌های بسترهای آنها به نقطه خوبی در سال‌های آتی برسیم.

تحول دیجیتال، مستلزم اتوماسیون فرایندهای بانکی

مدیرعامل داتین با اشاره به فعالیت‌های داتین در حوزه اتوماسیون فرایندهای بانکی در سال ۱۴۰۲ گفت: «معتقدم تحول دیجیتال، بدون اتوماسیون فرایندهای بانکی محقق نخواهد شد. درواقع مجموعه کاملی از داده‌ها و شرایط باید در اختیار بانک‌ها قرار گیرد تا آنها بتوانند مبتنی‌بر آن، بنگاه خود را به‌عنوان یک نهاد، شرکت و سازمان مدیریت کنند و در مسیر تحول دیجیتال گام بردارند.»

فلسفه‌ای به نام فراگیری مالی در داتین

او آینده داتین و مسیر پیش‌ روی آن را کمک به توسعه فراگیری مالی در کشور تصویر کرد و گفت: «ما معتقدیم فلسفه وجودی داتین چیزی نیست مگر توسعه فراگیری مالی و ارائه خدمت مالی به هم‌میهنانمان. درحقیقت هدف ما این است که برای هم‌میهنانمان دسترسی عادلانه، همیشگی، همه‌جا، شفاف و سریع به خدمات مالی ایجاد کنیم. شاید سال‌هاست درمورد مفهوم فراگیری مالی یا شمول مالی صحبت می‌شود اما هنوز آن‌طور که باید و شاید این موضوع، به عرصه ظهور نرسیده است.»

به اعتقاد مدیرعامل داتین، مردم ما با وجود اینکه با توجه به تمام شاخص‌های دنیا به خدمات مالی دسترسی دارند اما هنوز نتوانسته‌اند شیرینی استفاده از آنها را بچشند. به همین دلیل، داتین، توسعه فراگیری مالی را به‌عنوان فلسفه وجودی‌ خود تعریف کرده و آن را در اولویت برنامه‌های توسعه‌‌ای خود قرار داده است.

نژادصداقت فراگیری مالی را دارای چهار بعد خواند و درباره ابعاد سپرده و تسهیلات این مفهوم گفت: «مردم باید بتوانند پولشان را مدیریت کنند و در خرج‌کرد روزانه از آن بهره ببرند. برای مثال وقتی به منابع بیشتر برای خرید یک کالای بادوام یا موارد دیگر احتیاج دارند، باید بتوانند از نظام بانکی استقراض کنند. درواقع اعتبار داشته باشند و در حوزه مالی توانمند شوند.»

مدیرعامل داتین حوزه بیمه در فراگیری مالی را وجه دیگر تلقی کرد و گفت: «مردم باید بتوانند برای روزهای سخت خود و در زمان بحران، به پشتوانه‌ای دسترسی داشته باشند. این نیازی است که صنعت بیمه، باید برای آنها فراهم کند.»

10 همت اعتبار، از طریق ویپاد، ترابانک پاسارگاد

چهارمین دسته نیازهای مالی که در حوزه فراگیری مالی می‌گنجد وقتی است که مردم، منابع مازادی دارند. برای مثال پس‌اندازی دارند و می‌خواهند آن را سرمایه‌گذاری کنند تا دارایی‌شان بیش از گذشته شود. نژادصداقت پس از توضیح آخرین بخش از فراگیری مالی گفت: «این چهار حوزه سپرده، تسهیلات، بیمه و سرمایه‌گذاری؛ بخش‌هایی است که ما برای آنها در محصول ویپاد، ذیل بانک پاسارگاد کار می‌کنیم. امیدوارم که بانک پاسارگاد به‌عنوان پرچم‌دار این حوزه بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. ما نیز به‌عنوان مجری در پروژه ویپاد کمک می‌کنیم تا محصولی مطلوب خلق کنیم و منجر به توسعه فراگیری مالی در کشور شویم.»

اپلیکیشن ویپاد، از زمان راه‌اندازی تاکنون 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار کاربران خود قرار داده است. مدیرعامل داتین، ضمن ابراز خوشحالی از این موضوع، گفت: «با این امکان، مردم در سراسر کشورمان می‌توانند فارغ از تمام محدودیت‌های فیزیکی و با استفاده از اعتباری که در اختیارشان قرار داده شده، از این خدمت و سایر سرویس‌های مالی بانک و بیمه پاسارگاد استفاده کنند.»

او اظهار امیدواری کرد که بانک پاسارگاد با بانکداری دیجیتال و مسیری که به‌وسیله پروژه ویپاد دنبال می‌کند هر روز در حوزه توسعه فراگیری مالی گام‌های موثرتری بردارد. نژادصداقت در ادامه استفاده از فناوری را بهترین راهکار برای توسعه شمول مالی خواند.

مدیرعامل داتین در پایان گفت: «امیدوارم در خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم نقش‌آفرین باشیم و اثرگذار. خدماتی تولید کنیم که مردم را به شوق می‌آورد تا با استفاده از آن، زندگی بهتری تجربه کنند.»

ویدئوی کامل این گفت‌وگو را از طریق این لینک ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ویپاد پس از طرح تسهیلاتی «برآیند» با سقف پنجاه میلیون تومان و طرح تسهیلات «پشتوانه» با سقف سی میلیون تومان، اکنون خبر از راه‌اندازی طرح تسهیلاتی «پیش‌‌درآمد» می‌دهد. ویژگی بنیادی این طرح همانند طرح‌های قبلی، دسترسی شفاف و آنی به خدمات مالی است. 
اصرار برای نگه‌داشتن سیستم کربنکینگ به‌صورت همان هسته‌ متمرکز که قابلیت زیادی برای تغییر و نوآوری ندارد، امکان ارائه‌ سرویس‌های جدید و ورود به بازارهای جدید را از ما می‌گیرد. در سیستم کربنکینگ، یک چسبندگی بین لایه‌ سرویس و لایه‌ زیرساخت ایجاد می‌شود. درحالی که اگر به‌صورت کرلس عمل کنیم، وابستگی سرویس به زیرساخت کم می‌شود.
در سنوات اخیر، فناوری اطلاعات با سرعت شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف، از جمله صنعت بانکداری، تحول ایجاد کرده است. بانک‌های ایرانی نیز در این راستا پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. از جمله مفاهیمی که به‌تازگی در این زمینه مطرح شده، گذر از بانکداری متمرکز (Core Banking) به مفهوم بانکداری بدون هسته (Coreless Banking) است.
بیست‌وهفتم فروردین ماه، مدیران عامل پارک فناوری پردیس، به میزبانی داتین، گرد هم آمدند و نخستین دوره از سلسله نشست‌های دورهمی خود را در سال 1403 کلید زدند.