شکلگیری راهکار جامع بیمهگری داتین
تیم بیمهگری داتین از اواخر سال ۱۳۸۶ طراحی و تولید سامانه متمرکز بیمهگری را آغاز کرد و در اوایل سال ۱۳۸۹، اولین بیمهنامهها در رشته اتومبیل بهصورت رسمی از طریق این سامانه صادر شد. با اضافه شدن سایر رشتههای بیمهای بهتدریج سامانه متمرکز بیمهگری داتین توسعه پیدا کرد و تا سال ۱۳۹۸ شرکتهای بیمه پاسارگاد، حکمت صبا، کوثر و بیمه زندگی باران مشتریان سامانه بیمهگری داتین شدند. بعد از آنکه سرویسهای بیمهگری الکترونیک در بخشهای مختلف استعلام، صدور و پرداخت حق بیمه، ثبات پیدا کردند، از سال ۱۳۹۸ پورتال مراکز درمانی و سپس پورتال بیمهشدگان بهعنوان دو محصول ارزشافزوده و مشتریمحور طراحی، پیادهسازی و در اختیار مشتریان قرار گرفت. تیم راهکار جامع بیمهگری داتین، کماکان با هدف ارائه راهحلهای نرمافزاری جامع و یکپارچه و در پاسخ به انواع نیازهای موجود در کشور، در مسیر توسعه گام برمیدارد.
معرفی راهکار جامع بیمهگری داتین
راهکار بیمهگری داتین شامل هسته متمرکز عملیات بیمهگری، سرویسهای بیمهگری الکترونیکی، پورتالهای مشتریمحور و راهکارهای تحلیل داده است. هسته بیمهگری داتین، برپایه متدولوژی تولید شیگرا و مبتنی بر وب طراحی شده و ماژولار بودن آن، امکان ارائه سامانههای تخصصی رشتهمحور را فراهم آورده است. به دلیل بهکارگیری معماری سه لایه، استفاده کردن از قابلیتهای پایگاه داده اوراکل و اجرای فناوریهای توزیع بار و پردازش موازی، سیستم با سرعت بالایی پاسخگوی حجم بالای نیازهای استفادهکنندگان است.
معماری مجموعه نرمافزارهای بیمهگری داتین بهگونهای طراحی شده که امکان سفارشیسازی آن متناسب با نیاز و خواسته هریک از مشتریان وجود دارد. همچنین تمامی نیازهای عملیات بیمهگری یک شرکت بیمه در بخشهای مختلف همچون استعلام، صدور، الحاقیه، خسارت و انواع رشتههای بیمهای در شاخههای اموال و اشخاص بهواسطه این نرمافزار پوشش داده شده است. شرکتهای بیمه با استفاده از راهکار جامع بیمهگری داتین، تمامی عملیات بیمهگری، مالی و سندزنی و فرایندهای صف و ستاد خود را مکانیزه کرده و به فروش الکترونیکی بیمه و ارائه سرویسهای غیرحضوری و دیجیتال دست مییابند.
زیرسیستمهای راهکار بیمهگری داتین
قابلیتها و مزیتهای راهکار بیمهگری داتین
قابلیتهای جدید سامانه بیمهگری در مرحله اول توسط آزمونگران شرکت داتین مورد بررسی، تست عملکردی و یکپارچگی قرار میگیرند. پس از این مرحله، نسخه بهروزشده نرمافزار مورد ارزیابی مشتری قرار میگیرد و در نهایت، کل سامانه مورد آزمونهای قبل از نصب قرار میگیرد. همچنین، از طریق تست خودکار، بررسی دقیق قواعد و کنترلهای نرمافزار صورت میپذیرد.
در تمامی قراردادهای فروش و پشتیبانی راهکارهای بیمهگری شرکت داتین، توافقنامه سطح خدمات گنجانده شده و مشتریان میتوانند با ابزارهای تعریفشده نسبت به طبقهبندی اهمیت درخواستها، اقدام کرده و از طریق گزارشهای مربوطه نیز، میزان تحقق سطح خدمات را کنترل کنند.
مدلهای همکاری با تیم بیمهگری داتین به فراخور نیاز مشتری و نوع سرویس و خدمات درخواستی میتواند متفاوت باشد که در مذاکرات با مشتریان مورد توافق و جمعبندی قرار میگیرد. از این جمله میتوان به فروش لایسنس نرمافزار، نرم افزار به عنوان سرویس (SAAS) و مدلهای مشارکت در درآمد اشاره کرد.
تیم بیمهگری داتین از دو بخش اصلی توسعه محصول و امور مشتریان و پشتیبانی تشکیل شده است. تیم توسعه محصول وظیفه تولید، توسعه و نگهداری سامانهها را بر عهده دارد و تیم امور مشتریان و پشتیبانی نیز بهعنوان لایه تعاملی با مشتری وظیفه بررسی و پیگیری درخواستهای مشتریان را بر عهده دارد. در کنار این تیمها، بخشهای تخصصی پشتیبانی فنی، عملیات و استقرار، پایش و مدیریت زیرساخت اعم از شبکه، سختافزار، پایگاه داده و بخش کنترل پروژه به اجرای صحیح و دقیق تعهدات تیم بیمهگری کمک میکنند. مشتریان از طریق ابزار استاندارد ثبت درخواست (ticketing)؛ درخواستهای خود را در طبقهبندیهای مختلف اعم از توسعه، پشتیبانی، رفع خرابی و آموزش ثبت کرده و امکان رهگیری آن را تا مرحله حصول نتیجه و تحویل خواهند داشت. درخواستهای توسعهای مشتریان پس از بررسی اولیه به تیمهای مربوطه ارجاع داده میشود و پس از تحلیل و شناخت دقیق نیازمندی، در فرایند تولید قرار میگیرند. هر مشتری براساس نیازهای خود، اولویتهای توسعه را مشخص کرده و در طول زمان مورد نظر، خروجی کار را مشاهده، بررسی و تایید میکند و در نهایت نسخه برنامهریزی شده را دریافت خواهد کرد. علاوه بر مسیر توسعهای بیانشده، بهروزرسانیهای بین فصلی نیز در طول فصل و به فراخور نیاز برای رفع خرابی و باگهای احتمالی مشتریان با اولویت بالا انجام میشود.