حرکت از معماری نرم‌افزار به معماری سازمانی
رویداد کدنویسی مبهم

گزارشی از چهارمین دوره مسابقه کدنویسی مبهم با حمایت داتین

چهارمین دوره مسابقات کدنویسی مبهم، روز پنج‌شنبه ۱۳ بهمن ماه با حمایت شرکت داتین برگزار شد. در این رویداد، علاوه بر رقابت دانشجویان در حوزه کدنویسی، چندین سخنرانی نیز برگزار شد.

علی زارع، مالک محصول راهکارهای تشخیص تقلب داتین و رضا قربانی، کارشناس راهکارهای مدیریت دیتای داتین سخنرانان این رویداد بودند که مشروح گفته‌های آنها در ادامه آورده می‌شود. همچنین دیگر متخصصان داتینی با حضور در بخش منتورینگ این رویداد، تجربیات خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادند.

علی زارع، مالک محصول راهکارهای تشخیص تقلب داتین در این رویداد به بررسی تاریخچه‌ای کوتاه از شرکت داتین و فرایندی که در این مدت طی کرده پرداخت. او در ابتدای این سخنرانی گفت: «اگر از من بپرسید داتین چیست؟ می‌گویم نتیجه یک اعتماد جسورانه به جوانان! داتین در سایه اعتماد توانسته به دومین شرکت بزرگ در حوزه تراکنش‌های بانکی تبدیل شود و درحال حاضر سامانه‌های نرم‌افزاری بیش از شش بانک را پوشش می‌دهد. ما تنها تولیدکننده نرم‌افزاری هستیم که هم در حوزه بانک و هم در حوزه بیمه فعالیت می‌کنیم. سال 1398 یک اعتماد ثانویه به داتین شد و ما این افتخار را داشتیم تا بزرگترین پروژه فناوری اطلاعات کشور و حتی خاورمیانه را انجام دهیم. به این ترتیب، فرایند مهاجرت بانک سپه به کربنکینگ جدید و ادغام شش بانک بزرگ را در فرصت محدودی انجام دادیم.»

او درباره فرایند مهاجرت بانک سپه توضیح داد: «با تستی که پیش از مهاجرت بانک سپه با کمک یک شرکت بین‌المللی انجام دادیم، ثابت کردیم که توانایی پردازش 2100 تراکنش در ثانیه را داریم. پیرو این موضوع گواهی بین‌المللی هم دریافت کردیم. ما توانستیم با استفاده از سرورهای کوچک، فارم درست کنیم و بانکی با بیش از هزار شعبه را در فضای ابری مدیریت کنیم. خیلی از افرادی که در این پروژه بودند، فرصت کار در خارج از کشور را داشتند اما موضوع قابل تقدیر این است که به ما اعتماد کردند تا بتوانیم علاوه بر مهاجرت، شش بانک را در هم ادغام کنیم. این فرصتی است که ممکن است در تمام مدت کاری یک مهندس نرم‌افزار هیچ‌وقت تکرار نشود.»

او تصریح کرد: «خاطرات من در پروژه سپه از درخشان‌ترین روزهای من در داتین بود و به روزهایی که در پروژه سپه کار می‌کردیم، افتخار می‌کنم.»

زارع به دیگر حوزه‌های فعالیت داتین اشاره کرد و گفت: «ما علاوه بر حوزه‌های راهکارهای بانکی و بیمه‌گری، در حوزه‌های هوش مصنوعی و نئوبانک هم فعالیت می‌کنیم. همچنین با ورود به حوزه نئوبانک این هدف را داریم تا به استراتژی داتین که فراگیری مالی است، جامه عمل بپوشانیم. در داتین، به‌واسطه سرمایه‌گذاری به حوزه هوش مصنوعی وارد شدیم. درحال حاضر نیز در داتین واحدهای مربوط به این حوزه وجود دارد. ما در این بخش، توانستیم با دقت بالای 99 درصد حجم تراکنش‌های قمار را تشخیص دهیم.»

او درباره پروژه دورکاری داتین هم گفت: «به دلیل زیرساخت‌های دورکاری، همکاران متعددی از شهرهای مختلف ایران با داتین کار می‌کنند و امیدوارم بتوانیم از حضور شما در مجموعه داتین بهره ببریم.»

کاربرد علوم داده در کسب‌وکار بانکی

دیگر سخنران داتینی این رویداد، رضا قربانی، کارشناس راهکارهای مدیریت دیتا بود که درباره کاربرد علوم داده در کسب‌وکار بانکی توضیحاتی را ارائه داد.

او درباره فرایند تحلیل داده گفت: «این فعالیت چند مرحله دارد. ما در جمع‌آوری داده، دیتای خام داریم که امکان بهره‌برداری زیادی از آن وجود ندارد. نیاز است که پروفایل داده از آن ساخته شود تا بتوانیم مشکلات کیفیت داده را بررسی کنیم و بهبود بخشیم که این کار در بخش پاکسازی داده انجام می‌شود. ما درنهایت مدلسازی داده را داریم که در این بخش، دیتایی که به دست می‌آید، قابل ارزیابی و مفید است.»

او مفاهیم دریاچه داده و انبارداده را نیز توضیح داده و گفت: «ما در دریاچه داده، دیتای غیرساختارمند داریم که نوع و ویژگی آن مشخص نیست. در انبارداده نیز دیتای پردازش‌شده و قابل بهره‌برداری وجود دارد. تفاوت اینها در سرعت پردازش هم هست که در دریاچه داده سرعت بالاتری وجود دارد.»

چهارمین دوره از مسابقات کدنویسی مبهم توسط گروه فناوری اطلاعات دانشگاه شریف و در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد و هدف از برگزاری این مسابقه افزایش دانش و مهارت برنامه‌نویسی شرکت‌کنندگان به‌منظور استفاده در صنعت فناوری اطلاعات کشور بوده است. بیش از 30 تیم در این رویداد شرکت کردند و برای شکافتن و شناسایی 30 کد مبهم با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت، 3 تیم که بیشترین امتیاز در شکستن کدها و محافظت از کدهای تیمی خود داشتند، به عنوان برنده مسابقه مشخص شدند.

برای مشاهده اسامی تیم‌های برنده می توانید به سایت رویداد مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

رشد پلتفرم‌های Low-code/ no-code به‌دلیل کمبود توسعه‌دهندگان ماهر نرم‌افزار و نیاز به بهبود زمان انجام پروژه‌های نرم‌افزاری، افزایش یافته تا مشکلات کسب‌وکارها با سرعت بهتری حل شود.
گفت‌وگو با حمیدرضا آموزگار، معاون توسعه محصول داتین به مناسبت ۱۲‌ سالگی این شرکت
معاون توسعه محصول داتین می‌گوید که برنامه آنها برای سال سیزدهم این شرکت این است که فعالیت‌هایشان در حوزه B2C را توسعه دهند و علاوه بر این، روی استفاده حداکثری هوش مصنوعی در محصولات‌شان متمرکز شوند.
سامانه کشف تخلف و تقلب داتین، در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی که به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، لوح زرین نوآوری برتر ایرانی را به خود اختصاص داد.
هفتمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی یک رویکرد آینده‌پژوهانه در صنعت بانکداری است. این شماره، کرلس بنکینگ را درحالی بررسی می‌کند که تنها چند شرکت در دنیا به‌صورت رسمی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند.