نخستین دوره از سلسله نشست‌های مدیران عامل پارک فناوری پردیس به میزبانی داتین برگزار شد
dotinnews63

بانک سپه فردا به سامانه‌های داتین مهاجرت می‌کند  

بانک سپه از مدت‌ها قبل به دنبال ارتقاء سامانه‌های خود بود؛ از دلایل مهم آن بهره‌مندی این بانک از فناوري‌های جدید، یکپارچگی هر چه بیشتر سامانه‌ها و خدمات و افزایش کیفیت و سطح اطمینان سامانه‌ها است.

اجرای این پروژه که به جرات می‌توان آن را بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در تاریخ بانک‌های ایران نامید، به داتین واگذار که از اسفند ۹۷ با امضای قرارداد میان بانک سپه و این شرکت رسماً آغاز شد و پس از گذشت 15 ماه، فردا پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه مهم‌ترین گام اجرایی این پروژه برداشته می‌شود.

پنج‌شنبه 19 تیرماه تمامی سامانه‌های بانک سپه به یکباره به سامانه‌ جامع بانکی امید (داتین) شامل بانکداری متمرکز، کارت، سوییچ پرداخت، اینترنت و موبایل بانک و راهکارهای تحلیلی (ذینفع واحد، مبارزه با پولشویی، کشف تقلب،…) مهاجرت می‌کند.

از آنجا که صیانت از داده‌های مشتریان اولویت اول بانک سپه است، تمامی خدمات بانک طی فرایند مهاجرت داده‌ها قطع می‌شود تا با کمترین میزان ریسک، داده‌های بانک به سامانه‌های جدید منتقل شود.

بر طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، حجم بسیار بالایی از داده‌های بانک شامل اطلاعات مرتبط با مشتریان، انواع سپرده‌ها، کارت، چک، گواهی سپرده، تسهیلات مبتنی بر کارت اعتباری و چک‌های چکاوک در بازه زمانی ۱۸ الی ۲۴ ساعت  به سامانه جدید منتقل خواهند شد و در پایان این فرایند، خدمات غیرحضوری بانک روی سامانه‌های جدید در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

همزمان، عملیات استقرار و اتصال سامانه‌های جدید به چکاوک، ساتنا، پایا، صیاد، نهاب و سایر سامانه‌های حاکمیتی تا پایان جمعه انجام می‌شود و مشتریان بانک سپه می‌توانند از ابتدای روز شنبه 21 تیرماه از تمامی خدمات بانکی استفاده کنند.

هم‌اکنون داتین به عنوان پیمانکار این طرح، مهاجرت را از درگاه‌های بیرونی و با اتصال به سامانه‌هایی همچون اپراتورها، ثبت احوال، ثبت اسناد، روزنامه رسمی، گمرک، نظام وظیفه، بانک مرکزی (پایا، سپام، چکاوک، صیاد، مکنا و …) و انتقال دستگاه‌های خودپرداز بانک سپه به سوئیچ خود آغاز کرده است.

بر این اساس، روزانه به طور متوسط ۳۰۰ خودپرداز بانک سپه به سوییچ داتین منتقل می‌شود و تاکنون بیش از سه هزار و ۸۰۰ دستگاه خودپرداز به سوییچ داتین متصل شده‌اند که تا قبل از پایان تیرماه، کل چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه خودپرداز بانک سپه به سامانه‌ داتین متصل خواهند شد.

این مهاجرت پس از موفقیت در چندین مانور که در سال گذشته و جاری به منظور حصول اطمینان از آمادگی صورت گرفته، انجام می‌شود و طبق برنامه مصوب تا آخر تیرماه به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سیستم‌های یکپارچه سال‌های گذشته، که زمانی به‌عنوان بستر بانکداری در نظر گرفته می‌شدند، اکنون به‌صورت فزاینده‌ای به‌عنوان مانعی برای گام‌های مترقی در این بخش عمل می‌کنند. درمقابل، بانکداری Coreless، با جهت‌گیری بخش‌بندی‌شده و ماژولار خود، راه روبه‌جلو را هموار می‌کند.
بانکداری باز یک جنبش جهانی است که درحال تغییر شکل اکوسیستم خدمات مالی و تغییر ایده بانکداری است. این مهم، پیامدهای بسیار قابل توجهی برای سوئیچ‌های بانکی دارد.
مدیرعامل داتین در نشست «مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» نهمین نمایشگاه تراکنش مطرح کرد:
«مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» عنوان یکی از نشست‌های نهمین نمایشگاه تراکنش بود که محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در آن به سخنرانی پرداخت و در آن، از پارادوکس‌های نوآوری و آفت‌های آن گفت.
صنعت بانکداری با چالش‌های منحصربه‌فردی در تحول دیجیتال روبه‌رو است. در این میان توصیه‌های تخصصی، به رهبران کمک می‌کند تا به برخی از موانع رایج غلبه کنند و به موفقیت برسند.