جایی کار کنید که رشد شما را رقم بزند
EN
EN
نشست نمایشگاه تراکنش
مدیرعامل داتین در نشست «مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» نهمین نمایشگاه تراکنش مطرح کرد:

نوآوری باید باعث شوق مشتری شود

«مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» عنوان یکی از نشست‌های نهمین نمایشگاه تراکنش بود که محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در آن به سخنرانی پرداخت و در آن، از پارادوکس‌های نوآوری و آفت‌های آن گفت.

او در این نشست به تجربیات سال‌های گذشته خود درباره نوآوری اشاره کرد و گفت: «یکی از زیباترین نوآوری‌هایی که تاکنون دیده‌ام، مربوط به شعب بانک‌های خصوصی است که حدود 20 سال پیش ارائه دادند. آن زمان من یک نوجوان 13 یا 14 ساله بودم. آنها به‌جای کلمات بستانکار و بدهکار، نوشتند برداشت و واریز. من آن زمان متوجه شدم این دو مفهوم به چه معناست. بعد از آن دیدم که می‌توان به بانک رفت اما منتظر نایستاد. به اعتقاد من، بهترین نوآوری‌هایی که در طول زندگی‌ام در نظام بانکی دیده‌ام، این دو بوده است.»

به گفته نژادصداقت، ما شاید از یاد برده‌ایم که نوآوری قرار بوده چه کاری انجام دهد. نوآوری قرار بود باعث شوق مشتری شود. در ادامه او به تشریح تناقض‌های ذاتی نوآوری پرداخت و گفت: «اولین مورد این است که نوآوری دردی دارد به نام خروج از فضای امن. سازمان‌ها باید بتوانند با کنارگذاشتن ثبات، آماده پذیرش هرگونه تغییر باشند. در غیر این صورت با تعدد مراکز نوآوری به جایی نمی‌رسند.»

نژادصداقت تناقض دیگر را پایداری عنوان کرد و گفت: «پایداری درمقابل یک موضوع دیگر به نام ریسک و ریسک‌پذیری قرار می‌گیرد. نوآوری همزاد با ریسک است. با چند دپارتمان بزرگ و باتجربه نمی‌توان یک سازمان را به‌زور نوآور کرد. معتقد هستم  مراکز نوآوری، دکورهای زیبایی دارند با شعارهای زیبا اما درانتها چقدر کار انجام می‌شود که باعث ذوق و شوق مشتری شود؟»

چارچوب و روش نوآوری

مدیرعامل شرکت داتین، نوآوری را دارای چارچوب و روش خواند و گفت: «نمی‌توانیم بگوییم می‌خواهیم نوآور باشیم و مبتنی‌بر روش‌های آن جلو نرویم، درحالی که آنها خیلی ساده هستند. اما ما در این مسیر، ظاهر را نگاه می‌کنیم نه باطن را. ما درحقیقت یک قیف نوآوری داریم که چند تای آنها با هم جمع شده و به یک محصول می‌رسند.»

یک آفت دیگر هم وجود دارد به نام دلبستگی به ایده شکست‌خورده محبوب. این را محمد نژادصداقت گفت و ادامه داد: «در این مورد، اجرای ایده مداوم ادامه پیدا می‌کند و ما نمی‌خواهیم بپذیریم که شکست خورده است، چراکه آمار و تحلیل برای آن نداریم. یک ایده هست که دائما ادامه پیدا می‌کند و جایی که باید، کشته نمی‌شود. برای مثال یک شتابدهنده، سال‌ها روی یک ایده کار می‌کند اما خروجی این ایده‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. در این صورت، نوآوری می‌شود همان مرکز هزینه.»

به باور او گاهی اوقات نیز افراد مجبور به اطاعت از رئیس سازمان می‌شوند که جلوی نوآوری را می‌گیرد. افرادی که فقط حرف می‌زنند و اصطلاحا غلو می‌کنند نیز از دیگر آفت‌های نوآوری در ایران به شمار می‌آیند.

نژادصداقت در پایان، گفته‌های خود را چنین جمع‌بندی کرد: «معتقد هستم نوآوری زمان ندارد، وقتی روی اوج هستی باید موج بعدی را شروع کنی. درحقیقت باید به موج بعدی فکر کرده باشی و در آخر اینکه، برای نوآوری باید روی ذهن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. آقای دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد جمله‌ای دارد که می‌گوید برای من تنها، سرمایه انسانی سرمایه است. پول و برند دستمایه هستند و باید روی ذهن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.»

نهمین نمایشگاه تراکنش ایران ۱۸ تا ۲۰ دی در تهران برگزار شد. بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه، کامران خلت‌آبادی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید، محسن صدر، مدیرعامل شرکت امیدبوم و نسترن حق‌جو، مشاور توسعه کسب‌وکار فینتک از دیگر اعضای این نشست تخصصی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

گزارشی از بازدید دانشجویان مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران از داتین
دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران، دهم مهرماه علاوه‌بر بازدید از داتین، با فعالیت‌های فناورانه این شرکت در اکوسیستم بانکداری کشور آشنا شدند و سوالات خود را درباره آینده کاری در رشته‌های مربوط به مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات مطرح کردند. همچنین در این دورهمی، مدیران داتین به انتقال تجربه‌های خود پرداختند و دانشجویان را برای توسعه مهارت‌های نرم و فنی تشویق کردند. 
از زمانی که موضوع پیاده‌سازی سیستم‌های یکپارچه در شبکه بانکی کشور مطرح شد، جنگ میان طرفداران تمرکز و غیرمتمرکز نیز آغاز شد، این جنگ تقریباً ۱۰ سال به طول انجامید اما درست زمانی که به نظر می‌رسید این جنگ به پایان رسیده است و شبکه بانکی روی پیاده‌سازی سیستم‌های متمرکز با یکدیگر به توافق رسیده‌اند، مفهومی با عنوان کرلس (CORELESS) یا کر غیرمتمرکز از سوی شرکت داتین مطرح شد. آیا تغییر کُربانک‌ها با وجود هزینه زیادی که صرف پیاده‌سازی کربنکینگ خود کرده‌اند ضرورت دارد؟ حمید رضا آموزگار، معاون توسعه محصول داتین، به این سوال پاسخ داده است.
داتین با هدف توسعه‌گرایی و سرعت‌بخشی به توسعه محصولاتش و با تایید هیئت‌مدیره بلوط، هومن مسگری، معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین را با حفظ سمت به‌عنوان مدیرعامل شرکت «مدیریت ثروت هوشمند بلوط» منصوب کرد.
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در رویداد لندتک ایران بازیگران این حوزه را جریان‌ساز تحول در فراگیری مالی خواند و گفت: «ارائه تسهیلات خرد فراگیر، سریع و خودکار به تمام کسانی که شرایط دریافت آن را دارند، برای من یک آرزوست. رسیدن به این نقطه همان هدفی است که ما در داتین به‌عنوان نقطه تاثیر خود در جامعه تعریف کرده‌ایم، نقطه‌ای که درنهایت به توسعه فراگیری مالی و رفع فقر در کشور منجر می‌رسد.»