همراهی داتین و مدرسه داتین با رویداد برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت
نشست نمایشگاه تراکنش
مدیرعامل داتین در نشست «مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» نهمین نمایشگاه تراکنش مطرح کرد:

نوآوری باید باعث شوق مشتری شود

«مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» عنوان یکی از نشست‌های نهمین نمایشگاه تراکنش بود که محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در آن به سخنرانی پرداخت و در آن، از پارادوکس‌های نوآوری و آفت‌های آن گفت.

او در این نشست به تجربیات سال‌های گذشته خود درباره نوآوری اشاره کرد و گفت: «یکی از زیباترین نوآوری‌هایی که تاکنون دیده‌ام، مربوط به شعب بانک‌های خصوصی است که حدود 20 سال پیش ارائه دادند. آن زمان من یک نوجوان 13 یا 14 ساله بودم. آنها به‌جای کلمات بستانکار و بدهکار، نوشتند برداشت و واریز. من آن زمان متوجه شدم این دو مفهوم به چه معناست. بعد از آن دیدم که می‌توان به بانک رفت اما منتظر نایستاد. به اعتقاد من، بهترین نوآوری‌هایی که در طول زندگی‌ام در نظام بانکی دیده‌ام، این دو بوده است.»

به گفته نژادصداقت، ما شاید از یاد برده‌ایم که نوآوری قرار بوده چه کاری انجام دهد. نوآوری قرار بود باعث شوق مشتری شود. در ادامه او به تشریح تناقض‌های ذاتی نوآوری پرداخت و گفت: «اولین مورد این است که نوآوری دردی دارد به نام خروج از فضای امن. سازمان‌ها باید بتوانند با کنارگذاشتن ثبات، آماده پذیرش هرگونه تغییر باشند. در غیر این صورت با تعدد مراکز نوآوری به جایی نمی‌رسند.»

نژادصداقت تناقض دیگر را پایداری عنوان کرد و گفت: «پایداری درمقابل یک موضوع دیگر به نام ریسک و ریسک‌پذیری قرار می‌گیرد. نوآوری همزاد با ریسک است. با چند دپارتمان بزرگ و باتجربه نمی‌توان یک سازمان را به‌زور نوآور کرد. معتقد هستم  مراکز نوآوری، دکورهای زیبایی دارند با شعارهای زیبا اما درانتها چقدر کار انجام می‌شود که باعث ذوق و شوق مشتری شود؟»

چارچوب و روش نوآوری

مدیرعامل شرکت داتین، نوآوری را دارای چارچوب و روش خواند و گفت: «نمی‌توانیم بگوییم می‌خواهیم نوآور باشیم و مبتنی‌بر روش‌های آن جلو نرویم، درحالی که آنها خیلی ساده هستند. اما ما در این مسیر، ظاهر را نگاه می‌کنیم نه باطن را. ما درحقیقت یک قیف نوآوری داریم که چند تای آنها با هم جمع شده و به یک محصول می‌رسند.»

یک آفت دیگر هم وجود دارد به نام دلبستگی به ایده شکست‌خورده محبوب. این را محمد نژادصداقت گفت و ادامه داد: «در این مورد، اجرای ایده مداوم ادامه پیدا می‌کند و ما نمی‌خواهیم بپذیریم که شکست خورده است، چراکه آمار و تحلیل برای آن نداریم. یک ایده هست که دائما ادامه پیدا می‌کند و جایی که باید، کشته نمی‌شود. برای مثال یک شتابدهنده، سال‌ها روی یک ایده کار می‌کند اما خروجی این ایده‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. در این صورت، نوآوری می‌شود همان مرکز هزینه.»

به باور او گاهی اوقات نیز افراد مجبور به اطاعت از رئیس سازمان می‌شوند که جلوی نوآوری را می‌گیرد. افرادی که فقط حرف می‌زنند و اصطلاحا غلو می‌کنند نیز از دیگر آفت‌های نوآوری در ایران به شمار می‌آیند.

نژادصداقت در پایان، گفته‌های خود را چنین جمع‌بندی کرد: «معتقد هستم نوآوری زمان ندارد، وقتی روی اوج هستی باید موج بعدی را شروع کنی. درحقیقت باید به موج بعدی فکر کرده باشی و در آخر اینکه، برای نوآوری باید روی ذهن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. آقای دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد جمله‌ای دارد که می‌گوید برای من تنها، سرمایه انسانی سرمایه است. پول و برند دستمایه هستند و باید روی ذهن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.»

نهمین نمایشگاه تراکنش ایران ۱۸ تا ۲۰ دی در تهران برگزار شد. بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه، کامران خلت‌آبادی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید، محسن صدر، مدیرعامل شرکت امیدبوم و نسترن حق‌جو، مشاور توسعه کسب‌وکار فینتک از دیگر اعضای این نشست تخصصی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

بیست‌وهفتم فروردین ماه، مدیران عامل پارک فناوری پردیس، به میزبانی داتین، گرد هم آمدند و نخستین دوره از سلسله نشست‌های دورهمی خود را در سال 1403 کلید زدند.
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین تصریح کرد:
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه نوروزی اقتصاد مدرن از برنامه‌های این شرکت در سالی که گذشت، گفت. او مسیر پیش روی داتین را به فراگیری مالی گره زد و آن را دستاوردی خواند که از طریق آن مردم می‌توانند همیشه و همه‌جا فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی به خدمات مالی دسترسی داشته باشند
هفتمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی یک رویکرد آینده‌پژوهانه در صنعت بانکداری است. این شماره، کرلس بنکینگ را درحالی بررسی می‌کند که تنها چند شرکت در دنیا به‌صورت رسمی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند.
داتین با هدف ارتقای دانش و مهارت‌های برنامه‌نویسی و همچنین، شناخت و جذب افراد توانمند و خلاق در حوزه برنامه‌نویسی از رویداد شریف کدجم حمایت می‌کند. درنهایت 15 نفر برتر این رقابت، می‌توانند از این شرکت بازدید کنند و با فعالیت‌های آن آشنا شوند.