همراهی داتین و مدرسه داتین با رویداد برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت
رتبه دوم پردازش تراکنش- داتین

داتین با مهاجرت دو بانک ادغامی مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان، رتبه دوم پردازش تراکنش را به دست آورد

داتین با انجام مهاجرت داده‌های دو بانک سابق مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به سامانه‌های بانک سپه، رتبه دوم پردازش تراکنش را بر اساس آمار تراکنش‌های شتابی در بین ارائه‌دهندگان کربنکینگ در کشور، به نام خود ثبت کرد.

با انتقال داده‌های مؤسسه اعتباری کوثر سابق به راهکار جامع بانکی داتین در مردادماه، طبق مصوبه هیئت‌مدیره بانک سپه مقرر شد داده‌های دو بانک سابق مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان نیز در مهرماه 1400 به بانک سپه مهاجرت داده شوند.

به این ترتیب، از ساعت 14:30 روز پنج‌شنبه 22 مهرماه با قطع سامانه‌های بانک‌های سابق حکمت ایرانیان و مهر اقتصاد، بستر زیرساخت برای مهاجرت داده‌های مشتریان، سپرده، چک، بانکداری مدرن، کارت، ESB و سوئیچ به بانک سپه آماده شد. با قطعی سامانه‌های این دو بانک تا ساعت 12:30 روز جمعه 23 مهرماه، داده‌های مشتریان، به بانک سپه منتقل شد. مهاجرت همزمان داده‌های دو بانک، رکوردی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. از سوی دیگر، تجمیع اطلاعات مشتریان و سپرده‌های آنها تحت یک شماره مشتری یکتا (برای مشتریان دارای سابقه قبلی در بانک سپه)، شرایط مهاجرت را به لحاظ فنی و کسب‌وکاری خاص‌ می‌کند. با وجود این مسائل، داده‌های حدود 17 میلیون سپرده دو بانک سابق مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به ‌طور کامل به بانک سپه منتقل شد.

با انجام این مهاجرت، بر اساس آمار تراکنش‌های شتابی، داتین رتبه دوم پردازش تراکنش را در بین ارائه‌دهندگان کربنکینگ (بعد از شرکت خدمات انفورماتیک) در کشور به نام خود ثبت کرده و در حال حاضر، نزدیک به 14 درصد تراکنش‌های شبکه شتاب در سامانه‌های داتین پردازش می‌شوند. از سوی دیگر، این مهاجرت به معنای موفقیت داتین، نه تنها در تامین راهکارهای بانکی برای بانک‌های با بیش از 1000 شعبه که با بیش از 2000 شعبه است. به‌ طوری که راهکار بانکی جامع و کاملا بومی داتین در بیش از 2200 شعبه بانک سپه به بهره‌برداری رسیده و در بستری یکپارچه به شعب و مشتریان، خدمات ارائه می‌شود.

این مهاجرت همانند مهاجرت بانک سپه، به‌ صورت یک‌باره انجام شد و به همین دلیل مشتریان این دو بانک، برای دریافت خدمات خود نیازی به تغییر کارت، دسته‌چک و غیره ندارند و می‌توانند با همان نام کاربری و رمز عبور قبلی خود، در اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک سپه نیز خدمات دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اصرار برای نگه‌داشتن سیستم کربنکینگ به‌صورت همان هسته‌ متمرکز که قابلیت زیادی برای تغییر و نوآوری ندارد، امکان ارائه‌ سرویس‌های جدید و ورود به بازارهای جدید را از ما می‌گیرد. در سیستم کربنکینگ، یک چسبندگی بین لایه‌ سرویس و لایه‌ زیرساخت ایجاد می‌شود. درحالی که اگر به‌صورت کرلس عمل کنیم، وابستگی سرویس به زیرساخت کم می‌شود.
در بنچ مارک بانکداری جهانی در سال 2022، اين سوال را از هزار رهبر ارشد بانکی پرسیدند که «اولویت اصلی آنها برای تحول عملیاتی بانک خودشان چیست؟» در جمع‌بندی، 37 درصد از كل افراد پاسخگو، موضوع انتقال به یک سیستم کربنکینگ مدرن و مبتنی‌بر ابر را از اولويت‌های اصلی خود اعلام كردند.
در سنوات اخیر، فناوری اطلاعات با سرعت شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف، از جمله صنعت بانکداری، تحول ایجاد کرده است. بانک‌های ایرانی نیز در این راستا پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. از جمله مفاهیمی که به‌تازگی در این زمینه مطرح شده، گذر از بانکداری متمرکز (Core Banking) به مفهوم بانکداری بدون هسته (Coreless Banking) است.
امروزه با پدیدآمدن پلتفرم‌های ابری که ضمن تضمین قابل‌اعتمادبودن و مقیاس‌پذیری در بالاترین سطح از استانداردها، قیمت بسیار مناسبی هم برای خدمات خود ارائه می‌دهند، بازاندیشی این سوال بنیادین که آیا بانک‌ها حتما باید خودشان مدیریت زیرساخت ابری خود را به‌صورت متمرکز برعهده داشته باشند، ضروری به‌نظر می‌رسد.