همراهی داتین و مدرسه داتین با رویداد برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت
12 سالگی داتین

دوازده سالگی داتین: توسعه‌گرایی و مقیاس‌‌پذیری در مسیر فراگیری مالی

امروز ۱۲ سال از تاسیس داتین می‌گذرد؛ شرکتی که از دل واحد راهکارهای بانکی فناپ با فلسفه وجودی فراگیری مالی متولد شد و در این سال‌ها توانسته با رویکرد توسعه‌گرایی و نگرش مقیاس‌‌پذیری، ۴۲ محصول و خدمت را درجهت حل مسائل فناورانه بانکی و بیمه طراحی کند.

داتین اکنون درحالی وارد سیزدهمین سال فعالیت خود می‌شود که می‌خواهد در مسیر جدیدش یعنی ارائه محصولات مالی فناورانه به مصرف‌کننده قدم‌های جدی‌تری بردارد. گذر از پردازش ۲۰ میلیارد تراکنش بانکی در روزهای پایانی دوازدهمین سال از داتین، مهاجرت بانک کارآفرین به راهکار جامع بانکی داتین به سرانجام رسید و اکنون، راهکار جامع بانکی داتین در هفت بانک کشور پیاده‌سازی شده است.

همچنین، راهکار جامع بانکی داتین تاکنون توانسته ۲۰ میلیارد تراکنش بانکی پردازش کند. درخواست‌های بیش از ۱۰۰ میلیون کارت بانکی فعال، ۱۴میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر موبایل‌بانک و همین‌طور ۸ میلیون کاربر اینترنت‌بانک توسط سامانه‌های بانکی داتین پشتیبانی می‌شود. گذر از مرز اعطای ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی داتین در ۱۲ سال فعالیت خود، توانسته زیرساختی مناسب عموم کاربران را با نام ویپاد، ترابانک پاسارگاد آماده کند تا افراد درلحظه، در فرایندی شفاف و بدون دخالت عامل انسانی پرونده تسهیلاتی خود را آنلاین شکل بدهند و تسهیلات مستقیم دریافت کنند. این زیرساخت تاکنون توانسته ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی را در اختیار مشتریان بانک پاسارگاد در سراسر کشور قرار بدهد.

توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید برای پاسخگویی به نیازهای فناورانه صنعت مالی و بیمه در دوازدهمین سالگرد داتین با ترسیم اهداف جسورانه و چشم‌انداز جذب‌کننده برای خطوط کسب‌وکاری شروع خواهد شد. هدف از این مهم این است که با پیروی از توسعه‌گرایی و به‌کاربردن مکانیزم‌هایی چون ساختار ترکیبی، تعریف خطوط کسب‌وکاری متعدد و تاسیس یا مشارکت در شرکت‌های زیرمجموعه نزدیک به خط کسب‌وکار اصلی، همچنان توسعه‌گرایی و مقیاس‌پذیری در دستور کار جاری داتین بماند.

تصمیم بر سرمایه‌گذاری جدی در حوزه راهکارهای تحلیلی هوشمند متمرکز بر شفافیت در تراکنش یکی از اهداف توسعه‌ای است که داتین گرفته تا بتواند پاسخی نرم‌افزارانه به دو حوزه کشف تخلف و تقلب و مبارزه با پولشویی بدهد.

همچنین راهکار جامع بیمه‌گری داتین با وجود اینکه صدور ۲ میلیون معرفی‌نامه و ۱۸ میلیون بیمه‌نامه گروهی و انفرادی، ۱۷.۵میلیون پرونده خسارت بیمه‌ای و ۷ میلیون شخص بیمه‌شده را در رشته‌های بیمه‌ای اشخاص در کارنامه خود به ثبت رسانده،‌ مسیر جدیدی را برای توسعه در پیش خواهد گرفت. راهکار جامع سازمانی داتین با هدف تجمیع و نگهداری اطلاعات سازمانی و خودکارسازی فرایندهای داخلی برای تحقق تحول دیجیتال بانک‌ها و سازمان‌ها در دل داتین شکل گرفته تا بتواند خدمات خود را برای انواع سازمان‌ها ارائه بدهد.

هدف‌گذاری برای آینده سرمایه انسانی در دوازده سالگی داتین در حالی رقم می‌خورد که تعداد سرمایه‌های انسانی داتین، ۱۷۰۰ نفر است که ۸۲ درصد از آنها در بخش فنی و ۱۸ درصد در بخش غیر فنی قرار دارند. تیم ۱۷۰۰نفره داتین با رویکرد حفظ تنوع، از ۴۸ درصد خانم‌ و ۵۲ درصد آقا و با میانگین سنی ۳۲ سال تشکیل شده است. هدف‌گذاری داتین برای سال ۱۴۰۵، رسیدن به تعداد ۲۵۰۰ نفر همکار است. همراستا با افزایش سرمایه‌‌های انسانی داتین در سال‌های آتی، مسیر مدرسه داتین با هدف آموزش تولید نرم‌افزار به ۱۰ هزار نفر در سه سال آینده می‌رسد. داتین به واسطه «مدرسه داتین» درپی آن است که بتواند دانش تخصصی تولید نرم‌افزار در کشور را ارتقا بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

 داتین و مدرسه داتین، همراهان اولین دوره مسابقه برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت در حوزه هوش مصنوعی خواهند بود. مسابقه کداکد در حوزه هوش مصنوعی و با تمرکز بر موضوع prompt engineering است که در دو بخش حل سوالات الگوریتمی و دسته‌بندی متون با GPT4 برگزار می‌شود.
در سنوات اخیر، فناوری اطلاعات با سرعت شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف، از جمله صنعت بانکداری، تحول ایجاد کرده است. بانک‌های ایرانی نیز در این راستا پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. از جمله مفاهیمی که به‌تازگی در این زمینه مطرح شده، گذر از بانکداری متمرکز (Core Banking) به مفهوم بانکداری بدون هسته (Coreless Banking) است.
بیست‌وهفتم فروردین ماه، مدیران عامل پارک فناوری پردیس، به میزبانی داتین، گرد هم آمدند و نخستین دوره از سلسله نشست‌های دورهمی خود را در سال 1403 کلید زدند.
امروزه با پدیدآمدن پلتفرم‌های ابری که ضمن تضمین قابل‌اعتمادبودن و مقیاس‌پذیری در بالاترین سطح از استانداردها، قیمت بسیار مناسبی هم برای خدمات خود ارائه می‌دهند، بازاندیشی این سوال بنیادین که آیا بانک‌ها حتما باید خودشان مدیریت زیرساخت ابری خود را به‌صورت متمرکز برعهده داشته باشند، ضروری به‌نظر می‌رسد.