حرکت از معماری نرم‌افزار به معماری سازمانی
dotinnews82

تاریخچه کامل کارت‌های اعتباری، از دوران باستان تا به امروز

اگرچه کارت‌های اعتباری در طول سالیان دراز مانند چیزی که در حال حاضر وجود دارند، نبوده است، اما اعتبار همیشه یک ابزار اصلی مالی بوده است که هزاران سال است به مردم در خرید کالا و خدمات کمک کرده است. از تمدن‌های باستان گرفته تا جوامع پیشرفته امروزی، اعتبار محرک پایدار اقتصاد بوده است و خواهد بود.

کارت‌های اعتباری باستانی

وقتی به «کارت‌های اعتباری» فکر می‌کنید، احتمالاً آنها را یک نوآوری مالی مدرن در نظر می‌گیرید. اما مفهوم کارت اعتباری به تمدن‌های باستان برمی گردد. اعتبار تقریباً به قدمتی بیش از خود پول وجود داشته است.

تمدن بین النهرین و هاراپان از لوح‌های سفالی برای تجارت استفاده می‌کردند، دقیقاً مانند کارت‌های اعتباری امروزی. به گفته جاناتان مارک کنوایر، باستان شناس و استاد انسان شناسی در دانشگاه ویسکانسین – مدیسون، لوح‌های خاکی مهر و موم شده، نشان‌دهنده تمدن‌ها هستند و به دلیل ضرورت مورد استفاده قرار می‌گرفتند. زیرا حجم تجارت بین دو تمدن به قدری زیاد بود که تجارت با پول فیزیکی دست و پا گیر می‌شد.

در دوران امپراطوری بابل، برخی از اولین قوانین مکتوب در مورد اعتبارات در قانون هامورابی ظاهر شد. این خطوط اعتباری بیشتر شبیه وام‌های امروزی است تا کارت اعتباری. در همین حال، بسیاری از قوانین مربوط به بزهکاری و کلاهبرداری در محافظت‌ها و مقررات مدرن کارت اعتباری در آن منعکس شده است.

برای دانلود و مطالعه متن کامل این مقاله روی این لینک کلیک کنید.

منبع: Thepointsguy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

چگونه اکوسیستم مالی در بانکداری دیجیتال و نئوبانک‌ها شکل می‌گیرد؟
طی سالیان اخیر، دیجیتالی شدن کسب‌وکارهای خدماتی چه برای ارائه‌دهندگان و چه خدمت‌گیرندگان، مزیت‌های چشم‌گیری به‌دنبال داشته و صنعت بانکداری نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده، بلکه شاید بیش از سایر صنایع از آن منتفع شده است.
فراگیری مالی در ایران به گونه‌ای است که در همه ابعاد رشد نکرده و گرچه اکثر مردم به شعب بانکی دسترسی دارند، اما این تنها یکی از فاکتورهای سنجش توسعه فراگیری مالی در کشورهاست.
ویپاد پس از اعطای چند ‌صد هزار فقره تسهیلات ۱ تا ۱۰ میلیون تومانی، سقف این تسهیلات را تا ۱۵ میلیون تومان افزایش داده است. تسهیلات پشتوانه، نسل جدیدی از تسهیلات است که ویپاد آن را به‌صورت کاملا آنلاین، آنی و بدون ضامن و چک و سفته به کاربران خود اعطا می‌کند.
برای توانمندسازی مالی افراد جامعه راهکارهای متعددی وجود دارد. بحث فراگیری مالی و سواد مالی برای این هدف بارها مطرح شده اما از جایگاه سبک زندگی با تمرکز بر اعتبار نباید به‌سادگی عبور کنیم، به‌خصوص درباره قشر متوسط جامعه این موضوع بیشتر صادق است.