همراهی داتین و مدرسه داتین با رویداد برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت
تقلب و تخلف در بانکداری

چهار روش تقلب رایج در دنیا در سال 2020

برخی بانک‌ها از طریق تقلب ورشکست شده‌اند و دارایی‌های بسیاری از مشتریانشان به باد رفته است. از سوی دیگر، مجرمان با استفاده از تکنیک‌های جدید، سعی می‌کنند با تشخیص کلاه‌برداری مقابله کنند تا دارایی بانک‌ها و مشتریان را به سرقت ببرند. برای جلوگیری از تقلب، ابتدا یک موسسه مالی و بانک باید منبع اصلی تقلب را شناسایی کند. در این راستا مطالعات آماری و آگاهی از تقلب‌های ثبت‌شده در بانکداری کمک قابل توجهی به شناسایی و تشخیص تقلب خواهد کرد.

اینفوگرافی تقلب و تخلف بانک ها

بانک‌های جهانی چگونه با تقلب مقابله می‌کنند؟

مؤسسات مالی و پولی به دنبال تسریع و سرعت عمل در شناخت فعالیت‌های کلاه‌برداران و متقلبان هستند. این امر به دلیل اثر مستقیم آن روی خدمت‌رسانی به مشتریان این مؤسسات، کاهش هزینه‌های عملیاتی و باقی‌ماندن به‌عنوان یک ارائه‌دهنده خدمات مالی معتبر و قابل اطمینان است. بنابراین به‌کارگیری تکنیک‌های شناسایی تقلب به منظور جلوگیری از اقدامات متقلبانه در سیستم‌های بانکداری، به خصوص سیستم‌های بانکداری الکترونیک، اجتناب‌ناپذیر است. از جمله روش‌های شناسایی تقلب موارد زیر است:

مقابله با تخلف و تقلب

زیان حاصل از تقلب

زیان تقلب در پرداخت از سال 2011 بیش از سه برابر شده و انتظار می‌رود تا سال 2027 از 40 میلیارد دلار فراتر رود. این آمار و ارقام نشان می‌دهند که هرچند روش‌های شناسایی تقلب توسعه یافته اما توانایی متقلبان به‌صورت خلاقانه و به سمت حمله به سیستم‌های پیچیده‌تر ارتقا یافته؛ به همین دلیل لزوم استفاده از روش‌های هوش مصنوعی جهت شناسایی تقلب بیش از پیش روشن می‌‌شود.

مبلغ زیان حاصل از تقلب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اصرار برای نگه‌داشتن سیستم کربنکینگ به‌صورت همان هسته‌ متمرکز که قابلیت زیادی برای تغییر و نوآوری ندارد، امکان ارائه‌ سرویس‌های جدید و ورود به بازارهای جدید را از ما می‌گیرد. در سیستم کربنکینگ، یک چسبندگی بین لایه‌ سرویس و لایه‌ زیرساخت ایجاد می‌شود. درحالی که اگر به‌صورت کرلس عمل کنیم، وابستگی سرویس به زیرساخت کم می‌شود.
در بنچ مارک بانکداری جهانی در سال 2022، اين سوال را از هزار رهبر ارشد بانکی پرسیدند که «اولویت اصلی آنها برای تحول عملیاتی بانک خودشان چیست؟» در جمع‌بندی، 37 درصد از كل افراد پاسخگو، موضوع انتقال به یک سیستم کربنکینگ مدرن و مبتنی‌بر ابر را از اولويت‌های اصلی خود اعلام كردند.
در سنوات اخیر، فناوری اطلاعات با سرعت شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف، از جمله صنعت بانکداری، تحول ایجاد کرده است. بانک‌های ایرانی نیز در این راستا پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. از جمله مفاهیمی که به‌تازگی در این زمینه مطرح شده، گذر از بانکداری متمرکز (Core Banking) به مفهوم بانکداری بدون هسته (Coreless Banking) است.
درحال حاضر، بانک‌های متعددی از خدمات بانکداری ساخت‌پذیر تمنوس استفاده می‌کنند که از جمله می‌توان به Garanti BBVA International اشاره کرد؛ بانک مذکور به لطف استفاده از این پلتفرم، موفق شده تا به یکی از نخستین‌ بانک‌های هلند تبدیل شود که از فضای ابری برای فرایندها و پایگاه‌های داده مشتریان استفاده می‌کند.