همراهی داتین و مدرسه داتین با رویداد برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت
ششمین شماره فصلنامه فناوری های مالی
ششمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی منتشر شد

چرا فناوری در بیمه مغفول مانده است؟

ششمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی با عنوان «هم‌افزایی صنعت بیمه و فناوری اطلاعات» منتشر شد. این بار صاحب‌نظران صنعت بیمه کشور، چالش‌هایی را مطرح کرده‌اند که رفع آنها جز با فناوری میسر نیست. پرداختن به مفهوم کلان‌داده در بیمه، امنیت در این حوزه و چگونگی برنامه‌نویسی پیشرفته در آن، تنها بخش‌هایی از این فصلنامه تخصصی است.

بسیاری از صاحب‌نظران حوزه بیمه، فناوری را گم‌شده این صنعت می‌دانند. به باور آنها زمانی تحولات دیجیتال بانکداری به بیمه خواهد رسید که اهالی آن، فناوری را یک راهکار ببینند؛ یک سرمایه‌گذاری نه یک هزینه. به نظر می‌رسد استفاده از فناوری در صنعت بیمه گاه به چالش تبدیل می‌شود؛ مساله‌ای که مژگان رضایی، سردبیر فصلنامه فناوری‌های مالی در سرمقاله ششمین شماره آن را طرح کرده است. او در این باره می‌نویسد: «بیمه و فناوری اطلاعات در دیالوگی که با یکدیگر داشته‌اند به چالش خورده‌اند.» او در این یادداشت، دلیل این چالش را تحلیل می‌کند و راه‌حل را این‌طور شرح می‌دهد: «اینکه به‌جای انتظار برای تغییرات در صنعت بیمه یا چالش‌های پر سروصدا با بیمه، فناوری اطلاعات با صبر و حوصله برای خود راهی طراحی کند.»

بهروز اسدنژاد، عضو شورای فنی و مدیریت ریسک بیمه ایران، در یادداشتی تحت عنوان «رگولاتوری صنعت بیمه کشور؛ در مسیر پرچالش انطباق با ناظران دنیا» به اقداماتی اشاره می‌‌کند که نهاد رگولاتور برای رسیدن به شرایط آرمانی و کم‌کردن فاصله با مدل‌های نظارتی در کشورهای پیشروی دنیا لازم است انجام دهد.

در این فصلنامه علی بنیادی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز از آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های فناوری بیمه می‌‌گوید و نخستین نیاز امروز صنعت بیمه را تعریفی جامع و دقیق از اینشورتک تلقی می‌کند. او معتقد است امروز مهم‌ترین مسئله‌ای که نهاد ناظر در پس همه آیین‌نامه‌ها و اقدامات خود به آن توجه دارد نزدیک‌کردن نگاه صنعت بیمه با زیست‌بوم فناوری کشور است. او راهکار این چالش را فراخوان فعالان هر دو حوزه طی آیین‌نامه‌هایی نظیر تاسیس شرکت‌های بیمه یا حتی اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه می‌داند.

استانداردها و چارچوب‌های بیمه بخش دیگری از ششمین شماره فصلنامه فناوری‌های مالی است. در این مقاله محسن توفیقی، مشاور عالی مدیرعامل بیمه آسیا در حوزه فناوری اطلاعات، استاندارد اکورد در صنعت بیمه را به‌صورت مفصل واکاوی کرده است. او دلیل این موضوع را در ابتدای این مقاله این‌طور تشریح کرده است: «به‌منظور توسعه سامانه‌های جامع در حوزه بيمه كه بتوان مجموعه خدمات، فرايندها، فعاليت‌ها، داده‌ها و گزارش‌های مورد نياز در صنعت بيمه را پوشش داد و دغدغه‌ها و نيازهای كاربران و ذی‌نفعان را برآورده کرد.»

دیگر بخش این فصلنامه به گفت‌وگو با فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون اختصاص دارد. به گفته او شرکت ریتون از نگاه بیمه پاسارگاد دقیقا ماحصل تبدیل فناوری اطلاعات به پیشران کسب‌وکار و مزیت رقابتی است. او که تحول دیجیتال را آینده محتوم صنعت بیمه می‌داند، تصویر ذهنی خود از فناوری در این صنعت را این‌طور شرح می‌دهد: «شرکت‌های بیمه نباید با فناوری به‌عنوان موجودی بیگانه برخورد کنند و باید آن را درونی کنند. فناوری باید درون شرکت‌های بیمه باشد نه جزیی دور و ابزاری که هرازگاهی از آن کمک گرفت.»

در مطلب جهان این شماره، اینشورتک‌های ایران و جهان با صفت برهم‌زنندگان صنعت بیمه آورده شده‌اند. در این مطلب، تاریخچه اینشورتک به‌همراه تجارب موفق جهانی در این حوزه بررسی شده است. پایان‌بخش این مطلب، جمله‌ای است از یکی از مدیران بیمه‌ای که می‌گوید: «صنعت بیمه، با توجه به محصولات ازمدافتاده و غیرجذاب و فرایندهای سرسام‌آور ادعای خسارت، از قافله جا مانده است. اینشورتک فرصت قابل‌ توجهی برای پیشرفت ایجاد کرده و می‌تواند درمورد نیازهای درحال تغییر مشتریان، به صنعت بیمه کمک کند.»

تاکنون پنج شماره دیگر از فصلنامه فناوری‌های مالی با موضوعاتی چون کشف تخلف و تقلب در صنعت بانکداری، فراگیری مالی، اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات، مدیریت منابع سازمانی و بانکداری دیجیتال به چاپ رسیده است.

برای دریافت آخرین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی با موضوع هم‌افزایی صنعت بیمه و فناوری اطلاعات، اینجا را کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اصرار برای نگه‌داشتن سیستم کربنکینگ به‌صورت همان هسته‌ متمرکز که قابلیت زیادی برای تغییر و نوآوری ندارد، امکان ارائه‌ سرویس‌های جدید و ورود به بازارهای جدید را از ما می‌گیرد. در سیستم کربنکینگ، یک چسبندگی بین لایه‌ سرویس و لایه‌ زیرساخت ایجاد می‌شود. درحالی که اگر به‌صورت کرلس عمل کنیم، وابستگی سرویس به زیرساخت کم می‌شود.
در بنچ مارک بانکداری جهانی در سال 2022، اين سوال را از هزار رهبر ارشد بانکی پرسیدند که «اولویت اصلی آنها برای تحول عملیاتی بانک خودشان چیست؟» در جمع‌بندی، 37 درصد از كل افراد پاسخگو، موضوع انتقال به یک سیستم کربنکینگ مدرن و مبتنی‌بر ابر را از اولويت‌های اصلی خود اعلام كردند.
در سنوات اخیر، فناوری اطلاعات با سرعت شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف، از جمله صنعت بانکداری، تحول ایجاد کرده است. بانک‌های ایرانی نیز در این راستا پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. از جمله مفاهیمی که به‌تازگی در این زمینه مطرح شده، گذر از بانکداری متمرکز (Core Banking) به مفهوم بانکداری بدون هسته (Coreless Banking) است.
امروزه با پدیدآمدن پلتفرم‌های ابری که ضمن تضمین قابل‌اعتمادبودن و مقیاس‌پذیری در بالاترین سطح از استانداردها، قیمت بسیار مناسبی هم برای خدمات خود ارائه می‌دهند، بازاندیشی این سوال بنیادین که آیا بانک‌ها حتما باید خودشان مدیریت زیرساخت ابری خود را به‌صورت متمرکز برعهده داشته باشند، ضروری به‌نظر می‌رسد.