همراهی داتین و مدرسه داتین با رویداد برنامه‌نویسی کداکد دانشگاه علم و صنعت
شماره پنجم فصلنامه فناوری های مالی

پنجمین شماره فصلنامه فناوری‌های مالی منتشر شد/ از پتانسیل‌های بانکداری دیجیتال چطور استفاده کنیم؟

شماره پنجم فصلنامه فناوری‌های مالی به بانکداری دیجیتال اختصاص دارد و چهارده مطلب در این مجله، به واکاوی تعاریف و پتانسیل‌های پیدا و نهان این مفهوم نوین بانکداری می‌پردازد.

فصلنامه فناوری‌های مالی در پنجمین شماره خود موضوع بانکداری دیجیتال را محور قرار داده تا با گردآوری پژوهش‌های مدیران ارشد سازمان‌ها، اهمیت این موضوع در نظام بانکی و نقش آن در چگونگی رفع نیازهای مالی مشتریان را مورد مداقه قرار دهد. مژگان رضایی، سردبیر فناوری‌های مالی با طرح سوال«برای بانکداری دیجیتال چه آماده کردیم؟» شماره پنجم را آغاز کرده است. او از مسیر برخورد تکنولوژی با نظام بانکی و شکل‌گرفتن بانکداری دیجیتال گفته و اشاره داشته  که بانکداری دیجیتال راه‌حل‌ساز برای خود است.

در این شماره، بیش از آنکه نحوه پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال مورد بحث باشد، نحوه نگاه به مفهوم بانکداری دیجیتال و پتانسیل‌های آن مورد بررسی قرار گرفته است. در دو عنوان «رابطه بانکداری دیجیتال و روندهای فناوری» و «چین پیشرو در بانکداری دیجیتال» به افق و تعریف بانکداری دیجیتال پرداخته شده و تجربه چین در اجرای بانکداری دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است.

از آنجایی که مشتری ستاره قطبی مفهوم بانکداری دیجیتال بوده، لیلا پاکروان‌نژاد، مدیر بانکداری دیجیتال داتین با پرداختن به نسل زد و واکاوی این نسل از ابعاد رفتاری و احساسی، تلاش کرده تا تصویر دقیق‌تری از مشتریان آینده بانکداری دیجیتال ارائه دهد. در گفت‌وگو با سید محمدرضا مصطفوی، مدیر فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت ابعاد توسعه و مشکلات پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در ایران مورد موشکافی قرار گرفته است.

علاوه‌بر آن، گفت‌وگویی با مهدی شامی زنجانی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران انجام شده که در آن، به چالش‌های صنعت بانکداری کشور در این حوزه اشاره می‌کند. همچنین در دو عنوان از این شماره، جایگاه و اهمیت ضمانت‌نامه بانکی و بانکداری شرکتی در بانکداری دیجیتال موضوع پژوهش قرار گرفته و به دستاوردهای احتمالی در صورت پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال اشاره شده است.

نویسندگان در این شماره با تاکید بر توسعه بانکداری دیجیتال از طریق توجه به مشتری و درنظرگرفتن دغدغه‌های کاربران، سعی در ارائه لیستی از سرنخ‌های بانکداری دیجیتال داشته‌اند که قدم بعدی، این مفهوم را به تصویر می‌کشد. «آیا تنها رگولاتور مقصر است؟» مطلب پایانی پنجمین شماره از فصلنامه است و در آن پاشنه آشیل توسعه بانکداری دیجیتال معرفی می‌شود.

برای دریافت آخرین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی با موضوع بانکداری دیجیتال، اینجا را کلیک کنید

2 پاسخ

  1. سلام و ادب
    این نشریه نسخه کاغذی هم دارد یا به صورت دیجیتالی منتشر میشود
    در صورت وجود نسخه کاغذی امکان دریافت نسخه کاغذی وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اصرار برای نگه‌داشتن سیستم کربنکینگ به‌صورت همان هسته‌ متمرکز که قابلیت زیادی برای تغییر و نوآوری ندارد، امکان ارائه‌ سرویس‌های جدید و ورود به بازارهای جدید را از ما می‌گیرد. در سیستم کربنکینگ، یک چسبندگی بین لایه‌ سرویس و لایه‌ زیرساخت ایجاد می‌شود. درحالی که اگر به‌صورت کرلس عمل کنیم، وابستگی سرویس به زیرساخت کم می‌شود.
در بنچ مارک بانکداری جهانی در سال 2022، اين سوال را از هزار رهبر ارشد بانکی پرسیدند که «اولویت اصلی آنها برای تحول عملیاتی بانک خودشان چیست؟» در جمع‌بندی، 37 درصد از كل افراد پاسخگو، موضوع انتقال به یک سیستم کربنکینگ مدرن و مبتنی‌بر ابر را از اولويت‌های اصلی خود اعلام كردند.
در سنوات اخیر، فناوری اطلاعات با سرعت شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف، از جمله صنعت بانکداری، تحول ایجاد کرده است. بانک‌های ایرانی نیز در این راستا پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. از جمله مفاهیمی که به‌تازگی در این زمینه مطرح شده، گذر از بانکداری متمرکز (Core Banking) به مفهوم بانکداری بدون هسته (Coreless Banking) است.
امروزه با پدیدآمدن پلتفرم‌های ابری که ضمن تضمین قابل‌اعتمادبودن و مقیاس‌پذیری در بالاترین سطح از استانداردها، قیمت بسیار مناسبی هم برای خدمات خود ارائه می‌دهند، بازاندیشی این سوال بنیادین که آیا بانک‌ها حتما باید خودشان مدیریت زیرساخت ابری خود را به‌صورت متمرکز برعهده داشته باشند، ضروری به‌نظر می‌رسد.