رویداد «تدبیر در انتخاب» 31 مرداد و اول شهریورماه در دانشگاه امیرکبیر و با همراهی داتین برگزار شد و علاوه بر معرفی رشتههای ریاضی و فیزیک این دانشگاه و بازار کار آینده آنها، متخصصان داتین نکاتی را درباره مسیرهای شغلی این دو رشته تحصیلی مطرح کردند.
در این رویداد دو روزه که هدف آن تسهیل فرایند انتخاب رشته برای پذیرفتهشدگان سال ۱۴۰۴ کنکور سراسری بود، نشستهایی با محورهای متنوع برگزار شد؛ از معرفی فعالیتهای دانشجویی و انتقال تجربههای شنیدنی فارغالتحصیلان گرفته تا برگزاری پنلهای پرسش و پاسخ.
متخصصان داتین هم همراه این رویداد شدند تا هم مسیر شغلی رشتههای فناوری اطلاعات را با آنها درمیان بگذارند و هم تجربهشان را به آنها منتقل کنند. امیر امامی، مدیر گروه محصولات مالی راهکار جامع سازمانی داتین و علیرضا صفار، مدیر پروژه جذب استعداد داتین همراه دانشجوها بودند تا مسیر پیش رویشان برای انتخاب رشته هموارتر از گذشته باشد.
امیر امامی تحول دیجیتال را موضوعی خیلی مهم عنوان کرد و در تشریح آن گفت: «تحول دیجیتال، سبک زندگی جدیدی است که در همه دنیا در حال تجربه آن هستیم و هر روز هم بابت یک فناوری غافلگیر میشویم. دقت کنید وقتی به دنیای نرمافزار وارد شوید، نگرشتان با محوریت همین موضوع باید شکل بگیرد. امروز تحول دیجیتال است اما ممکن است فردا اسم دیگری داشته باشد. وقتی در این مسیر هستید، باید بدانید کجا هستید و چه تاثیری میخواهید بگذارید.»
تاثیرگذاری موضوع مهمی است. باید بدانیم چگونه میتوانیم در دنیا این مسیر را طی کنیم. امامی در توضیح بیشتر این جمله گفت: «باید ببینید چطور میتوانید دنیا را برای زندگی به جای بهتری تبدیل کنید. سازوکار آن مهیاست و ابزار به اندازه کافی در اختیار همه هست. بیشک میتوانید کارتان را بهخوبی انجام دهید. در حوزه نرمافزار، آینده را شما میسازید چون در حال دیدن آن هستید. آینده، مرز جغرافیایی ندارد و رشد این فضا به دست شماست که قرار است اثر خودتان را روی آن بگذارید.»
ارائه تصویری از فعالیت داتین در حوزه مالی، دیگر بخش صحبتهای امامی بود. او توسعه فراگیری مالی را فلسفه داتین خواند که میخواهد فارغ از محدودیتهای جغرافیایی برای همه دسترسی مالی ایجاد کند.
او مدرسه داتین را هم جایی تلقی کرد که فراتر از کارآموزی در آن دنبال میشود: «در مدرسه داتین به محض ورود حقوق خواهید داشت، آموزش میبینید و یک دوره سه ماهه را با هم پیش میرویم و اگر همه چیز خوب پیش رفت وارد یک پروژه خواهید شد. باز تجربهای سه ماهه خواهیم داشت و در نهایت در صورت پذیرش نهایی، با هم، مسیر شغلی حرفهای را طی میکنیم.»
مثلث جامعه، خانواده و توانمندیها در مسیر انتخاب رشته
همچنین علیرضا صفار، مدیر پروژه جذب استعداد داتین در این رویداد، مفهوم مسیر شغلی را برای دانشجویان شرح داد. او به دوران کودکی و سوال رایج آن روزها اشاره کرد. «در بزرگسالی میخواهی چه کاره شوی؟»
صفار در این باره گفت: «این سوال بعد از کنکور جدیتر شده و باید به پاسختان جامه عمل بپوشانید اما شاید امکان آن را نداشته باشید. خیلیها بعد از چند سال کارکردن به این نتیجه میرسند که راه درستی نرفتهاند. دلیل این مسئله این است که خود را خوب نمیشناسند. قبل از انتخاب این مسیر باید سه مورد را در خودتان بهخوبی بشناسید؛ علاقهمندی، توانمندی و ارزشهایتان.»
او در توضیح این موارد، سه سوال را پرسید: «چه کاری را وقتی انجام میدهی، گذر زمان را حس نمیکنی؟، کدام کار است که دیگران از شما میخواهند که انجام دهید؟، چه چیزی برایتان مهم است؟، پول، خدمت به مردم یا…؟»
جامعه، بازار کار، کیفیت دانشگاه و خانواده موارد دیگری بودند که او اهمیت توجه به آنها را در فرایند انتخاب رشته مهم تلقی کرد. مهارتهای نرمی مانند حل مسئله، مذاکره، تفکر انتقادی، مدیریت بحران و… از نظر مدیر پروژه جذب استعداد داتین، حکم چرخ ماشین را دارد که اگر بهترین موتور را هم داشته باشد بدون آن حرکت غیرممکن است.
او در پایان یک مثلث را برای طی این مسیر ترسیم کرد تا به دانشجویان در تسهیل این فرایند کمک کند: «مثلث جامعه، خانواده و توانمندیها با جعبه ابزار مهارتها، ارتباطات و… باعث میشود مسیرتان را درست انتخاب کنید. البته اگر درست هم انتخاب نکردید، نگران نباشید. فقط پنج درصد افراد در دنیا در شغلی کار میکنند که از کودکی به آن فکر میکردند.»