نخستین دوره از سلسله نشست‌های مدیران عامل پارک فناوری پردیس به میزبانی داتین برگزار شد

معرفی راهکار جامع بانکی داتین

تحولاتی که در زمینه فناوری و صنعت نرم‌افزاری در دنیا و کشورمان رخ داده، بانک‌ها را به این سمت کشانده تا به نیازهای مشتریان‌شان در کمترین زمان و هزینه ممکن پاسخ دهند. اتفاقی که کربنکینگ یا همان راهکار جامع بانکی به تسهیل آن کمک کرده و باعث شده مشتریان در هر جا و طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز به حسابشان دسترسی داشته باشند. سیستم بانکداری متمرکز یکپارچه داتین، سیستمی است که عملیات اصلی بانکداری را به‌صورت مجتمع و متمرکز پردازش و ذخیره می‌کند و تمامی محصولات و خدمات بانکی، عملیات راهبری و مدیریت آنها را از طریق دسترسی به پایگاه داده‌های مشترک و متمرکز در قالب یک سیستم ارائه می‌دهد. در حال حاضر، داتین به‌عنوان دومین تامین‌کننده راهکار جامع بانکی کشور، توانسته به نیازهای فناورانه بیش از ۸۴ میلیون مشتری بانکی با مشارکت حدود ۷۹ هزار همکار بانکی در بیش از ۶ هزار شعبه کشور پاسخ دهد. همچنین بالغ بر ۱۸ میلیارد تراکنش به‌منظور واریز و برداشت از حساب مشتریان بانکی روی راهکار جامع بانکی داتین انجام شده است.

با توجه به زیرسیستم‌های موجود در راهکار جامع بانکی داتین، این راهکار تمامی مدل‌های کسب‌وکاری مرتبط با فعالیت‌های مالی بانک و سرویس‌گیرندگان بانک را پوشش می‌دهد. همچنین به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالای این سیستم و مشتری‌محوری، امکان سفارشی‌سازی سرویس‌ها در راهکار جامع بانکی داتین بر اساس درخواست مشتریان فراهم است.

زیرسیستم‌های راهکار جامع بانکی داتین

این سامانه شامل مدیریت و اطلاعات پایه، حسابداری، مشتریان و پروفایل مشتری، مدیریت مدارک، سپرده، ساتنا و پایا، مدیریت چک و چکاوک، تسهیلات و تعهدات، ضمانت‌نامه، وصول مطالبات و اعتبارات اسنادی ریالی است.

این سامانه مدیریت و اطلاعات پایه، حسابداری، مشتریان، مدیریت مدارک، سپرده، چک ارزی، حواله و برات، اعتبارات اسنادی ارزی، سوئیفت، خرید و فروش ارز، تسهیلات و تعهدات، ضمانت‌نامه و وصول مطالبات را شامل می شود.

ویژگی‌های راهکار جامع بانکی داتین

ساختار سامانه بانکداری متمرکز داتین بر اساس معماری مبتنی بر وب طراحی و پیاده‌سازی شده است.

تمامی عملیات در سامانه بانکداری متمرکز داتین به‌صورت لحظه‌ای و برخط انجام می‌شود و بر دفاتر مالی و اطلاعاتی تاثیر مستقیم می‌گذارد. این ویژگی به بانک کمک می‌کند تا لحظه‌ای و یا روزانه، عملکرد خود را بررسی و کنترل کنند.

تمامی بخش‌های این راهکار کاملا پارامتریک است تا بتوان محصولات مورد نظر بانک را مستقلا و بدون نیاز به تغییر در کد برنامه در سامانه تعریف کرد. همچنین زیرساخت این راهکار به‌گونه‌ای است که هر زمان لازم باشد می‌توان به‌راحتی یک بخش یا زیرسیستم به آن اضافه کرد و بخش‌ها و زیرسیستم‌های جدید را کاملا به‌صورت یکپارچه مورد استفاده قرار داد. این راهکار همچنین قابلیت اتصال‌پذیری با سایر سامانه‌های بانکی و نیز امکان توسعه و گسترش را دارد.

این راهکار امکان ارتباط استاندارد و در قالب سرویس را با سامانه‌های جانبی بدون نیاز به نوع داده‌ها دارد. می‌توان برای سامانه‌های جانبی به سیستم ذی‌نفع واحد، سامانه‌های مبتنی بر هوش تجاری و … اشاره کرد.

عدم وابستگی راهکار جامع بانکی داتین به نوع پایگاه داده این امکان را بانک‌ها می‌دهد تا بدون داشتن دغدغه‌های سخت‌افزاری، بهترین ترکیب مورد نظر خود را برای نصب و راه‌اندازی انتخاب کنند.

راهکار بانکی داتین را می توان روی انواع سیستم‌عامل‌ها بدون هیچ‌گونه تغییر نصب کرد.

هر گونه قابلیت جدید در قالب جریان کاری، قابل پیاده‌سازی در راهکار جامع بانکی داتین است.

در راستای حفظ استقلال موسسات مالی و عدم وابستگی آنان به داتین، تلاش بسیار زیادی صورت‌گرفته تا با پارامتریک کردن سامانه، هر گونه سفارشی‌سازی و تولید ایده‌های جدید مالی توسط بانک صورت پذیرد.

چند ارزی بودن یک سامانه بانکی از دو منظر قابل بررسی است: یکی امکان تعریف محصولات به ارزهای مختلف و دیگری امکان تعریف محصولاتی که همزمان بتواند با چند ارز مختلف عملیات انجام دهد. در سامانه داتین هر دو بعد چند ارزی بودن ممکن است و در کنار ایجاد هر محصول با ارزهای مختلف، امکان داشتن یک محصول با ارزهای مختلف نیز وجود دارد.

مدیریت کاربران: در راهکار داتین این قابلیت وجود دارد که مدیریت و راهبری در سطح کاربران و فعالیت‌های کاری ممکن باشد.

تمامی فعالیت‌های تولید‌شده در سیستم را می‌توان برنامه‌ریزی، انجام و در زمان‌های مشخص و دوره‌ای تکرار کرد.

اطلاعات در این سیستم به‌صورت جامع و مفید در اختیار مدیران سیستم قرار می‌گیرد تا هر چه صحیح تر در اتحاذ تصمیم‌های اساسی موثر باشد.

در راهکار جامع بانکی داتین امکان هرگونه کنترل و کمک، به حسابرسی و بازرسی لحظه‌ای و بلندمدت وجود دارد.

سامانه‌ها

مشتریان

سوالات پرتکرار

راهکار جامع بانکی داتین با تمامی سامانه‌های حاکمیتی و همچنین سامانه‌های مورد نیاز مشتری که به تبادل داده و یا ارتباط با این سامانه‌ها نیاز دارند، هماهنگی دارد و پاسخگوی نیاز تمامی نیازمندی‌های مشتریان است.

داتین دومین پرازش‌کننده تراکنش در کشور است که به 7 بانک کشور با بیش از 6 هزار شعبه خدمت ارائه می‌دهد. همچنین علاوه بر بحث کربنکینگ، با درنظرگرفتن سایر سامانه‌هایی که در داتین توسعه داده شده مانند سوئیچ، کارت و سامانه‌های تحلیلی، سامانه‌های ERP و ریسک، می‌توانیم بگوییم این پکیج یکپارچه با این میزان تراکنش و تعداد شعب، توسط هیچ تولیدکننده‌ای در بازار ایران وجود ندارد.