در جهان دیجیتال امروز، شرکتهای بیمه به حجم عظیمی از دادهها تکیه دارند. طی دهه گذشته، پیشرفت فناوری قابلیتهای سامانههای اصلی صنعت بیمه را متحول کرده است. از معماری ابری گرفته تا ادغام و استفاده از راهحلهای شخص ثالث، فرصتهای رشد شرکتهای بیمه بیپایان به نظر میرسد.
شرکتهای بیمه گاهی سامانهای جامع را در داخل خود شرکت توسعه میدهند و همراه با رشد و توسعه شرکت، راهحلی ایدهآل بهوجود میآورند. اما بهمرور زمان، معمولا این سامانهها از پیشرفتهای تحلیلی عقب میمانند و در ذخیرهسازی و دسترسی به دادهها با محدودیتهایی مواجه میشوند. اینجاست که راهحلهای تخصصی از طرف شرکتهای شخص ثالث میتواند مفید باشد.
کراینشورنس یا سامانه جامع بیمه
یک کراینشورنس یا سامانه جامع بیمه حکم مغز متفکر یک شرکت بیمه را دارد. کراینشورنس نرمافزاری پیچیده است که به بیمهگر کمک میکند تا تمام سویههای مهم کسبوکارش را مدیریت کند. هر بخش از این راهحل از مجموعه مشخصی از نقشهای داخل شرکت حمایت میکند، زیرا پس از گردآوری و تفسیر دادهها، نتایج حاصل بهصورت بصری به نمایش درمیآید تا تصمیمگیری در سطوح بالاتر آسانتر شود.
یک سامانه جامع بیمه از شش بخش تشکیل میشود:
۱. مدیریت بیمهنامهها
بخش مدیریت بیمهنامهها، همانطور که از نامش پیداست، وظیفه مدیریت بیمهنامهها را بر عهده دارد. در این بخش مشخص میشود که چه کسانی بیمهنامه دارند، بیمهنامه هر شخص چه چیزهایی را پوشش میدهد و تاریخ شروع و پایان بیمهنامهها به چه صورت است. این بخش از کراینشورنس به بیمهگر کمک میکند تا فرایندهایی مانند صدور بیمهنامههای جدید و بهروزرسانی بیمهنامههای کنونی را درست و بهموقع انجام بدهد و اطمینان حاصل کند که همه فرایندها بهخوبی مستند شده است.
۲. مدیریت مطالبهها
در مواردی مانند تصادف رانندگی یا آتشسوزی خانه، وقتی بیمهگزار میخواهد از طریق بیمهنامهاش ادعای خسارت ثبت کند، بخش «مدیریت مطالبهها» در کراینشورنس وارد عمل میشود. این بخش از کراینشورنس به شرکت بیمه کمک میکند تا کل فرایند مطالبه را، از زمان ثبت ادعای خسارت تا ارزیابی خسارت واردآمده و درنهایت پرداخت مبلغ مشخصشده برای پوشش زیان بیمهگذار، پردازش کند. مدیریت ذخیره زیان به موازانه پرداخت هزینههای زیان کمک میکند و به تیم حسابداری شرکت نگاه عمیقتری نسبت به هزینهها میدهد.
۳. مدیریت صدور بیمهنامه
صدور بیمهنامه از طریق سامانه کراینشورنس به مدیریت مواردی همچون ارزیابی ریسک و سایر عوامل مؤثر بر قیمتگذاری کمک میکند. در این فرایند، مؤلفههای مختلف مربوط به پروفایل بیمهگذار مانند سن، سابقه رانندگی یا سابقه داراییهای بیمهشده بررسی میشود. با تحلیلکردن و سادهسازی این جزئیات، تحلیلگران شرکت میتوانند حق بیمهها را بهصورت بهینه تعیین کنند تا از رقابتیبودن قیمتهای شرکت اطمینان حاصل شود.
۴. مدیریت صورتحسابها و حسابداری
صدور صورتحساب و حسابداری به بیمهگر کمک میکند تا ضمن رعایت مقررات و دستورالعملها، سود و هزینههای فعالیتهای شرکت را زیر نظر داشته باشد. بخش حسابداری کراینشورنس فرایندهایی از قبیل صدور فاکتور، جمعآوری پرداختها و مدیریت محاسبه حق بیمه را به انجام میرساند. طی فعالیت این بخش، اطمینان حاصل میشود که هر شخص حق بیمه خود را بهدرستی میپردازد و به این ترتیب، ثبات و سلامت مالی شرکت حفظ میشود.
۵. تهیه تحلیل و گزارش
تهیه تحلیل و گزارش در سامانه کراینشورنس ابزارهای تحلیلی بسیار قدرتمندی در اختیار میگذارد. چنین تحلیلی میتواند به معنای تبدیل دادههای خام به نمودارها و گزارشهایی تصویری باشد که درکشان بسیار آسانتر است. به این ترتیب، مدیران و تصمیمگیران اصلی با صرف وقت بسیار کمتری میتوانند مفهوم حجم وسیعی از دادهها را درک کنند. چنین ابزارهایی امکان نگاه عمیقتر به دادههای شرکت و پیگیری دقیقتر روند فروش، میزان رضایت مشتریان و نحوه رسیدگی به مطالبهها را فراهم میکند. چنین بینشی به مدیران شرکت کمک میکند تا تصمیمهای آگاهانهتری بگیرند و حوزههای نیازمند بهبود را شناسایی کنند و درنهایت، برای رفع این نیازها، استراتژی مناسب در پیش بگیرند.
۶. مدیریت اسناد
در یک سامانه کراینشورنس، مدیریت اسناد در کل سامانه ادغام شده تا دسترسی به اسناد در طول چرخه عمر بیمهنامه امکانپذیر باشد. مدیریت اسناد یکی از مهمترین اجزای کراینشورنس است و اطلاعات مربوط به عملیات داخلی، همکاران شرکت و بیمهگزاران را یکپارچه میکند و نیازمند ذخیرهسازی ابری و پرسرعت است.
نگاهی به مزایای استفاده از کراینشورنس در بیمه
استفاده از کراینشورنس در صنعت بیمه مزیتهای زیادی از جمله بهبود تجربه مشتری، افزایش بهرهوری عملیات و کاهش هزینههای آیتی دارد.
۱. بهبود تجربه مشتری
یک سامانه کراینشورنس مدرن گزینهها و خدمات بیشتر و متنوعتری در اختیار مشتریان میگذارد و به آنها اجازه میدهد در مدت کوتاهتری به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، کاربران امروزی میتوانند سامانههای کارآمد و اعتمادپذیر را تشخیص بدهند و درنتیجه بهرهگیری از این فناوری میتواند باعث کاهش چشمگیر نرخ ریزش شود.
۲. افزایش بهرهوری عملیات
سامانههای کراینشورنس پیشرفته سرعت صدور بیمهنامه را افزایش میدهند و طبق تحقیقات انجامشده، این موضوع میتواند سود شرکت بیمه را تا ۴۰ درصد افزایش بدهد. تقسیم وظایف و فرایندها، اتوماسیون فرایندهای ساده و تکراری و رابط کاربری بهتر و کاربردیتر از جمله مواردیاند که به افزایش بهرهوری عملیات کمک میکنند.
۳. کاهش هزینههای آیتی
کاهش هزینههای نوسازی و نگهداری و تسریع فرایندهای مختلف درنهایت به کاهش قابل توجه هزینهها منتهی خواهد شد. طبق تحقیقات انجامشده، یک کر جدید و متمرکز میتواند هزینههای شرکت را تا ۴۰ درصد کاهش بدهد.
استفاده از کراینشورنس در ایران و جهان
درحال حاضر، با توجه به پیشرفت فناوریهای دیجیتال و افزایش ضریب نفوذ اینترنت، بیشتر سامانههای کراینشورنس در جهان تحت وب فعالیت میکنند. به عبارت دیگر، سامانههای جامع بیمه مدرن در بستر اینترنت اجرا میشوند و به کاربر اجازه میدهند تا از طریق مرورگر با سرور در ارتباط باشند. این نوع سامانهها علاوه بر امنیت، اعتمادپذیری و بهرهگیری از پایگاه داده مشترک، این امکان را دارند که با بهروزرسانی نرمافزار سرور، نسخه ارائهشده به کاربر را نیز بهروز کنند. به بیان سادهتر، با استفاده از این فناوری، کاربران دیگر دغدغه بهروزرسانی نرمافزار خودشان را نخواهند داشت.
یکی دیگر از ویژگیهای مدرن این نوع سامانهها، امکان طراحی محصول جدید است که به بیمهگر اجازه میدهد متناسب با کسبوکار خودش، محصولات بیمهای جدید تعریف کند.
در ایران، سامانههای جامع بیمه بیشتر تحت ویندوز فعالیت میکنند و مزایای سامانههای تحت وب را ندارند. از سوی دیگر، بخش طراحی محصول نیز در سامانههای داخلی به چشم نمیخورد. هرچند به نظر میرسد که در آینده این ماژول هم به سامانههای داخلی اضافه شود.
داتین یکی از شرکتهای ارائهدهنده کراینشورنس در ایران
در سالهای اخیر، تعدادی از شرکتهای ایرانی اقدام به توسعه و ارائه سامانه جامع بیمه یا همان کراینشورنس کردهاند. داتین یکی این شرکتهاست که در زمینه فناوری اطلاعات، تولید نرمافزار و ارائه راهکارهای مالی فعالیت میکند. این شرکت از اواخر سال ۱۳۸۶، طراحی و تولید سامانه متمرکز بیمهگری خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۹، فعالیت این سامانه آغاز شد.
کر داتین چه مزایایی دارد؟
راهکار بیمهگری داتین شامل هسته متمرکز عملیات بیمهگری، سرویسهای بیمهگری الکترونیکی، پرتالهای مشتریمحور و راهکارهای تحلیل داده است. هسته بیمهگری داتین بهصورت ماژولار طراحی شده و امکان ارائه سامانههای تخصصی رشتهمحور را فراهم آورده است. تعدادی از مزیتهای راهکار بیمهگری داتین از این قرار است:
- ارائه محصولات ترکیبی
- انعطافپذیری در تعریف محصولات
- دسترسی و تعریف اختیارات متنوع
- مدیریت انواع طرحهای بیمهای
- امکان اجرای حجم بالای عملیات بیمهگری در حوزه بیمه عمر
- گزارشدهی آنلاین و امکان ارائه نمودارهای متنوع و کاربردی
- داشبورد مدیریتی مناسب برای واحدهای ستادی، شبعهها و نمایندگیها
- اتوماسیون مدیریت اسناد حسابداری