آینده صنعت و هوش مصنوعی در رویداد اربیتا و با همراهی داتین بررسی شد
EN
EN
فناوری های مالی

معرفی پنج فناوری مالی برتر که به بازارهای مالی سال 2021 شکل خواهند داد

سال ۲۰۲۰، به‌دلیل شیوع بیماری کووید۱۹ برای بسیاری از صنایع سال خوبی نبود اما گزارش‌ها حاکی از رشد سریع صنایعی همچون فین‌تک در طول این پاندمی بود. در نبود تماس‌های فیزیکی، مصرف‌کنندگان برای دریافت و پرداخت پول به خدمات مالی مجازی روی آوردند و راه‌حل‌های مبتنی بر فین‌تک مورد توجهشان قرار گرفت.

به‌تازگی محبوبیت فین‌تک به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است، به‌طوری که ۹۶ درصد از مصرف‌کنندگان جهان اعلام می‌کنند که حداقل با یک سرویس فین‌تک آشنایی دارند.

در اینجا به برخی از فین‌تک‌ها که پیش‌بینی می‌شود خدمات مالی سال ۲۰۲۱ را تحت تاثیر قرار دهند نگاهی می‌اندازیم.

پرداخت خودکار

پرداخت خودکار یا Autonomous finance در صدر فهرست نوآوری‌های برجسته در صنعت فین‌تک قرار گرفته است. پرداخت قبض‌های آب و برق، حق بیمه، اشتراک تلویزیون کابلی و مواردی از این دست می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ بنابراین پرداخت خودکار، این بار را از دوش مصرف‌کنندگان برمی‌دارد و با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فرایند تصمیم‌گیری مالی را به‌حالت خودکار درمی‌آورد. با توجه به اینکه اغلب مردم می‌کوشند اوقات فراغت بیشتری داشته باشند، وظایف تکراری‌ خود را به فین‌تک‌ها محول خواهند کرد.

بانکداری باز

بانک‌های سنتی بیشتر به‌عنوان محلی برای محافظت از پول‌های مردم شناخته می‌شوند. با توجه به رشد روزافزون دانش مالی، افراد بیشتری تمایل دارند پول‌هایشان را به‌جای نگهداری در بانک، سرمایه‌گذاری کنند. موسسات مالی طرف سوم، در زمینه شناسایی سرمایه‌‌گذاری‌های پربازده و انعطاف‌پذیر از بانک‌های سنتی پیشی گرفته‌اند و مصرف‌کنندگان از طریق بانکداری باز رفته‌رفته به این موضوع پی می‌برند.

بانکداری باز از طریق واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (APIها) دسترسی به داده‌های بانکداری مصرف‌کنندگان را صرفاً برای اهداف سرمایه‌گذاری که مورد رضایت مصرف‌کنندگان باشد، در اختیار ارائه‌دهندگان خدمات مالی طرف سوم قرار می‌دهند.

البته نگرانی‌هایی درخصوص امنیت داده‌های مصرف‌کنندگان در بانکداری باز وجود دارد که با اقدامات مشترک از سوی طرفین دخیل می‌توان جلوی آسیب‌ها را گرفت.

بانک‌های صرفاً دیجیتال

صف‌های طولانی بانک‌ها برای اکثر مصرف‌کنندگان آزاردهنده است. علی‌رغم ارائه‌ خدمات بانکداری آنلاین، به دلیل محدودیت‌هایی که این خدمات دارند همچنان شاهد تشکیل صف در بانک‌ها هستیم.

تا پیش از آغاز پاندمی، برچیده شدن تماس‌های فیزیکی برای انجام تراکنش‌های بانکی دور از ذهن به نظر می‌رسید. دسترسی مجازی به پول به نیازی مبرم تبدیل شده بود و سیستم بانکداری متداول قادر به برآورده کردن این نیاز نبود. مطالعه شرکت «مک‌کنزی» نشان می‌دهد که پرداخت دیجیتال یکی از بزرگترین محصولات فین‌تک است. نسل جدید موسسات مالی با بهره‌گیری از راه‌حل‌های مبتنی بر فین‌تک برای ارائه خدمات بانکداری صرفاً دیجیتال که هیچ نیازی به تماس فیزیکی نداشتند، به‌خوبی از این موقعیت استفاده کردند. رقابت روزافزون میان موسسات مالی در زمینه ارائه خدمات بانکداری صرفاً دیجیتال خبر خوبی برای مشتریان است چون مجموعه‌ای از پیشنهادات وسوسه‌انگیز را پیش روی آنها قرار می‌دهد.

سواد مالی

سطح سواد مالی مصرف‌کننده به‌صورت منفی یا مثبت بر وضعیت مالی‌اش اثر می‌گذارد. طبق گزارش بانک‌رِیت، هر خانواده آمریکایی به‌طور میانگین ۸٫۸۶۳ دلار را نزد بانک یا تعاونی اعتباری پس‌انداز کرده است که البته جوان‌ترها و مجردها پس‌انداز کمتری دارند. در همین راستا، ۵۵ درصد از شرکت‌‌کنندگان در مطالعه‌ای جدید اعلام کردند که بودجه کافی برای رفع نیازهایشان را ندارند. اگر مصرف‌کنندگان اطلاعات بیشتری در خصوص وضعیت مالیشان داشتند، احتمالاً شرایط بهتر بود.

فناوری‌های مالی ابزار‌های موثری در زمینه سواد مالی هستند. با جمع‌آوری کلان‌داده، مصرف‌کنندگانی که وضعیت مالی بدی دارند می‌توانند از افرادی که وضعیت مالیشان را بهبود بخشیده‌اند، بیاموزند. ابزارهای فین‌تک می‌توانند با آموزش اصول ابتدایی امور مالی به مشتریان، آنها را در اتخاذ تصمیمات مالی صرفه‌جویانه‌تر یاری کند.

فناوری‌های صوتی

سهولت انجام کار یکی از شعارهای صنعت فین‌تک است و توسعه‌دهندگان این صنعت می‌کوشند ساده‌ترین راه‌حل‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. نسل زِد، طلایه‌دار روند توسعه فناوری است و محصولاتی که از نظر آنها جذاب هستند خیلی زود به موفقیت می‌رسند. صنعت فین‌تک نیز با معرفی فناوری‌های صوتی با این روند همراه شده تا راهکارهایش را جذاب‌تر کند. جوانانی که تمایل شدیدی به چت کردن دارند در تعاملات آنلاینشان به سمت ابزارهای مبتنی بر صدا جذب می‌شوند. دستیارهای صوتی فین‌تک که قدرتشان را از هوش مصنوعی می‌گیرند مدیریت وظایف مرتبط با امور مالی را ساده و آسان می‌کنند. فناوری صوتی همچنین با استفاده از داده‌های بیومتریک برای صدور مجوز پرداخت، امنیت پرداخت‌ها را افزایش داده است.

صنعت فین‌تک فرصت‌های بی‌پایانی را فراهم می‌کند چون در شرایطی که فناوری به‌صورت دائم، در حال تکامل است نوآوری به موفقیت منتهی می‌شود. مصرف‌کنندگان همواره به‌دنبال قابلیت‌های بیشتر در انجام امور مالیشان هستند و راهکارهای مبتنی بر فین‌تک از این موقعیت، به‌خوبی بهره می‌برند. فناوری‌های مالی با پیشینه خوبی که در ارائه اطلاعات مالی مفید، امنیت پرداخت، تراکنش‌های سریع و شفاف و مواردی از این دست از خود به‌جا گذاشته‌اند، به سرعت در حال تبدیل شدن به استاندارد بازارهای مالی هستند.

منبع: اینترپرینیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

از ابتدای سال 2024، توسعه نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی با سرعت چشم‌گیری روبه‌رشد بوده است. این رشد سریع نیز تحت تاثیر پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تحولات مداوم در نیازهای کسب‌وکارهاست.
با گسترش سریع فناوری‌های مالی و رشد استفاده از خدمات دیجیتال، کلاهبرداری‌های آنلاین به یکی از چالش‌های بزرگ برای بانک‌ها و نئوبانک‌ها تبدیل شده است. نئوبانک‌ها یا دیجتال بانک­ها که فعالیتشان به‌طور کامل در بستر دیجیتال انجام می‌شود، به‌ویژه دربرابر تهدیداتی مانند فیشینگ، سرقت هویت و کلاهبرداری‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری، بیشتر آسیب‌پذیر هستند.
درست مثل زمانی که دستگاه‌های غول‌پیکر کارخانه‌ها، محصولی تازه تولید‌شده را روی ریل‌های آهنی، راهی‌ بازار می‌کنند؛ محصولات حوزه فناوری اطلاعات هم از دل سیستم‌های کامپیوتری و با همکاری تیم‌های مختلف متولد می‌شوند و مسیری شامل مراحل مختلف را طی می‌کنند تا به دست کاربرانشان برسند.
برآیندی از مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت که سبب می‌شوند یک فرد بتواند در جایگاه شغلی «اسکرام مستر» نقش خود را به‌درستی ایفا کند چیست؟ اگر یک فرم دانش کافی برای «اسکرام مستر» شدن را دارد، کدام بخش‌های وجودی و درونی خود را نیز باید توسعه و پرورش دهد تا بتواند حضور موثری در تیم اسکرام داشته باشد؟