در راستای توانمندسازی مالی صورت گرفت: ارائه طرح تسهیلاتی «پیش‌درآمد» بدون کارمزد
هوش مصنوعی در بیمه

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه

هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فناوری است که اکنون نقش مهمی در زندگی روزمره ما پیدا کرده است. امروز بسیاری از صنایع تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند و هر کدام به شیوه‌ای دگرگون شده‌اند. صنعت بیمه هم از این قاعده مستثنی نیست و یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند با تکیه بر هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن رشد و ارتقای چشمگیری را تجربه کند.

صنعت بیمه مانند صنایع دیگر، به‌دنبال پیشرفت و بهبود محصولات و خدماتی است که به مشتریان خود عرضه می‌کند. در جهان فناوری، آزمایش‌ها و پژوهش‌های بسیاری برای بهبود شیوه زندگی انسان انجام می‌شود و هوش مصنوعی نیز یکی از پیشرفت‌های شایان توجه فناوری در این زمینه بوده است. در سال‌های اخیر، محصولات و خدمات بیمه‌ای نیز پیشرفت و اصلاحات زیادی را از سر گذرانده است.

با درنظرگرفتن فعالیت‌های هوش مصنوعی، مخصوصاً در یک دهه اخیر، این فناوری تأثیر تحول‌آفرینی بر صنعت بیمه داشته و به نوعی برهم‌زننده بزرگ میدان بوده است. برای نمونه، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند خطرات بالقوه را تجزیه‌وتحلیل کنند و در توسعه تاکتیک‌های بازاریابی خاص، به بیمه‌گران یاری برسانند، موضوعی که می‌تواند به انقلابی بزرگ در صنعت بیمه تلقی شود.

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت بیمه

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت بیمه پدیده‌ای نوظهور است. اما در سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوره همه‌گیری بیماری کرونا، این فناوری به‌تدریج جای پای بیشتری در صنعت بیمه پیدا کرده است. هوش مصنوعی می‌تواند طیف عظیمی از فرایندها را بهبود ببخشد و ارائه‌دهندگان خدمات بیمه می‌توانند به‌مرور از این فناوری در بخش‌های مختلف کسب‌وکارشان استفاده کنند. در ادامه بعضی از حوزه‌هایی را که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند تحول‌آفرین باشد، به‌اختصار مرور کرده‌ایم.

1. ارزیابی ریسک و قیمت‌گذاری

شرکت‌های بیمه می‌توانند با تکیه بر هوش مصنوعی، قیمت‌های رقابتی‌تری برای محصولات بیمه‌ای خود در نظر بگیرند و خدمات شخصی‌تری به مشتریانشان عرضه کنند. در گذشته، بیمه‌گران برای ارزیابی ریسک‌های بیمه، به اطلاعات مشتریان نیاز داشتند. اما در بعضی موارد، به‌ دلیل عدم صداقت افراد، ارزیابی ریسک نادرست از کار درمی‌آمد. اما اکنون با پیشرفت یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، بیمه‌گران به منابع اطلاعاتی دقیق‌تری دسترسی دارند. برای نمونه، در بخش مسکن، شرکت‌های بیمه‌ می‌توانند از هوش مصنوعی برای کسب اطلاعات درباره موقعیت جغرافیایی، وضعیت تأهل و احتمال مطالبه خسارت از سوی افراد استفاده کنند.

2. بررسی خسارت

در زمینه ادعای خسارت، شرکت‌های بیمه با خودکارسازی فرایندهای زمان‌بر می‌توانند فعالیت‌های خودشان را کارآمدتر و بهینه‌تر کنند. با مداخله هوش مصنوعی، زمان لازم برای پردازش و رسیدگی به خسارت‌ها می‌تواند از چند روز به چند ساعت یا حتی چند دقیقه کاهش پیدا کند.

3- شناسایی تخلفات

شرکت‌های بیمه درصدد آن هستند که تمامی فعالیت‌ها را به‌صورت دیجیتال انجام دهند. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی راه مؤثری برای شناسایی تخلفات و پیشگیری از ریسک است. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا ناهنجاری‌های احتمالی در داده‌ها را شناسایی کنند و اطلاعات نادرست را در اسرع وقت تشخیص دهند.

هوش مصنوعی علیه تقلب و تخلف

یکی از چالش‌های صنعت بیمه تشخیص کلاهبرداری‌های پیچیده و کشف ادعاهای دروغین است. در سال‌های اخیر، استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای یافتن روندهای غیرمنطقی و الگوهای غیرعادی به‌سرعت به استانداردی برای شرکت‌های بیمه تبدیل شده است. حلقه‌های پیچیده کلاهبردارانی که تصادف رانندگی ساختگی ایجاد می‌کنند و مشتریانی که در میزان ارزش اموال صدمه‌دیده مبالغه می‌کنند و بسیاری موارد دیگر می‌تواند مورد توجه و بررسی ویژه هوش مصنوعی قرار بگیرد.

اگر صنعت پرداخت بتواند برخورد کارآمدتری با تخلف داشته باشد، این امر تأثیر به‌سزایی در سوددهی شرکت‌های فعال در این حوزه خواهد داشت. در آمریکا، ادعاهای غیرصادقانه و همراه با تقلب سالانه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار هزینه دارد و این درحالی است که در انگلیس روزانه ۳۵۰ مورد تخلف در حوزه بیمه کشف می‌شود. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند این نوع تخلف‌ها را تشخیص دهند و درصورت نیاز، این تخلفات را برای بررسی انسانی تفکیک کنند.

به این ترتیب، شرکت‌های بیمه می‌توانند بسیار سریع‌تر با این نوع مشکلات برخورد کنند. البته نباید فراموش کرد که هوش مصنوعی در صنعت بیمه فقط درصورتی قادر به شفاف‌سازی و شخصی‌سازی خواهد بود که اصول اخلاقی مرتبط با استفاده از این فناوری، درست و مستحکم بنا شوند.

آینده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی فناوری جدیدی است و به همین دلیل هنوز درباره قابلیت‌های آن در ارتقای فعالیت‌های شرکت‌های بیمه و تجربه مشتریانشان، تردیدهای بسیاری وجود دارد. بی‌شک، هوش مصنوعی سامانه کامل و بی‌نقصی نیست و هنوز نقص‌هایی دارد که متخصصان کامپیوتر در پی حل و رفع این نقص‌ها هستند. البته که چنین نقص‌هایی می‌تواند پیامدهای عمده‌ای برای صنعت بیمه داشته باشد.

همان‌طور که می‌دانید، الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تکیه بر مجموعه‌های داده از جمله داده‌های مربوط به عادت‌های رفتاری مشتریان عمل می‌کند. این امکان وجود دارد که شرکت‌های بیمه از این داده‌ها برای تعیین نرخ‌های تبعیض‌آمیز استفاده کنند. برای نمونه، ممکن است بیمه‌گران سلامت بتوانند با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از دستگاه‌های کنترل تناسب اندام، مجموعه داده‌هایی مربوط به وزن افراد به دست آورند و قیمتی بر اساس خطرات سلامتیِ مفروض به آنها بدهند.

یکی دیگر از چالش‌های پیش رو در زمینه مداخله هوش مصنوعی در صنعت بیمه ازبین‌رفتن بعضی از مشاغل است. بعضی از شرکت‌های بیمه تمایل دارند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، هزینه‌های‌ کارگزینی را کاهش بدهند. به این ترتیب، این هراس وجود دارد که چنانچه ابزارهای هوش مصنوعی همان کار کارکنان صنعت بیمه را انجام بدهند، میلیون‌ها شغل مرتبط با این صنعت از بین برود، اما اکثر مشتریان کماکان تمایل دارند که هنگام بروز مشکل با یک عامل انسانی در ارتباط باشند. بنابراین، شرکت‌های بیمه پیش از اینکه به فکر جایگزین‌کردن کارکنان خود با ابزارهای هوش مصنوعی بیفتند، باید به عامل ارتباط انسانی در فرایندهای بیمه‌ای را در نظر داشته باشند.

چالش بعدی مسئله حریم خصوصی است. بر کسی پوشیده نیست که ذخیره‌سازی داده‌های شخصی در فضای ابری می‌تواند به معنای افزایش خطر دسترسی‌های نامشروع به این داده‌ها باشد. با این حال، برخی از شرکت‌ها نیز مایلند اطلاعات مشتریانشان را در فضاهای ابری نگهداری کنند. بسیاری از افراد هم دوست ندارند میزان دسترسیِ شرکت‌ها به داده‌های شخصی افزایش یابد، حتی اگر این دسترسی برای ارائه تجربه‌های بهینه‌تر و شخصی‌تر استفاده شود.
علی‌رغم این مشکلات بالقوه، بسیاری از مدیران صنعت بیمه بر این باورند که هوش مصنوعی انقلابی در نحوه گردآوری اطلاعات و تعامل با مشتریان ایجاد خواهد کرد. بر اساس گزارش مکینزی، شرکتی چندملیتی که کارش ارائه مشاوره‌های مدیریتی است، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند بهره‌وری فرایندهای بیمه را بیشتر کنند و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۰، این فناوری‌ها هزینه‌های عملیاتی را تا ۴۰ درصد کاهش بدهند. با وجود این، باید تحقیقات بیشتری پیرامون تمایل مشتریان بیمه برای بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی در این حوزه صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اصرار برای نگه‌داشتن سیستم کربنکینگ به‌صورت همان هسته‌ متمرکز که قابلیت زیادی برای تغییر و نوآوری ندارد، امکان ارائه‌ سرویس‌های جدید و ورود به بازارهای جدید را از ما می‌گیرد. در سیستم کربنکینگ، یک چسبندگی بین لایه‌ سرویس و لایه‌ زیرساخت ایجاد می‌شود. درحالی که اگر به‌صورت کرلس عمل کنیم، وابستگی سرویس به زیرساخت کم می‌شود.
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین تصریح کرد:
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه نوروزی اقتصاد مدرن از برنامه‌های این شرکت در سالی که گذشت، گفت. او مسیر پیش روی داتین را به فراگیری مالی گره زد و آن را دستاوردی خواند که از طریق آن مردم می‌توانند همیشه و همه‌جا فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی به خدمات مالی دسترسی داشته باشند
با ویپاد حساب بانکی خود را آنلاین ایجاد کنید و از خدمات بانکی اینترنتی بهره‌مند شوید، خدماتی مثل دریافت تسهیلات بدون وثیقه، کارت هدیه مجازی بدون کارمزد و پشتیبانی آنلاین و تلفنی 24 ساعته.
تدابیر ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی که در دوران همه‌گیری کووید 19 مطرح شد، بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای را که پیشرفتی آهسته داشتند، مجبور کرد تا خیلی سریع و پیش از زمان مورد انتظار، به استفاده‌کنندگان راه‌حل‌‌های دیجیتال تبدیل شوند. درحقیقت آنها مجبور شدند تا به‌دنبال راه‌حل‌های آنلاین باشند.