آینده صنعت و هوش مصنوعی در رویداد اربیتا و با همراهی داتین بررسی شد
EN
EN
هومن مسگری- شریف
معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین در آی‌تی ویکند شریف:

بهترین نتیجه، بیشترین نتیجه نیست

هومن مسگری، معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین در ارائه‌ای با موضوع «برخوردی نزدیک با واژه «مشکل»» در دهمین رویداد آی‌تی ویکند شریف، به تشریح واژه مشکل و چگونگی برخورد با آن در فضای کاری پرداخت.

دهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور به نام آی‌تی ویکند، روز بیست و شش بهمن سال جاری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد و در آن هومن مسگری، معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین در کنار دیگر مدیران ارشد حوزه فناوری اطلاعات، تجربیات کاری خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشت.

معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین پیش از تشریح مفهوم «مشکل»، به قدرت‌ واژه‌ها اشاره کرد و واژه‌ها مخصوصا اصطلاح‌ها را کاربردی‌ترین ابزار برای ایجاد فهم مشترک بین تیم‌‌ها و افراد برای ایجاد همدلی دانست.

در ارائه‌ای که هومن مسگری براساس تجربه‌های کاری خود داشت، به اهمیت مفهوم «تمامیت» پرداخت و گفت: «با یادآوری اهمیت سخن در هویت فردی و با دقت به آنچه که فرد بیان می‌کند یا حتی در مورد آن سکوت می‌کند، می‌توان کارایی بیشتری ثبت کرد.»

او با تاکید بر مفهوم گفت‌وگو و رویکرد فعالانه نسبت به آن بیان کرد: «گوینده باید در نظر داشته باشد که مسئولیت برداشت‌های فرد مقابل نیز، برعهده خود فرد گوینده است و نه شونده. با چنین حساسیتی نسبت به آنچه که فرد شنونده دریافت می‌کند، مسیر تعامل و گفت‌وگو با آن فرد مشخص می‌شود. مسیر رویکرد فعالانه در گفت‌وگو می‌تواند به مسیر رفع مشکل منجر شود.»

او با این مقدمه، به ترمولوژی کلمه «مشکل» پرداخت و قدم اول در برخورد با مشکل را فهمیدن شکل مشکل دانست: «مشکل هنگامی پیش می‌آید که نیازی از طرف مقابل برطرف نمی‌شود و این برطرف نشدن نیاز باعث چالش می‌شود؛ نگاه به نیاز طرف مقابل، مهمترین گام برای شروع رفع مشکل است.»

هومن مسگری با تاکید بر اینکه حل مشکل نیاز به پیش‌نیازهای رفتاری دارد، گفت: «عدم رقابت با همکار، صداقت و شفافیت، پیش‌نیازهای حل مشکل است که باید آنها را رعایت کرد. اولین کار برای حل مشکل، تلاش برای عدم شکل‌گیری فضای رقابتی با همکاران است تا همدلی از بین نرود. در کنار عدم رقابت با همکار، صداقت و شفافیت همیشه کمک می‌کند تا طرفین درگیری، سریع به تفاهم برسند و سبب ثبت بیشترین همراهی با یکدیگر شود.»

سه بازوی حل مشکل: خودشناسی، نگاه به گذشته و امضای شخصی

در حل مشکل آنچه که بسیار اهمیت دارد، خودشناسی است. خودشناسی در بیان معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین این‌طور معنا شد: «خودشناسی به این معناست که نقاط قوت و ضعف را همزمان در خود بشناسید و به آن نیز اذعان داشته باشید. مورد مهم دیگر در حل مشکل نیز، نحوه نگاه کردن به گذاشته است. اینکه فرد خود یا تیم را مداوم نهیب بزند و همیشه با نگاه طلبکارانه به تیم نگاه کند، بدون فایده است. برای شروع مسیر حل مشکل بایستی در نگاه به گذشته، آینده را نیز مدنظر قرار داد.»

به گفته او، با نگاه تحلیل‌گرایانه به گذشته می‌توان علاوه بر آسیب‌شناسی، سبب تغییر رفتار خود برای آینده شد.

دو بخش مغفول حل مشکل: امضا و زاویه نگاه شخصی

او در بخش دیگری از ارائه خود به اهمیت امضا در حل مشکل پرداخت و عنوان کرد: « در رده‌های مدیریتی، امضا نیز قسمتی از حل مشکل است. هر فرد می‌تواند امضای «خودکاری» و «شخصی» داشته باشند. افراد با امضای شخصی خود در کارهایی که به آنها سپرده شده‌ است، ارزش‌افزوده خواهند ساخت.»

او در ادامه گفت: «زاویه نگاه به حل مشکل نیز قسمت دیگری از فرایند حل مشکل است. بعضی از افراد این سوتفاهم را دارند که در مذاکره برنده وجود دارد، در حالی‌که جذب و کسب حداکثری منافع لزوماً شدنی نیست و بهترین نتیجه، بیشترین نتیجه نیست. انطباق نیازهای ذهنی طرفین همواره می‌تواند سبب ثبت بهترین‌ نتیجه‌ها شود.»

فایل ارائه هومن مسگری، معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داتین در رویداد آی‌تی ویکند شریف را از اینجا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

هفتم آذرماه، داتین و مدرسه داتین در همراهی با شتابدهنده تریگ‌آپ، رویدادی را تحت عنوان «اربیتا» برگزار کردند تا در آن و با حضور دانشجویان علاقه‌مند و متخصصان این حوزه، پیوند صنعت در افق هوش مصنوعی نقد و بررسی شود. 
داتین در همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد، «آزمایشگاه فناوری‌های مالی» را در دانشکده ریاضی این دانشگاه راه‌اندازی کرد تا دانشجویان و پژوهشگران بتوانند با بهره‌گیری از امکانات فراهم‌شده، به پژوهش و ارائه راه‌حل‌های کاربردی درباره موضوعات صنعت مالی و بانکی بپردازند. 
وضعیت اکنون و آینده هوش مصنوعی در نسبت با فناوری‌های مالی نوظهور در ایران موضوعی بود که در میزگرد رسانه پیوست مورد بررسی قرار گرفت. علی زارع، مالک محصول راهکارهای تشخیص تقلب داتین یکی از افرادی بود که در این پنل، چالش‌های پیش روی صنعت‌سازی هوش مصنوعی و قرارگیری آن در صنعت بانکی و پرداخت کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.
روز شانزدهم آبان‌ماه دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، ورودی سال 1403 در جشنی به نام «مِیز» گرد هم آمدند تا در قالب چندین اجرا و سخنرانی با مسیر پیش رویشان در این دو رشته تحصیلی آشنا شوند. امیر امامی، سرپرست راهکارهای جامع سازمانی ابری داتین یکی از سخنرانان این رویداد بود.